Ledsen att jag är trög men när du säger "knackas in" exakt vad menar du då? I riktning in mot motten på b
1 123abc skrev:
Det finns tillräcklig springa där men med en luftkudde får du ännu bättre springa.
Du får trycka något mot kolven och sedan knacka in kolven eller så tar du ett vanligt bågfilsblad och sågar av kolven.
Vad du än väljer för metod så måste kolven antingen knackas in, sågas av eller pressas ur blecket.
Jag förstod aldrig vad "knack in" betydde eftersom man inte kommer åt änden på kolven men du kanske menar att man ska hacka in ett spår i den och sen använda det för att knacka in den? Hur som helst löste sig problemet med hjälp av en svetstråd som böjdes till ett "lirkverktyg" och jag lyckades få fatt i hålet i kolven för att sen kunna lirka ut den från blecket. Tack för all hjälp :)

• Gilla
123abc
  • Laddar…
H hfrid skrev:
Ledsen att jag är trög men när du säger "knackas in" exakt vad menar du då? I riktning in mot motten på b

Jag förstod aldrig vad "knack in" betydde eftersom man inte kommer åt änden på kolven men du kanske menar att man ska hacka in ett spår i den och sen använda det för att knacka in den? Hur som helst löste sig problemet med hjälp av en svetstråd som böjdes till ett "lirkverktyg" och jag lyckades få fatt i hålet i kolven för att sen kunna lirka ut den från blecket. Tack för all hjälp :)
Att på något sätt tvinga in kolven, ibland går det lätt att peta in den medans det ibland krävs att man tvingar in kolven.
Nu har du lyckats få upp fönstret så då bör du beställa en ny spanjolett och stänga fönstret provisoriskt tills du har en fungerande spanjolett.

Tack för hjälpen i den här tråden! Hade samma problem och kunde snabbt lösa det.
Skulle ytterligare någon snubbla in här och leta efter tips så var stora kvantiteter cykelolja det som löste sista knycken. Det verkade omöjligt efter ett par vändor 5-56 men med cykeloljan så kunde jag plötsligt lirka/knacka bort kolven.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Hände samma sak på ett annat fönster och var i princip omöjligt att få loss spanjoletten. Lösningen blev att trycka in en skruvmejsel och bända tillräckligt för att få in en luftkil / montagekudde. Sen borra (fick ta fram finborren för det var rejält hårt material) tillräckligt för att kunna få tillräckligt grepp med en skruvmejsel och dra tillbaka spanjoletten. Superknepigt men det gick till slut!

H hfrid skrev:
Hände samma sak på ett annat fönster och var i princip omöjligt att få loss spanjoletten. Lösningen blev att trycka in en skruvmejsel och bända tillräckligt för att få in en luftkil / montagekudde. Sen borra (fick ta fram finborren för det var rejält hårt material) tillräckligt för att kunna få tillräckligt grepp med en skruvmejsel och dra tillbaka spanjoletten. Superknepigt men det gick till slut!
Som sagt vissa gånger krävs det mer övertalning och jag antar att du borrade ett försänkning eller ett hål så du kunde få fäste att tvinga in kolven.
Luftkuddar är väldigt bra till att skapa tillräckligt arbetsutrymme.
Jag kan tänka mig att det är frustrerande när den ena efter den andra spanjoletten lägger av men nu när du vet hur du får upp fönsterna så är det antagligen överkomligt.

• Gilla
hfrid
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Som sagt vissa gånger krävs det mer övertalning och jag antar att du borrade ett försänkning eller ett hål så du kunde få fäste att tvinga in kolven.
Luftkuddar är väldigt bra till att skapa tillräckligt arbetsutrymme.
Jag kan tänka mig att det är frustrerande när den ena efter den andra spanjoletten lägger av men nu när du vet hur du får upp fönsterna så är det antagligen överkomligt.
Ja precis, det var mer en försänkning för att få grepp att trycka tillbaka kolven snarare än ett hål :)

H hfrid skrev:
Har ungefär samma problem men med ett elitfönster. Fönstret har fastnat i vädringsläge och det är i princip omöjligt att komma åt med något vettigt att peta med. Höger (inifrån sett) spanjolett är fast i stängt läge. Otroligt tacksam för tips för det börjar bli duktigt kallt i rummet :O
Hejsan
1 123abc skrev:
Har du ett pivå-fönster?
Är det spanjoletten som inte fungerar eller en spärr för vädringsläget?
Om det är spanjoletten så är det samma metod som är beskriven som du bör göra den enda skillnaden är att du kommer åt kolvarna bättre då fönstret är lite öppet.
OBS du ska inte bara dra igen fönstret utan du bör plocka ur spanjoletten och beställa en ny.
Däremot kan du lägga en regel över karmen och sedan dra igen fönstret med en skruv (gängstång), bricka och en mutter så fönstret är riktigt stängt under tiden du inväntar en ersättningsspanjolett.
hejsan, jag har samma problem men i en lägenhet på våning 5. Därmed har vi ingen möjlighet att hantera fönstret från utsidan. har ni några tips på hur löser det?

namnbyte
E EmilPersson2400 skrev:
Hejsan

hejsan, jag har samma problem men i en lägenhet på våning 5. Därmed har vi ingen möjlighet att hantera fönstret från utsidan. har ni några tips på hur löser det?
Minns jag rätt är det isf hyresvärd/Brf som äger fönstrena, och de som rimligen borde ha din huvudvärk istället. Men jag kan ha fel för mig.

E EmilPersson2400 skrev:
Kontakta hyresvärd/BRF och lyssna med dom annars ringer du eller dom efter en låssmed som fixar det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.