Fönster & Dörrar
123abc: Det ser ut som vredet till spärren på vissa fönsterbromsar exempelvis Fix 150S
sebbe_07: @Nenza Hur blev det för er till slut? Målade de om eller fick ni någon kompensation och i så fall hur mycket?
Bästerortarn: Och som så vanligt vid denna typ av trådar är det ett företag inom BHG Group, d.v.s. rövgänget ByggHemma, Outl1, Trademax, Polarpumpen etc. som är skojaren. Även om det förstås inte är någon garanti för ett lyckat köp så bör man undvika dessa handlare för att åtminstone minska risken för strul https://www.wearebhg.com/sv/varumarken/
Thomas_Blekinge: Jag gissar att det är gamla Veluxfönster, omkring 60 år gamla. Går självklart att renovera tänk på att då sitter du utan fönster i minst en vecka. Jag hade samma kval och bestämde mig att investera i nya takfönster från Velux. De har treglas och har allmänt bättre komfort. En storlek större än din kostade mig med montering och ny smyg 23,5 kkr. Det var före pandemin.
Kvisthberg: [citat] Blev fel. https://fyndiq.se/produkt/automatisk-dorrstangare-sakerhetsfjader-enkel-installation-forvandlar-svangdorrar-till-sjalvstangande-dorrar-svart-9825-cm-9241541805914b7a/
fribygg: Hej och välkommen till forumet Torkel! Skruva ihop en lätt ram av läkt och klä den med byggplast.
jonaserik: Vilken dörr, ytter eller inner, mera info om hur det ser ut , ett par foton så helheten syns är bra.
40talshuset: Fortsätter i denna tråd, då denna relaterar till vad jag också håller på med. Vi har en del ny panel och en äldre putsfasad finns kvar bakom regelverket. Fönstret sitter i ett äldre fönsters ramar. Eftersom vi har en del ny panel så bygger ju detta rätt hyffsat och jag funderar på att flytta ut fönstret en bit. Vi har bytt ut fasad på gavelspetsarna på vårt hus och lagt liggande
Sommartorparn: Jag håller just på med motsvarande, det viktigaste är att få utsidan målad innan uppsättning, dvs alla ytor som utsätts för väder och vind. Sedan kan jag ägna nästa sommar åt att måla insidan och emellan. Eftersom mina fönster är små så häktar jag lätt av dom och lägger på bockar när jag målar dem. Stora fönster skulle jag nog måla på plats.
Demmpa: På iaf deras fönster ser det ut som följande [bild] [bild] Man trycker/slår listerna parallellt med glaset, in mot mitten. Sitter plastclips ungefär var 20:e cm.
Fideliox: Har också oftast öppna fönster på sommaren nattetid iaf. Blir ju outhärdligt varmt annars.
Cordings: det sitter sådana här "pluppar" i fönsterkarmen, kan det vara så att de markerar var det finns trä bakom?
Robin_CG: [citat] Jo jag ser det och ser också hur du tänker. Men mitt jobb går ut på att renovera just portar, dörrar, fönster etc. Och brukar inte vara några som helst problem att byta ut det ena mot det andra sålänge du har bra kontaktyta. Funktionen är den samma om listen sitter i karmen eller på dörrbladet.
rqu: https://lasshop.se/produkt/lashus-40t-45-va-sb/ https://lasshop.se/produkt/toalettbehor-14890-hemma-krom-sb/ Kolla måtten på nätet och jämför med Jag köpte det ovan. Här fanns en bra ritning med mått https://www.nyckelbutiken.se/las/innerdorr/lashus-40t-45-for-toalettdorr.html
Davince: [citat] Ja jag fick ta bort fodret och sätta dit ett nytt. Den som satt dit det från början har inte gjort det så bra... Nu funkar det som det ska. Tack för ditt svar Åsa!
Thullen: [citat] Ja det gjorde det faktiskt. Penetrerande låsolja från alla tänkbara vinklar och vrår under 2 dagars tid och massor av lirkande så hoppade låset upp plötsligt med ett glädjetjut, helt enligt @123abc instruktion. Jag har bytt låset till ett nytt, plockat isär låskistan och lagt låsolja på alla rörliga delar och satt ihop igen och nu funkar det. Men det bygger ju på att jag
Dickcede: [citat] Jag håller med. Precis bytt till elitfönster 3glas med extra ljudisolering och swishljudet från passerande bilar är värre nu än innan med våra 2 glasfönster från 60-talet.
Matti_75: Gipsa smygarna och måla och skippa foder helt. Enkelt men ch stilrent. Annars ett brett foder som täcker hela springan.
chrillol: [citat] [citat] Sådärja, då var det klart. Köpte ett L3S till slut. Fick raspa ur en del på ”bredden” för att låshus och borrplåt skulle få plats. Boda 444 är mkt riktigt symmetriskt så behövde inte krångla med att flytta upp stolpen för låshuset. Slutblecket behövde dock flyttas upp ca 4 mm för att vara enligt spec. Hade säkert gått att behålla gamla slutblecket men gick
roli: Kul med trådar som vaknar till liv igen efter precis 10 år. 😉
Alexn72: Gjuta trappan in mot dörren och sen en plåt mellan dörr och trappa. Glöm inte fallet
mutumutunga: [citat] Ok, tack för snabbt svar. Är själv i ropet med att sätta in (tillbaka) englasfönster på vår vind som sedan 70-talet varit övertäckta med isolering och ny panel. Lite nojig över vad som ska hända med klimatet där i och med att vi inte har några problem idag. Jag antar det är ett plus att vi eldar med ved så jag tror och hoppas det ska skydda oss mot eventuella problem. (Bor
Tjrex: Ser ut som en relativt ny fönsterdörr. Du borde kunna justera en del med skruvarna på gångjärnen. Läs bruksanvisningen om hur du gör detta. Men kolla först så verkligen karmen är rak åt alla håll.
Jakobww: Hej, har ett par altandörrar där tidigare ägaren har byt ut/renoverat nedre plattan. Dock var detta inte så bra gjort och det har kommit in vatten som blivit påväxt och röta i virket. Fråga - hur ska man renovera detta, vilket virke ska man använda till speglen och hur hur tätar man det så det inte kommer in vatten?
Stefan1972: Är det HSB ? Du får nog tänka på att det ser ut som att du har den typen av karm som de använde ett tag där karmen är en del av hela väggkonstruktionen. Inte säkert att det är en lös del monterad i ett hål med reglar runt om.