4 255 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Fiffig lösning för att automatiskt putta igen dörren?
Vi har denna dörr till tvättstugan där värmepump och kattmat står och skäms. Vi puttar ibland till dörren så att den nästan stängs, för att blockera ljud, men samtidigt för att katterna ska kunna putta upp den. Tyvärr har ju katterna inte fattat hur man drar tillbaka dörren.
Verkligen long shot här men någon som vet en pryl eller lösning som gör att dörren går tillbaka till detta grundläge men samtidigt är lätt att putta upp? 🤣
Verkligen long shot här men någon som vet en pryl eller lösning som gör att dörren går tillbaka till detta grundläge men samtidigt är lätt att putta upp? 🤣
Kattlucka? 😂O Ocuf skrev:Vi har denna dörr till tvättstugan där värmepump och kattmat står och skäms. Vi puttar ibland till dörren så att den nästan stängs, för att blockera ljud, men samtidigt för att katterna ska kunna putta upp den. Tyvärr har ju katterna inte fattat hur man drar tillbaka dörren.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Om dörren går lätt i gångjärnen skulle jag överväga en ”gammaldags dörrstängare” med en vajer/snöre och en vikt, och då ganska lätt vikt så katterna fortfarande orkar putta upp - eller framförallt dra upp från insidan med klorna som jag tror kommer vara den dimensionerande situationen. Kräver säkert lite inpassning när det gäller vikten men kunde vara en möjlig lösning
/U
/U
Precis vad jag tänkte. Går att kombinera med sista biten av gummisnodd. Då kan man ha rätt tyngd på vikten men fortfarande öppningsbar för fyrbenta.ullberg skrev:
Om dörren går lätt i gångjärnen skulle jag överväga en ”gammaldags dörrstängare” med en vajer/snöre och en vikt, och då ganska lätt vikt så katterna fortfarande orkar putta upp - eller framförallt dra upp från insidan med klorna som jag tror kommer vara den dimensionerande situationen. Kräver säkert lite inpassning när det gäller vikten men kunde vara en möjlig lösning
/U
Du menar gummiband mellan dörr och karm? Vi vill fortfarande kunna öppna dörren helt när vi går där själva. 🤣Anna_H skrev:
Hur ser en sådan ut? 🙂ullberg skrev:
/U