O
Vi har denna dörr till tvättstugan där värmepump och kattmat står och skäms. Vi puttar ibland till dörren så att den nästan stängs, för att blockera ljud, men samtidigt för att katterna ska kunna putta upp den. Tyvärr har ju katterna inte fattat hur man drar tillbaka dörren.

Verkligen long shot här men någon som vet en pryl eller lösning som gör att dörren går tillbaka till detta grundläge men samtidigt är lätt att putta upp? 🤣

• Vit stängd dörr med låshus, nyckelhål, och synlig slitage nära golvet.
O Ocuf skrev:
Vi har denna dörr till tvättstugan där värmepump och kattmat står och skäms. Vi puttar ibland till dörren så att den nästan stängs, för att blockera ljud, men samtidigt för att katterna ska kunna putta upp den. Tyvärr har ju katterna inte fattat hur man drar tillbaka dörren.

Verkligen long shot här men någon som vet en pryl eller lösning som gör att dörren går tillbaka till detta grundläge men samtidigt är lätt att putta upp? 🤣
Kattlucka? 😂

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Japp, en kattlucka men här i en dörr inne i stallet.
En vit kattlucka installerad i en mörk dörr med synliga gångjärn och handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O
J Jogöwa skrev:
Kattlucka? 😂
Ja det är ju ett sätt. Inte supersugen på att göra den åverkan dock. Sen är det inte bara katterna, lätt att glömma själv också. 🤣

• Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
Hur har du tänkt att katten ska öppna dörren från insidan när han är inne o äter och sedan vill ut?

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
F
Justera om gångjärnen så dörren hänger lite lagom snett för att den ska falla igen långsamt?

• Gilla
Cerb och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Du skulle ju kunna bygga en motor som placerar dörren i ett visst läge efter en liten stund ur det läget och som sedan inte gör motstånd. Men det känns lite overkill va?

O
T TypRätt skrev:
Hur har du tänkt att katten ska öppna dörren från insidan när han är inne o äter och sedan vill ut?
Våra är smarta och lyckas peta in klorna och dra upp den. 😹

Du måste byta den till en klassisk saloon-dörr som svänger åt bägge håll. Åsså måste du köpa cowboy-boots till katten

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Fäst ett gummiband i överkanten av dörren så att den dras igen om man öppnar mycket, samt en tygbit som hänger över dörren så att den inte går igen helt och hållet.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
…..tänkte inte på det….😄

ullberg
Om dörren går lätt i gångjärnen skulle jag överväga en ”gammaldags dörrstängare” med en vajer/snöre och en vikt, och då ganska lätt vikt så katterna fortfarande orkar putta upp - eller framförallt dra upp från insidan med klorna som jag tror kommer vara den dimensionerande situationen. Kräver säkert lite inpassning när det gäller vikten men kunde vara en möjlig lösning

/U

• Gilla
Grylf och 2 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Om dörren går lätt i gångjärnen skulle jag överväga en ”gammaldags dörrstängare” med en vajer/snöre och en vikt, och då ganska lätt vikt så katterna fortfarande orkar putta upp - eller framförallt dra upp från insidan med klorna som jag tror kommer vara den dimensionerande situationen. Kräver säkert lite inpassning när det gäller vikten men kunde vara en möjlig lösning

/U
Precis vad jag tänkte. Går att kombinera med sista biten av gummisnodd. Då kan man ha rätt tyngd på vikten men fortfarande öppningsbar för fyrbenta.

O
Anna_H Anna_H skrev:
Fäst ett gummiband i överkanten av dörren så att den dras igen om man öppnar mycket, samt en tygbit som hänger över dörren så att den inte går igen helt och hållet.
Du menar gummiband mellan dörr och karm? Vi vill fortfarande kunna öppna dörren helt när vi går där själva. 🤣
ullberg ullberg skrev:

/U
Hur ser en sådan ut? 🙂

O Ocuf skrev:
Du menar gummiband mellan dörr och karm? Vi vill fortfarande kunna öppna dörren helt när vi går där själva. 🤣

Hur ser en sådan ut? 🙂
T.ex. såhär - bild från Pinterest
Svartvit bild av dörr, konstig installation med snören och krokar på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.