Jag är rädd att det ser ut att ruttna eller mögla. Vet inte vad de vita flagorna är för något eller det svarta i träet. Jag vet inte om de varit lackade eller inoljade från början. Vill helst slippa målaOhchips skrev:
Har du problem med kondens på dom? Ser ut som att dom blivit utsatta för fukt mellan inner och ytterbåge.
Hur som helst så behöver dom lite kärlek. Slipa bågarna och olja in dom.
Någon här på forumet kanske ser bättre vad dom är behandlade med innan?
Jag gissar på oljebets. Men jag är absolut inte säker.
Hur ser kittet ut? Torrt och sprucket? Påväg att lossna?
Isf hade jag tagit bort kittet och kittat om dom samtidigt.
Fönster får ju ta rätt mycket stryk ifrån väder och vind och behöver en översyn ibland.
Hur som helst så behöver dom lite kärlek. Slipa bågarna och olja in dom.
Någon här på forumet kanske ser bättre vad dom är behandlade med innan?
Jag gissar på oljebets. Men jag är absolut inte säker.
Hur ser kittet ut? Torrt och sprucket? Påväg att lossna?
Isf hade jag tagit bort kittet och kittat om dom samtidigt.
Fönster får ju ta rätt mycket stryk ifrån väder och vind och behöver en översyn ibland.
Tack för svar! Ska försöka få tag på tidigare ägare o fråga om ev behandling. Har inte fått kondens emellan sedan jag köpte huset 2018 då jag hela tiden haft 15 till 18gr inne och varit här alla helger även på vintern. Innan var det kallställt höst vinter och tidig vår. Sommaren -21 kittade jag om alla fönster utvändigt och målade om. Är nog bra idé att ta insidan också!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Halvolja är bra till fönster, dvs blanda hälften/hälften kokt linolja och balsamterpentin.
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
