färrvärmetilloppet till min undercentral delar sig och går till varsin vvx. Ena vvx för rad och andra för tvv. Det som gör mig förrvirrad är faktumet att tillopsledningen delar upp sig och går in i båda vvx utan enskila ventiler. Just nu har jag alltså T primär 78 grader till båda vvx, men om jag inte vill ha ett flöde till rad vvx måste jag ju stänga av flödet för tvv. Annars går flödet rakt igenom och slösar på energi och höga returtemperaturer. Dessutom är T på sekundären hos rad vvx 42 grader, men 56 hos tvv vvx, men båda matas ju med samma flöde och temperatur på primären? Hur går allt detta ihop, finns det en ventil för båda eller är de inbyggda i vvx?
 
surris
Du ska kunna stänga av TVV och VV separat. Reglerventiler ska finnas för både TVV och VV.
Vad har du för returtemp på fjärrvärmen?

Du slösar ingem energi för att flödet bara går rakt igenom (eller jo rent teoretiskt, men minimalt) , energi får du bara när du tar ut effekt på flödet. Har du hög returtemp på fjärrvärmen så är det dom som levererar fjärrvärmen som blir drabbade. Dom brukar höra av sig då att något är fel
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.