3 600 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Fjärrvärmecentral
- Någon som kan rekommendera en bra fjärrvärmecentral för villa?
- Någon som vet om de går att få tag i billigare jämfört med direkt från energibolaget?
- Någon som vet om de går att få tag i billigare jämfört med direkt från energibolaget?
Bästa svaret
Jag har köpt en Danfoss Termix VVX-ID 22-22 från Hemmatema, det är samma som energibolaget installerar. Energibolaget tar 33 000 för installation inklusive växlare. Växlaren hos hemmatema kostade ca 14 271 inkl frakt. Kommer att be energibolaget göra inkopplingen mot hetvatten, andra sidan sköter jag själv. Det går ju åt en del rör och kopplingar, billigast för mig blir koppar och lödda rördelar.Lucky2015 skrev:
Danfoss värmeväxlare levereras med två kranar för radiatorkretsen och en kran med backventil för inkommande tappvatten. Utegivaren är också med.
Har en Danfoss av samma modell i det hus jag bor i nu, den fungerar väl och är lättanvänd.
I ett annat hus jag servar så sitter en CTC- växlare. Den har en komplicerad flödesreglering från Danfoss som är svår att serva.
Vilken prisskillnad!EnarG skrev:
Jag har köpt en Danfoss Termix VVX-ID 22-22 från Hemmatema, det är samma som energibolaget installerar. Energibolaget tar 33 000 för installation inklusive växlare. Växlaren hos hemmatema kostade ca 14 271 inkl frakt. Kommer att be energibolaget göra inkopplingen mot hetvatten, andra sidan sköter jag själv. Det går ju åt en del rör och kopplingar, billigast för mig blir koppar och lödda rördelar.
Danfoss värmeväxlare levereras med två kranar för radiatorkretsen och en kran med backventil för inkommande tappvatten. Utegivaren är också med.
Har en Danfoss av samma modell i det hus jag bor i nu, den fungerar väl och är lättanvänd.
I ett annat hus jag servar så sitter en CTC- växlare. Den har en komplicerad flödesreglering från Danfoss som är svår att serva.
Klicka här för att svara