Hej.
Jag skulle gärna ta emot tips på isolering av stenfoten.
Funderat på att fixa nått själv,
Typ något som att limma 50mm cellplast på slät eternitskiva och beklä med det. Men inte så hälsosamt idag.
Finns det något annat "tunnt" väderbeständig skivmaterial jag kunde använda ?
Tack
Patrik
 
Hur menar du ?
Stenfot som i gammaöl grund av sten ?

Om du isolerar den kommer du ju ändra hela grundkonstruktionen, det kan väl potentiellt ge andra effekter (tex fuktansamling?), om du inte har god ventilation...
Men annars finns det ju gott om olika grundsockelskivor att använda, och huruvida du sätter cellplats bakom är en annan fråga.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hur menar du ?
Stenfot som i gammaöl grund av sten ?

Om du isolerar den kommer du ju ändra hela grundkonstruktionen, det kan väl potentiellt ge andra effekter (tex fuktansamling?), om du inte har god ventilation...
Men annars finns det ju gott om olika grundsockelskivor att använda, och huruvida du sätter cellplats bakom är en annan fråga.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hur menar du ?
Stenfot som i gammaöl grund av sten ?

Om du isolerar den kommer du ju ändra hela grundkonstruktionen, det kan väl potentiellt ge andra effekter (tex fuktansamling?), om du inte har god ventilation...
Men annars finns det ju gott om olika grundsockelskivor att använda, och huruvida du sätter cellplats bakom är en annan fråga.
Kanske det heter grundsockel. Här i Finland kallar vi det stenfot. :)
Så ser huset ut så där ser du vad jag tänkte isolera. Har sett det finns färdiga skivor att köpa men tänkte mer på att bygga något själv :)

Hustillträde med tegelfasad och brun dörr i vinterscen, omgiven av snö, för övervägande isolering av stenfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag isolerade sockeln på det sättet.
- grävde bort jord och sand längs sockeln för att få isoleringen att täcka in hela sockelhöjden
- satte platonmatta mot betongen
- 50 mm blå cellplastisolering
- en ca 10 mm luftspalt
- skiva av minerit eller motsavarne som ytskikt. Fråga i bygghandeln vad de hart, det finns olika alternativ
- överst en plåt som går in under tegelkanten och leder bort regnvatten. Jag använde vanlig svartmålad takfotsplåt från bygghandeln

Om jag skulle göra det nu så skulle jag också sätta 1 meter cellplastisolering liggande runt grunden som tjälisolering / markisolering, men det tänkte jag inte på då.
 
  • Gilla
Marcus_Carlsson och 2 till
  • Laddar…
M Maxitupla skrev:
Jag isolerade sockeln på det sättet.
- grävde bort jord och sand längs sockeln för att få isoleringen att täcka in hela sockelhöjden
- satte platonmatta mot betongen
- 50 mm blå cellplastisolering
- en ca 10 mm luftspalt
- skiva av minerit eller motsavarne som ytskikt. Fråga i bygghandeln vad de hart, det finns olika alternativ
- överst en plåt som går in under tegelkanten och leder bort regnvatten. Jag använde vanlig svartmålad takfotsplåt från bygghandeln

Om jag skulle göra det nu så skulle jag också sätta 1 meter cellplastisolering liggande runt grunden som tjälisolering / markisolering, men det tänkte jag inte på då.

Tack. Exakt så har jag tänkt mej. Är just ytskiktet jag funderar mest på vad jag ska använda.
 
P patrik sjölund skrev:
Tack. Exakt så har jag tänkt mej. Är just ytskiktet jag funderar mest på vad jag ska använda.
Kolla vad din bygghandel har. Det finns slät typ minerit som du kan måla eller rappa. Finns också skivor i valfri färg som ser färdigt rappade ut.
Alternativt kan du rappa på cellplasten eller bara måla cellplasten. Det gjorde grannen :) .
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.