Hej.
Har precis anlitat en målarfirma som har målat om vårt hus. Samma kulör som tidigare fast nu hade målaren ett annat fabrikat.
Såg till en början bra ut tills jag började kika närmre. Den nya färgen har dragit isär träfibrerna och blivit trådig.
Färgen är seg och lite plastig. Det är svårt att sticka hål på de färgtrådar som är mellan panelerna.
Målaren har kikat och säger att allting är normalt. Jag behöver inte oroa mig. Känns dock inte OK att fibrerna kommit fram.
Syns ju tydligt att det färgen som dragit isär träfibrerna. Närbild på en spricka i en strukturmålad yta, möjligen på en vägg eller ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en grå trävägg med fukt eller kondensdroppar samt en synlig list mellan panelbrädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av vitmålad texturerad vägg med synlig fuktinträngning längs en list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vägg och tak med ojämn målning och synlig textur i grå nyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en grå trävägg med sprickor och flagande färg längs en skarv där plywoodskivor möts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad kan jag göra??
 
Kan inte se något onormalt eller felaktigt på bilderna.
Det enda som jag kan se är några ljusare eller vita trästickor eller träflisor mellan bräderna, är det dessa du menar har orsakats av målningen?
 
Mycket svårt att se att målarfärgen orsakade detta. Knappast troligt
 
Precis. Varför har den nya färgen dragit isär träfibrerna?
Det var inte så innan målningen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mycket svårt att se att målarfärgen orsakade detta. Knappast troligt
klart det är, har två ytor som de inte hann måla och där är färgen inte plastig och panelen är hel
 
Det är dålig täckning av färgen, där det målats på för lite eller att den torkat för snabbt. Löses genom bättringsmålning
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är dålig täckning av färgen, där det målats på för lite eller att den torkat för snabbt. Löses genom bättringsmålning
Så här ser panelen ut där de inte målat.
Inga trådar mellan panelen och inga träfibrer som dragits isär Ommålad träpanel utan synliga trådar eller träfibrer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ommålad träpanel utan synliga trådar eller separerade träfibrer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johansbygge
  • Laddar…
Ser ut som en något mörkare kulör på bilderna gällande färdigstrykning,
varmare ytor mer rörelse.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Problemet är att husets alla sidor, både ny och gammal panel har hundratals små ljusafläckar där färgen dragit isär träfibrerna på panelen. Alltså både panel som är 4 år gammal och nya panelen som är 10 månader gammal.
 
Ny panel krymper när den torkar och då kan det uppstå omålade strimmor där färgen av förklarliga skäl inte kommit åt. Det skulle jag säga är förklaringen till ett par av dina bilder och kan inte skyllas på färgen.

Om du inte har någon framgång i samtalen med målaren om de övriga problemen du upplever så ta kontakt direkt med färgtillverkaren.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det stämmer om inte all panel är grundad och målad med en strykning innan uppsättning. Sista strykningen är ju endast för att få sista skyddet och alla sågytor samt spikskallar skall täckas.
Så nej, färgen har fysiskt dragit isär panelens träfibrer.
 
Du verkar ju övertygad om din sak, vad är det du undrar egentligen ?
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du verkar ju övertygad om din sak, vad är det du undrar egentligen ?
Om det är någon annan som råkat ut för samma sak då målarfirman vägrar komma och åtgärda det. Har noll lust att hyra byggnadsställning (huset är 8m högt på ena sidan) och gå och smådutta i alla ställen som panelen spruckit upp. Som du ser har jag en aningens mörkare färg och det ser rent ut sagt förjävligt ut med alla vita fläckar i panelen.
 
G gnugnaf skrev:
Om det är någon annan som råkat ut för samma sak då målarfirman vägrar komma och åtgärda det. Har noll lust att hyra byggnadsställning (huset är 8m högt på ena sidan) och gå och smådutta i alla ställen som panelen spruckit upp. Som du ser har jag en aningens mörkare färg och det ser rent ut sagt förjävligt ut med alla vita fläckar i panelen.
Tyvärr så tror jag inte du får firman att ta ansvar för din panel som krympt.
 
  • Gilla
Ore och 3 till
  • Laddar…
Detta ser helt normalt/vanligt ut när panel torkar/krymper. Det kan vara i kombination med dålig kvalitet på panelen samt att man varit lite oförsiktig när man slagit ihop panelen = flisor. Dessa flisor kan växa/synas mer när panelen torkar.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.