Hej.
Har precis anlitat en målarfirma som har målat om vårt hus. Samma kulör som tidigare fast nu hade målaren ett annat fabrikat.
Såg till en början bra ut tills jag började kika närmre. Den nya färgen har dragit isär träfibrerna och blivit trådig.
Färgen är seg och lite plastig. Det är svårt att sticka hål på de färgtrådar som är mellan panelerna.
Målaren har kikat och säger att allting är normalt. Jag behöver inte oroa mig. Känns dock inte OK att fibrerna kommit fram.
Syns ju tydligt att det färgen som dragit isär träfibrerna.
Vad kan jag göra??
Har precis anlitat en målarfirma som har målat om vårt hus. Samma kulör som tidigare fast nu hade målaren ett annat fabrikat.
Såg till en början bra ut tills jag började kika närmre. Den nya färgen har dragit isär träfibrerna och blivit trådig.
Färgen är seg och lite plastig. Det är svårt att sticka hål på de färgtrådar som är mellan panelerna.
Målaren har kikat och säger att allting är normalt. Jag behöver inte oroa mig. Känns dock inte OK att fibrerna kommit fram.
Syns ju tydligt att det färgen som dragit isär träfibrerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kan jag göra??
Problemet är att husets alla sidor, både ny och gammal panel har hundratals små ljusafläckar där färgen dragit isär träfibrerna på panelen. Alltså både panel som är 4 år gammal och nya panelen som är 10 månader gammal.
Ny panel krymper när den torkar och då kan det uppstå omålade strimmor där färgen av förklarliga skäl inte kommit åt. Det skulle jag säga är förklaringen till ett par av dina bilder och kan inte skyllas på färgen.
Om du inte har någon framgång i samtalen med målaren om de övriga problemen du upplever så ta kontakt direkt med färgtillverkaren.
Om du inte har någon framgång i samtalen med målaren om de övriga problemen du upplever så ta kontakt direkt med färgtillverkaren.
Det stämmer om inte all panel är grundad och målad med en strykning innan uppsättning. Sista strykningen är ju endast för att få sista skyddet och alla sågytor samt spikskallar skall täckas.
Så nej, färgen har fysiskt dragit isär panelens träfibrer.
Så nej, färgen har fysiskt dragit isär panelens träfibrer.
Om det är någon annan som råkat ut för samma sak då målarfirman vägrar komma och åtgärda det. Har noll lust att hyra byggnadsställning (huset är 8m högt på ena sidan) och gå och smådutta i alla ställen som panelen spruckit upp. Som du ser har jag en aningens mörkare färg och det ser rent ut sagt förjävligt ut med alla vita fläckar i panelen.Viktor.J skrev:
Tyvärr så tror jag inte du får firman att ta ansvar för din panel som krympt.G gnugnaf skrev:Om det är någon annan som råkat ut för samma sak då målarfirman vägrar komma och åtgärda det. Har noll lust att hyra byggnadsställning (huset är 8m högt på ena sidan) och gå och smådutta i alla ställen som panelen spruckit upp. Som du ser har jag en aningens mörkare färg och det ser rent ut sagt förjävligt ut med alla vita fläckar i panelen.
Detta ser helt normalt/vanligt ut när panel torkar/krymper. Det kan vara i kombination med dålig kvalitet på panelen samt att man varit lite oförsiktig när man slagit ihop panelen = flisor. Dessa flisor kan växa/synas mer när panelen torkar.


