På nybyggda vita putshus med funkisstil är det idag väldigt populärt med ett parti med tvärliggande panel.... Jag tycker detta är för jävla snyggt o har lite funderingar på att slänga upp lite sånt.

Vad är det för träslag?

För att förtydliga mig skickar jag med en bild... Just på denna bilden ser träslaget lite mörkare(/rödare) ut än det jag tänkt mig fast det kanske är pga fotot?
5_2364_3A72SQAQAUKUB592_2.jpg

I vissa fall använder de lärkträ. Men ofta kan det nog vara vanligt fasadvirke som har laserats.

Cederträ har jag för mig att en del hustillverkare erbjuder som exklusivare alternativ för såna där partier av liggande panel på nyfunkishus. Det visas då gärna på katalogbilder för den ser litet speciell ut, ganska rödaktig (dock inte så mörkt som på bilden) men om det är av naturen eller genom behandling vet jag inte.

Kan öckså vara Western Red Cedar, ett amerikansk rödaktigt träslag.
Har god motståndskraft mot röta.

Jag tror också fjällpanelen är i ceder, och då det rör sig om små partier på husen, så är det nog överkomligt i pris. Fjällpanel i gran kostar ca 10:-/löpmeter medan cedern kostar ca 50:-/löpmeter. Cedern ser väldigt tråkig ut om den inte behandlas någon gång per år. Sök på Forumet, så finner Du att det talats om detta tidigare.

Våra grannar har vit puts och ceder. Ser helt OK ut, men måste oljas regelbundet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.