3 698 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Puts DIY, tunn eller tjock?
Förutsättningar:
Puts på mineralullsskiva.
Brandskydd pga närheten till tomtgränns och angränsande byggnader utesluter definitivt cellplast.
DIY=kan själv. Det är nog haken.
En mindre yta på en garagevägg, ca 10 m^2.
Jag såg när grannens entreprenör tunnputtsade en mindre yta med STO och stålskånska.
Det såg ganska enkelt ut.
Frågorna blir då,
*Är det så enkelt som det ser ut? Vanlig puts på tegelunderlag är jag definitvt ingen hejjare på.
*Finns det något liknande system för mineralull?
*Hur tjock isolering kan jag välja?
Om svaret är att är att DIY inte är att rekomendera, vad kostar det att få det tjockputsat?
Puts på mineralullsskiva.
Brandskydd pga närheten till tomtgränns och angränsande byggnader utesluter definitivt cellplast.
DIY=kan själv. Det är nog haken.
En mindre yta på en garagevägg, ca 10 m^2.
Jag såg när grannens entreprenör tunnputtsade en mindre yta med STO och stålskånska.
Det såg ganska enkelt ut.
Frågorna blir då,
*Är det så enkelt som det ser ut? Vanlig puts på tegelunderlag är jag definitvt ingen hejjare på.
*Finns det något liknande system för mineralull?
*Hur tjock isolering kan jag välja?
Om svaret är att är att DIY inte är att rekomendera, vad kostar det att få det tjockputsat?
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Att tunnputsa på minerakull är helt ok, det skall bara vara rätt sort - maxit och sto har dessa sytem.
Och - JA, det är lätt att göra ett tunnputsjobb (till och med jag kan - annars snackar jag mest)
Men en så liten yta som 10kvm klarar du också med tjockputs!
Tunnputs på cellplast brinner inte...
- cellplasten är på alla sidor täckt med obrännbart material och brinner stommen bakom är det ändå inte mycket att göra åt 
isoleringen kan var upp till 150mm, men normalt är 50-80mm
En så liten yta kostar dig säkert 1500kr/kvm (många resor fram och tillbaka - inga heldagsjobb)
Och - JA, det är lätt att göra ett tunnputsjobb (till och med jag kan - annars snackar jag mest)
Men en så liten yta som 10kvm klarar du också med tjockputs!
Tunnputs på cellplast brinner inte...
isoleringen kan var upp till 150mm, men normalt är 50-80mm
En så liten yta kostar dig säkert 1500kr/kvm (många resor fram och tillbaka - inga heldagsjobb)
Tur att det finns folk som vet en del och orkar svara, tack.
Stommen brinner garanterat inte, betong resp. cementhålsten.
Brandskydds regler enl. poiu, BBR säger säkert något om tändskydd bla bla bla, testa med skärbrännaren så får ni se på gnistor.
Och någon orsak finns det säkert till att det inte är tillåtet över 3-vån, eller vad det nu var.
Vad är det för kvalitet på skivan, hårdare än vanlig?
Vad finns det för mått?
Om jag klarar tunnputs själv så blir det nog ett antal kvadrat till, men väggen, taket, och det gjutna räcket går inte i liv, men jag orkar nog inte trixa med tre olika utstick.
Vad är det för putser?
Plast eller mineral?
Vad är i så fall bästa valet?
Sedan så undrar jag om de där nylonpluggarna som fäster verkligen sitter fast.
Gudrun slet lös tunnputsen på en fasad jag såg.
Stommen brinner garanterat inte, betong resp. cementhålsten.
Brandskydds regler enl. poiu, BBR säger säkert något om tändskydd bla bla bla, testa med skärbrännaren så får ni se på gnistor.
Och någon orsak finns det säkert till att det inte är tillåtet över 3-vån, eller vad det nu var.
Vad är det för kvalitet på skivan, hårdare än vanlig?
Vad finns det för mått?
Om jag klarar tunnputs själv så blir det nog ett antal kvadrat till, men väggen, taket, och det gjutna räcket går inte i liv, men jag orkar nog inte trixa med tre olika utstick.
Vad är det för putser?
Plast eller mineral?
Vad är i så fall bästa valet?
Sedan så undrar jag om de där nylonpluggarna som fäster verkligen sitter fast.
Gudrun slet lös tunnputsen på en fasad jag såg.
Produkter som diskuteras: "nylonpluggarna"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Både Sto:s och maxits system är tillåtna på höga byggnader... och visst brinner cellplasten om elden kommer åt - men är stommen av betong så lär det inte vara några problem - finns det fönster i väggen - om inte så är problemet definitivt obefintligt.
maxits mineralullskiva har dubbla densiteter - en tätare yta (10mm tjock) och i övrigt en lägre densitet (men högre än vanlig regelskiva). Detta för att putsen inte skall riva sönder isoleringen om vinden får tag i väggen.
Formatet är 600x1200.
Putserna är mer eller mindre plasthaltiga - Sto har rena akrylputser men även mineraliskt baserade - maxits serpo 261 EF är baserat på ett KC-bruk men med tillsatser av vidhäftare och vattenavvisare.
Pluggarna sitter fast om man väljer rätt sort, längd och avstånd mellan infästningarna!
Som du vet sedan tidigare så förederar jag tjockputsen
men skall du göra 10kvm på ett garage med betongstomme så tycker jag att du kan göra det enkelt för dig...
Svårigheten blir nog att få tag i en så liten mängd material - det ligger ju inte på handlarens lager.
Bor du i Stockholm kan du prata med Beijer Fasad & betong i bromma eller också med något sto-center i din närhet.
Kolla annars med någon murarfirma i din närhet, om de har överblivet material som du kan köpa billigt...
//Lycke till!
maxits mineralullskiva har dubbla densiteter - en tätare yta (10mm tjock) och i övrigt en lägre densitet (men högre än vanlig regelskiva). Detta för att putsen inte skall riva sönder isoleringen om vinden får tag i väggen.
Formatet är 600x1200.
Putserna är mer eller mindre plasthaltiga - Sto har rena akrylputser men även mineraliskt baserade - maxits serpo 261 EF är baserat på ett KC-bruk men med tillsatser av vidhäftare och vattenavvisare.
Pluggarna sitter fast om man väljer rätt sort, längd och avstånd mellan infästningarna!
Som du vet sedan tidigare så förederar jag tjockputsen
Svårigheten blir nog att få tag i en så liten mängd material - det ligger ju inte på handlarens lager.
Bor du i Stockholm kan du prata med Beijer Fasad & betong i bromma eller också med något sto-center i din närhet.
Kolla annars med någon murarfirma i din närhet, om de har överblivet material som du kan köpa billigt...
//Lycke till!
Det kan bli mycket fönster i framtiden.
Eftersom det är ett terasstak så ska man inte utesluta ett uterum, därför vill jag hålla nere mängden brännbart material rent generellt.
Vi får se hur jag gör. Jag kan ju alltid göra en provyta med tjockputs och vanligt bruk.
Eftersom det är ett terasstak så ska man inte utesluta ett uterum, därför vill jag hålla nere mängden brännbart material rent generellt.
Vi får se hur jag gör. Jag kan ju alltid göra en provyta med tjockputs och vanligt bruk.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden