Fasad
Pysslarn: Det låter lite fuskjobb över det hela, tycker jag. Jag skulle ta merarbetet med att riva den gamla panelen innan jag satte upp den nya om jag ansåg att ett byte behövdes, för det är väl det det handlar om? Eller har jag missförstått det hela? En enkel grundregel är att inte bygga in eventuella problem. MVH Ronnie
magric: Bygger själv med isoblock. Har grunnat en del kring vilken puts jag skall använda och därmed djupdykt i ämnet. Det jag rapporterar är helt inhämtat teoretiskt och utan anspräk på att utgöra en sanning. Det skall inte kunna komma in fukt på insidan ens på söderslätt. Om ni köpt även putsen från finja så skall detta omfattas av sk systemgaranti förutsatt att det är korrekt
faluröd: [citat] Man spikar inte, utan man använder speciella skruvar.
Pysslarn: Kanhända att zinkvitt är mögelhämmande men på konstskolan använde vi zinkvitt bl a till att blanda färg (olje-) till olika nyanser. Redan vid liten inblandning skedde förändringar. Blandar du rött med (tillräckligt) zinkvitt får du så småningom rosa, blått blir ljusblått o s v. En faktor som är nog så viktig att ta med i beräkningen. MVH Ronnie
Abuquir: Vi fick också våra brädor grundmålade och målade året efter, min erfarenhet säger att det gick bra men som Anders säger så tror jag det bästa är att grunda en gång till. Sedan måste jag få göra lite reklam för Nordica Eko köpes hos bla ljungdahls färg i göteborg, det är en sorts plastfärg men andas på ett helt annat sätt än gamla plastfärger. Den fär fantastiskt
mins: När jag putsade källaren så lossnade det en del i början. Efterhand gick det bättre. Se till att blanda bruket ordentligt, det ska inte vara för torrt för då fastnar det ej. Är det för blött så tappar det formen. Men generellt så blandade jag (när jag trodde jag var klar) oftare för torrt än för blött. Sen som redan nämts så är det ju en teknikfråga när man slår på
snickarboden: Om huset är byggt på traditionellt vis så ligger syllarna direkt i jorden eller eventuellt på stenar och de tar tyvärr upp fukt den vägen med. Syllar i ek håller bättre än fur/gran. Luftspalten är mer än vettig här precis som jon_h säger. /Kent
snackan68: Hej igen Håvis! Tänk dock på att om huset kommer grundmålat/ transportmålat - så begräsar det ditt val av fasadfärg! Lycka till // Snäckan
xabxab: Tips på murare i Stockholmområdet mottages tacksamt. Behöver laga sprickor i putsen på utsidan av huset.
Tom Bombadill: Detta är faktiskt precis vad jag lyckades fnula ut idag angående frågan. Det får bli att ta till hårdhanskarna och böja, klippa och tvinga ner! Tack Per!
Wester: 12x10 m bottenyta, 2.5 våningar, första 3.5m takhöjd inne de övriga 2.5 meter. Alltså en massa kvadratmeter fasadyta. Blev klar idag med målningen. 30 liter färg gick åt samt ca 5 liter olja. total kostnad ca 5000 kr. Allt givetvis målat och grundat med linolja och linoljefärg.
lordi: Ok, det låter bra. Jag fick pris på en fogspruta. 990 + moms, lite dyrt för en plasttratt med en skruv tyckte jag, så jag testar nog det gamla hederliga sättet. Köpte en smal fogslev för 15 spänn istället :) Fogfräsar till vinkelslip har jag beställt och de kommer imorgon så då sätter jag igång, om bara det förb... kunde upphöra
Bricky: Förr så putsade man på det asfaltsbestrukna, både på husgrunder och i badrum där asfalten var dåtidens tätskikt. Man får aldrig det lika bra och hållbart som om man putsar på tegel eller motsvarande men görs det rätt och inte utsätts för mer än vanlig väder och vind så håller det i många år utan problem. Du får grunda med sk "välling". Ren cement som du blandar så att den
ByggaNytt: Tja, det var ju bra att det inte fanns mer av plasten då...! Säkert kvarglömt och nu hoppas vi att snickarna inte har gjort några mer missar :)
ktm250: Man använder sockelbruk på nedersta delen. Självklart ska det finnas avrinning för vatten och liknande. Ev. tätning bakåt kan vara bra beroende på hur det ser ut. Ställa skivorna på betongstenen blir ingen bra lösning med tanke på att det inte är en del av huset, om man säger så. T.ex. om du får resningar i plattläggningen så pressar de upp putsskivorna. Använd istället de
ktm250: För att skvallra lite så kan jag säga att om man går in på Gripsholmhus, klickar på "under byggnad" och väljer "Carlslund Stockholm" så är det Börje Salmings kåk på bilderna. Det ljusgula huset bredvid med ryggåstaket är Stenmarks. Han tog inte i lika mycket som Salming :)
Fredrik.Lundmark: Tja! Såg ett hus i en inrednigs tidning (som vanligt grymmt på kostat design snusk). Fasaden på det huset var stående panel som var thermobehandlad. Den såg ut som blekt trä nu, men med tiden skulle den -"gråna och se ut som driv veden nere vid stranden". Det är ju precis det vi har varigt ute efter till vårat sommarstuge bygge som ska snart sättas igång. Frågorna är kort och gott:
Sommartorparn: Ottossons har en linoljefärgslasyr (eller vad man kan kalla den) som bara kräver en strykning. Finns i ett par färdigblandade kulörer, men man kan säkert få den blandad i andra kulörer. Sedan kan du måla över den med täckande linoljefärg ett annat år när du har mera tid. När du nu har gjort dig mödan att sätta hyvlad panel, vilket är stilenligt på ett hus från början av
Bricky: Det funkar nog bra med två såna skivpor, nu är det lite off topic men jag vill ändå undra lite varför du inte isolerar lite mer när du ändå håller på? Ska du lägga tiden och pengarna på ny fasad och lägga tid och pengar på isolering är det marginellt med merkostnad för att få det riktigt bra isolerat.
Sommartorparn: Har lärt mig att alltid måla virke från alla sidorna för att minska risken att det slår sig. Rätt eller fel? Även om ytan inte är utsatt för regn så suger den obehandlade ytan mera fukt från luften än den behandlade.
MathiasS: [citat] Ja så gör man. Har du stående panel kan du skruva fast styrbrädan i läkten mellan fasadplankorna så slipper du synliga hål. Principen är densamma som om du skulle kapa underkanten på stående panel. Ställ in djupet på sågen så att du precis sågar så djupt som behövs.
Bricky: Det försvinner med tiden, stenarna suger åt sig en del kalk också och det blir lite missfärgat runt fogarna. Regn, vind och tid kommer ta bort det. Är du otålig så går det bra att tvätta med syra. Syran blandat med vatten (gör rätt och var försiktig) i en hink. Doppa en kvast och tvätta sen, efter spolar du av med vatten.
Johan Gunverth: [citat] Frågan är vad detta betyder: "Namnet Falu Rödfärg är lagligt skyddat och får endast användas på färg med pigment från Falu gruva." Nåväl.Stora Enso har skärpt upp varumärket i alla fall.
imported_Byggaren: Som regel vill man ha minst 2-2,5 cm luftspalt, gärna mer, men vilket avstånd som helst är bättre än direktkontakt baksida panel med asfaboard. ______________ Byggaren
Adrian: ... som kan brytas till vilken kulör som helst. Har någon här provat? Falu Vapen Slamfärg Jag skulle nämligen vilja ha slamfärgen i mörkgrått (S-5502-Y) men är lite osäker på om den åldras lika bra som den äkta "Falu rödfärg".
snackan68: Hej - vi hade tänkt att måla vår fasad med linolja, men det gick inte dåhuset var transportmålat från fabrik - det du kallar för "skyddsålat". Vi kunde heller inte välja slamfärg på grund av detta, så för vår del fick det bli akrylat. Resultatet blev visserligen snyggt ändå, men inte riktigt vd vi tänkt oss. Invändigt målar vi nu alla snickerier i linolja .- det är bara
Bricky: Nu är det klart. Den hamnade under, ser bra ut så. Att byta den är inget större problem om/när det blir aktuellt.
warg: Eller var det gulförkromad någon nämnde? Vad är det? Behöver man "syrafri" skruv? Vad är det?