jazzgossen skrev:
Nu gräver jag upp en gammal tråd här...

Om droppblecket nu ska sitta under fönsterfodret kommer väl vatten som rinner efter panelen att bli stående ovanpå fönsterfodret, med risk för röta? Jag trodde att det framför allt var för att förhindra det som man använde droppbleck.

Bör man alltså göra likadant ovanför dörrar också? Sätta ett droppbleck under dörrfodret?
Jag har satt överblecken ovanför fönsterfodren så att plåten skyddar både fodret och fönstret. Fasadbrädorna ovanför slutar därmed ovanför fodret och plåten. Samma sak för dörrarna.

/Henrik

OK. Då blir det väl ett mellanrum mellan övre foderlist och bakomliggande vägg. Fyller du det med isolering? Jag bifogar en liten illustration, så får vi se om jag har fattat rätt.

• bleck.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jazzgossen skrev:
OK. Då blir det väl ett mellanrum mellan övre foderlist och bakomliggande vägg. Fyller du det med isolering? Jag bifogar en liten illustration, så får vi se om jag har fattat rätt.
Jag satte en 45 x 45 regel i tomrummet att fästa fodret i. 45 mm för att komma lika långt ut med fodret som de lodräta foderbrädorna (jag hade 22 mm luftspalt + 22 mm fasadbräda).

Och glöm inte droppnäsa (snedkapning längst ner) på fasadbrädorna.

Jazzgossen din skiss e fel ....Som du har ritat sitter ditt fönster jäms med utsidan av fasaden...då har man ingen utvändig smyg..Smyg använder du om fönstret sitter längre in i fasaden...då använder du en smyg för att komma ut o jäms med fasaden för att sedan fästa ett foder.

Staffan

Verktygsgurun..... I hans skiss sitter väl fönstret jäms med väggstomme och inte slätt med fasad. Så hans ritning stämmer med smyg. Eller har ja fel!?!

trocomare skrev:
Verktygsgurun..... I hans skiss sitter väl fönstret jäms med väggstomme och inte slätt med fasad. Så hans ritning stämmer med smyg. Eller har ja fel!?!
Precis. Det var så jag menade.

Jo ni har rätt...såg fel...men utrymmet bakon fodret skall inte fyllas med isolering...bara att bygga upp bakom med lämlig tjocklek på virke så fodret inte bara sitter fast i smygen..

Staffan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.