6 434 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Tegelvägg-luftspalt?
Har ett utrymme i en stallbyggnad som har varit kallutrymme och nu skall bli uppvärmd del. Där har tidigare varit logportar som jag monterat ned. Fasaden är av tegel som står på en cementsockel.
Jag har gjutit upp en sockel som löper längs med den andra och tänkte därefter fylla igen logportshålet med tegel som skall "smälta ihopa med övriga fasaden.
Därefter skall det isoleras och en invändig vägg av 12 cm leca-block som skall putsas. Tänkte använda mig av PAROC stenullsskivor.
Behöver jag göra någon luftspalt mellan tegel och isolering? I så fall hur går man tillväga? Finns det risk för att fukt bildas på insidan av teglet? Även om man lyckas göra någon luftspalt om det nu behövs, var tar fukten i så fall vägen? Teglet kommer ju att stå på en cementsockel! Behöver det kunna rinna iväg någonstans?
Eller är det bara att isolera rakt mot teglet och förmoda att inga fuktproblem uppstår?
Jag har gjutit upp en sockel som löper längs med den andra och tänkte därefter fylla igen logportshålet med tegel som skall "smälta ihopa med övriga fasaden.
Därefter skall det isoleras och en invändig vägg av 12 cm leca-block som skall putsas. Tänkte använda mig av PAROC stenullsskivor.
Behöver jag göra någon luftspalt mellan tegel och isolering? I så fall hur går man tillväga? Finns det risk för att fukt bildas på insidan av teglet? Även om man lyckas göra någon luftspalt om det nu behövs, var tar fukten i så fall vägen? Teglet kommer ju att stå på en cementsockel! Behöver det kunna rinna iväg någonstans?
Eller är det bara att isolera rakt mot teglet och förmoda att inga fuktproblem uppstår?
Hej snurre det sks vara 2-3centimeter mellan tegel och skiva eller isolering med vindpapp för att luften ska ventilera bort fukten sa mina murare då jag byggde huset. Ska du göra en skorsten till din nya panna tänk då på vilken sort som klarar höjden över tak SEM max 3,3m armering 12mm går att använda upp till 16mm. Rondo kan man max använda 8mm armering vilket bör betyda att man inte kan bygga så högt över tak har ej sett någon siffra för Rondo
Hej Skumpen! Hur byggs luftspalten om den nu behövs? Varför behövs vindpapp? Ingen luft lär väl blåsa genom tegelväggen? Eller man kanske sätter ventil eller ventiler i fasaden och på så vis får en rörelse på luften? Dumma frågor kanske men jag har aldrig byggt med tegel förut!
Vad beträffar skorstenen så hade jag bara tänkt bygga den 1 m över nock och det är genom nocken den kommer att byggas, eller nära nog i alla fall. Tack för tipset dock!
Vad beträffar skorstenen så hade jag bara tänkt bygga den 1 m över nock och det är genom nocken den kommer att byggas, eller nära nog i alla fall. Tack för tipset dock!
HEJ du gör öppning i den första eller andra tegelraden i var 4:e sten fogar du inte på kortändan förr fans bleck att köpa och sätta i så att möss inte kröp in vet ej om det finns nu. Papp utanför isoleringen, går lika bra med skiva det är ju för att bromsa luftflödet genom isoleringen.
Hej du måste få väggen i lod börja med innerväggen sätt upp en bräda på varje sida om öppningen i lod spänn upp ett snöre som innerväggen ska följa och flytta snöret uppåt för varje skift samma sak på utsidan men där måste du följa befintlig vägg och hoppas den är i lod snöret spänner du fast i befintlig fog med stålspik du måste förankra ytterväggen i innerväggen normalt var 4:e-5:e skift vet ej hur murarna gör då inner vägg är av leca. Med träregler finns det förankringsjärn eller långa spik 6" el. längre som man fäster i väggregel
Klicka här för att svara