KnockOnWood
KnockOnWood: Ett skärmtak på en fasad (helst söder naturligtvis) bryter av höjdintrycket. Över första våningens fönster naturligtvis. Jag satte upp det på ett av mina hus. Enkelt utförande med imiterat tegel i plåt. Det "lugnade ned" en orolig fasad. //KoW
1 svar · 2,5k läst
L
ltz: Nje, slammade med cement + vatten, dvs inte a-bruk. cement + vatten blir någon millimetertjock yta för att få annan bruk att fästa bättre.. det var så jag använde det iallafall..
6 svar · 3,6k läst
Ingenjören
Ingenjören: Jag använde en roterande färgskrapa från JULA: http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/024889_c.jpg när jag skrapade flagnande oljefärg från liggande panel. Det fungerade mycket bra, den tog färgen utan att rugga upp träet och det gick snabbt när man fått in tekniken med rätt varvtal på borrmaskinen. /Ingenjören
2 svar · 5,7k läst
H
Halmstad_hus: ack flyttat till rätt avdelning.....
0 svar · 2,7k läst
D
dickedonk: issolering+ fästen+ nät har paroc ett kanonsystem på, dom issolerings fästena är mycket smidigare en maxits. men bruket ska du satsa på maxits underlagsbruk 340 tror ja de heter o utstockningsbruk 342, dom är fiber förstärkta men lite klurigt att få tag på om du inte köper hela deras system (isso+fästen+nät) men deras fästen är ingen höjdare ska du veta, när de gäller bruk så
1 svar · 2,9k läst
J
Jaggi: ktm250: Tack för Ditt svar. Jo, vi har haft en besiktning, vilken inte resulterade i någon anmärkning avseende putsentreprenaden. Jag har av den kvalitetsansvarige ej heller erhållit någon kontrolldokumentation från putsentreprenaden.Alla andra entreprenader har jag fått kvalitetsdokument ifrån där det framgår voilka kontroller de gjort att allt är utfört korrekt. Jag har nu begärt
9 svar · 8,7k läst
·
K
ktm250: Fortsätt med B. Finns ingen anledning att gå ner i klass. Det du ska tänka på är ballasten du använder. Man bör helst inte lägga tunnare är 3 ggr ballasten. Har du grov ballast kan du sikta ner den till finare för att kunna lägga tunnare.
1 svar · 4,6k läst
K
ktm250: Slamningen fungerar som sugutjämnare, tätare och vidhäftare. Allt i samma och ja, vi talar leca, men det hängde sig väl på att jag råkade benämna den som sten. Hade det varit en gråstensmur så hade inte Gullex varit lämpligt att puts med. Så som muren till höger, på bilden, ser det ut är när man inte slammat. Portalen däremot är slammad i botten och du ser ju skillnaden. Du
9 svar · 8,7k läst
·
H
hus16: I samband med att vi målade fasaden på vårt nybyggda hus upptäckte vi att spikhålen i fasaden är väldigt djupa (minst 4-5mm). Vilken åtgärd tycker ni vi skall kräva av husleverantören? I färgbutiken sa de att man kunde fylla spikhålen med latexfog.
0 svar · 4,0k läst
H
Hus-kvarna: Mitt dilemma. Förra året beslutade jag mig för att byta fönster och att två utav dom skulle muras igen. Jag satte igen det med råspånt, underlagspapp, vassmatta och sen bruk som jag blev rekomenderad. Sen stänkputsade jag om hela huset så allt såg nytt och fräsht ut. Nu ett år efteråt så såg jag att det spruckit lite granna mitt på det jag satt igen, INTE i kanterna. När jag rev
0 svar · 4,0k läst
T
TurboTouring: Jag skulle rekomendera att ändra till stående panel. Det är en bättre lösning för att få en fasad som håller i längden. Regnvatten har lättare att rinna av en stående planka mot en liggande. Glöm inte ändträt bara!
11 svar · 7,8k läst
C
coss: Hej På sockeln till vår hus från -74 har lite puts släppt. Jag tänker gräva upp lite runt huset och kolla så allt ser bra ut samt kolla så det inte ligger jord mot. Under markytan stoppar jag ned Platon det är ju lugnt men ovan jord så måste jag putsa om. Sockeln är svartmålad, spelar det någon roll eller kan jag putsa över håligheterna och sedan måla ny färg över alltihopa??
11 svar · 8,2k läst
H_L
H_L: Om du kan lyckas att göra hålet och träbiten som skall sättas i hålet koniska så kan det vara en fördel. Jämför med en snedsågning vid skarvning av fasadbrädor.
3 svar · 9,1k läst
S
Sannah: [citat] Kan bara hålla med, vi har också målat med Alcro Bestå nu i somras och det var ett rent nöje faktiskt. Återkommer om 15 år med en utvärdering :-)
15 svar · 9,8k läst
F
Fam. Ericsson: Hej! Liten fråga. Rött tegel. Är det lätta att kalka det till en ljusare nyans, typ grå/vit? Och hur går man tillväga? Länkar? Hemsidor, tips? MVH // Jim
0 svar · 2,7k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Rent generellt så skall det vara ventilation! Med lockpanel fås ju detta med automatik och en "musfälla" skall då användas, typ: [bild] I en lockläktpanel fås ju ventilationen genom/bakom själva läkten. Här spikas ju nedersta spikläkten tätt för att just undvika gnagare..... Ett annat tips för att förbättra ventilationen är ju att använda små distanser bakom spikläkten, typ:
3 svar · 4,7k läst
P
påG: Skulle någon vilja hjälpa mig att hitta ett hus som är 1,5 plans och som över entredörren har taket liksom upp i en vinkel (vanligt på 1 plans men ej lika på 1,5) Har endast hittat Eksjöhus Harmoni men kan det finnas fler? Skulle så gärna vilja se ett sådant hus till uppbyggt. Vi har planer på att låta vårt eget se ut så nämligen:-)
0 svar · 2,9k läst
J
jenfor: Kolla på www.utelampor.se Köpte vår utebelysning där och fick dem levererade till en lokal butik där vi hämtade ut dem. Funkar även som vanlig postorder.
3 svar · 4,1k läst
T
TurboTouring: Varför ska du grunda 2 varv och bara 1 varv täckfärg? Det låter som lite bakvänt. Mitt tips, grunda 1 varv och täck måla ett varv innan du sätter upp plankorna, sen sista täckvarvet gör du när du monterat upp på fasaden. Glöm ej ändträt!
2 svar · 3,5k läst
T
TurboTouring: Verkar vara en slamfärg om ni får färgpiggmen när ni gnuggar. Kan även vara en oljefärg som börjat att krita av sig ordentligt. Ta en tuss med rödsprit och gnugga på en fläck. Löser den upp färgen är det en vattenburen, blir utan blank och verkar "härd" är det förmodligen en oljefärg. Är det en slamfärg och ni vill måla gult är det stälborsten som gäller. Borsta ytan
2 svar · 2,8k läst
A
alacs: Tack till er båda. Ska kolla StoVentecs sida. Fönstrena är insatta när träfasaden sattes dit, och skulle nog inte hamna så långt in i fasaden. Men det tål ju att tänkas på förstås. /alacs
4 svar · 6,1k läst
lastkaj
lastkaj: I dm är ju ändå ganska hyffsat avstånd. Dessutom har du liggande panel så om panelen skulle ta skada är det ganska lätt att byta ut de två nedersta raderna. Jag tror att det kommer att klara sig som det är.
1 svar · 5,4k läst
·
C
Christer Gustafson: [citat] Det var det jag tänkte att fukten tränger in om man inte gör något åt det.
5 svar · 2,3k läst
L
larsigve: Hej Alt 2) Gör som min pappa - han målade om sten samt fog i samma färg (vit). Det blev mycket fint. / Lars
2 svar · 4,5k läst
T
TurboTouring: Visst har Slamfärgen fördelen att den är lätt att måla med. Men ska man se till skyddet som den ger virket så är det viktigt att "bättra" på ytan rätt så ofta, kanske redan efter 4-5 år på utsatta sidor. Sen är man låst till att alltid fortsätta med slamfärg framöver om man inte vill renskrapa fasaden (inte roligt). Väljer man att måla med dom vattenburna oljeakrylaterna
11 svar · 14,8k läst
N
Nacka: Hejsan, Jag ska byta ut ett fönster i en putsad lecavägg. Min tanke var att jag med hjälp av ribbor skulle få raka kanter (enligt nedanstående bilder). Men jag har klara problem med att fästa ribborna eftersom det är befintlig puts över och under fönstret. (Spikarna antingen viker sig eller gör fula håll i putsen) Jag vill ju inte gärna borra i putsen för att sätta upp några
0 svar · 4,0k läst
F
frågetecken: Tack Linnex för inbjudan! Bor själv strax utanför Lenhovda. Just nu håller vi på att undersöka vilka fasadalternativ det finns. Har dock inte bestämt oss ännu. Med dagens väderleksförändring och nya miljölagar skulle man behöva vara en spågumma för att veta vad som är "hållbart i morgon". Tänker då på den evigt skvalande regnet, Gudrun och Per som stormade förbi. Fasaden får
5 svar · 5,0k läst
J
joros: Kan man använda egenblandad K-puts eller kanske C-puts när man putsar ett hus i lättbetong? eller bör man änvända de färdigblandade alternativ som finns hos de olika tillverkarna? Vad är nackdelarna med de "gamla" metoderna
0 svar · 3,1k läst
F
frågetecken: Finns även färgad bruk dvs bruk med pigment i . Kan vara ett alternativ till dagens möglande färger......?????
3 svar · 4,4k läst
lastkaj
lastkaj: Jag har aldrig putsat ett hus själv, men spontant tror jag att det är något som en duktig murare ska göra - alternativt att en murare lär upp dig under någon dag. Priset har jag svårt att säga något om. Själva bruket borde vara tämligen billigt så den stora kostnaden är säkert arbetskostnaden. Ta kontkt med en hantverkare o be dem om råd angående detta, det finns flera faktorer
4 svar · 9,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.