Fasad
48:an: Vi fick 30% rabatt på caparols färger genom villaägarna. Vi fick bud på 140 kvm fasad på 220 000 kr. Till slut hittade vi en som gör det betydligt billigare, då river vi själva, och målar själva. Det går satans snabbt att få upp panelen om allt är förberett. De första räknade 3 veckor på 5 man, men de som fick det kör 2-3 veckor på 2 man. De har panelat en sida på en dag. Sen
gaia: om du inte redan valt att brädfodra så skulle jag föreslå något mycket enklare - fästa /lima frigolitskivor och tunnputsa - en metod som fungerar , vältestat i Europa på gamla dåligt isolerade stenhus. Du skulle slipa tänka på vindskydd , ullmattor LUFTSPALT och träreglar på kors och tvärs och målning av fasad :). Huset skulle få en isolerande kofta som inte bygger ut så mycket (
48:an: Letar ytterdörr till bra pris, trä eller målad spelar mindre roll. Helst m rektangulärt liggande fönster upptill, men det har väl de flesta tillverkarna. Var ska jag leta? Vad är ok dörrkvalitet till ok pris?
JørgenM: Noen som vet målene på den funkispanel som benyttes på blant annet Myresjø Grönskär? Og noen som vet hvilke farger(koder for hvitt og svart) som er brukt?
gaia: båda dom vänliga medel är morgondagens fiender ;) ..... med tanke på hur stora mängder kommer så småningom att förbrukas årligen gaia
SaraLotta: Snyggt på bilden! Vi har ju inte helvita detaljer, men intrycket blir ju lite samma.
goerana: [citat] Hej förstår inte vad du menar, äter mögel boracol ? Är det skitsnack från din sida eller har du fakta ??? //Goerana
MathiasS: Kolla denna länk så får du svar på flera frågor: http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/external+walls+renovation/default.asp Man lägger ofta 45x45 reglarna korsade. Om man börjar med stående eller liggande styrs av om du ska ha stående eller liggande fasadbrädor. Kolla Parocs info så ser du!
patrikz: Har nu ersatt det enda fönstret i gaveln med två nya. Det gick bra med en L-balk, 60x60 som vi la in i fogen. Gick också bra att mura igen gamla hålet med tegel från de nya hålen. Nu syns det knappt att det suttit ett fönster i mitten.
Osten_3: Grundoljan ersätter inte grundfärgen. Vissa färgtillverkare rekomenderar att man grundoljar alla ytor 1 gång och det kan du nog hoppa över. Däremot skulle jag olja ändträ och skarvar en extra gång. Sedan skulle jag absolut använda grundfärg. Den har dels till uppgift att skydda virket men även att ge ett bra fäste åt täckfärgen.
n099300: Hej. Vilket avstånd är det mellan bottenbrädorna. Själv spönade vi om huset för några år sedan. Använde då 22x120 både till lock och bottenpanel. Ca 75 mm öppning mellan bottenbrädorna. Överlapp ca 22mm Satte fast bottenbrädorna med 4tums galv mot reglarna. Använde även 4tums galv till locken. Spikarna på locket skall inte gå igenom bottenbrädorna utan i öppningen mellan
patrikz: Det är ett gammal 50-t hus med tegelfasad. Finns ingen ångspärr idag men det sätter jag dit överallt i detta rum eftersom jag tilläggsisolerar överallt. Väggen vid det igensatta fönstret kommer att se ut som följer i ordning utifrån och in: Tegel, luftspalt, skivmaterial av ngt slag. Ge tips enligt min fråga ovan!! reglar+isolering. Isolering 10 cm. Ångspärr + gips
fresve: Jag målade i september förra året i två veckor, gick alldeles utmärkt, tror dock jag hade väldigt flyt med vädret, regnade inte en minut. Det var inte heller så fuktigt på morgonen.
BM: Jag ska montera några fönster i en LECA-blocksmur mha speciella monteringsbeslag som ska skruvas i muren. Hittills har jag alltid använt skruv & plugg när jag skruvat fast något i LECA men det finns ju även skruv som kan dras direkt utan plugg. Själv har jag ingen erfarenhet av såna men de skulle vara smidiga att använda för mig i detta fall. Är det nån här på som har använt såna?
Robert63: [citat] Hmmm, ett hus för dvärgar, intressant :-)
Hemmakatten: Det är möjligt att det är olika för olika personer och för olika fasader, eller också är det jag som är extra petig. ;)
saturnus: [citat] gångjärns"vippfunktionen" skall inte målas, men borsta rent den med vanlig borste. Ja Du skall måla under och ovandel också, det är underdelen som är viktigast på hela bågen. Att måla inne eller ytterdelen först, har ingen betydelse, själv målar jag dock inne först. Eftersom man målar insidan med en lackfärg, för att erhålla en högre finish, så bör man hitta en linje
HJFF1969: Spontat!!! Vårt torp är ca 75 år och har spontad ytterpanel, 145mm och är helt slät och fin, dock har virket på södergaveln spruckit så vi ska köpa ny spontad panel. Det syns på många nyare hus med fals på panelen hur den vridit sig så glep uppstått..trots smalare dimension!
MathiasS: Sök på forumet. 17 grader ska det vara. Varker mer eller mindre för då kommer hela huset falla ihop i en hög med ruttet virke. EDIT: http://www.byggahus.se/forum/fasad/17304-optimal-vinkel-foer-droppnos.html Som sagts förut: ALLT har redan diskuterats tidigare på detta forum... ;)
Anders_S: Balnda och pensla på prickfri från Jape och låt det torka och måla sedan över. Möglet är helt dött. Anders
sa3afc: Hej, var på Byggmax och tittade om vindpapp och såg att det även fanns något som heter vindskydd. Det såg ut som någon sorts fiberduk eller något annat plastliknande. Frågade en i personalen vad det fanns för anledning till att använda den istället för pappen. Fick till svar att det är bättre att använda vindskydd när man isolerar. Men när man som jag bara skulle sätta ny panel
Anders_S: Visst funkar det att bara olja och grunda över vintern. Men däremot ett lager ny grundfärg innan slutstrykningarna Anders
ktm250: Det kan vara riktigt svårt att hitta nåt som passar perfekt just med tanke på att er fasad är från 50-talet. Väder, vind, smuts och ev. solblekning har gjort sitt.
ForestC: Ett tips är att låna (eller köpa = ca 100kr) fuktmätare hos närmsta målerifirma och kolla fukten i träet innan det målas. För oss försvann en hel del av orosmolnen när man kunde få svart på vitt hur mycket fukt det satt i träet.
fresve: Ja, det täckte kanonbra, gick åt två strykningar, sedan var det klart. Jag bytte panelen på en sida, jag fick rådet att grundolja och sedan stryka täcklasyren, ingen grundfärg alltså. Det var smidigt då jag gjorde detta innan jag spikade upp panelen. Min andra och sista strykning hade säkert kunnat vänta, den var mest till för att täcka spikhuvuden och få det riktigt snyggt.
AndersS: Kolla först konstruktion om den är gjord med fiberplank som Hultsfredshus använde som väggelement för då har du ingen vanlig reglad vägg utan vägg+karm har en bärande konstruktion. Det enklaste skulle vara om du kan bevara karmpartierna och sedan regla för fönster inom den ytan om du har för avsikt att minska fönsterytan.