Fasad
Kimppa: Vad är vanligast bredd på mälarpanel,120 eller 145? Vi ska bygga enplansvilla med mälarpanel och vet inte vilket av dom vi sa välja,arkitekten hade tänkt 120 medans snickaren tror att 145 blir snyggare,de som skiljer är att urfasen är bredare på 145. Om ni förstår vad jag menar. Mvh Kimppa
skogstomten: Ohyvlade sidan utåt om du tänker måla med slamfärg (tex Falu röd) kan det var föklaringen till olika åsikter? Hyvlingen görs för att få exakt tjocklek har jag för mig, eller bara för att man helt enkelt ska kunna välja hur man vill ha det!
Sophie: Vårat hus såg ut som ert. alltså den gamla panelen satt kvar under vindpapp och sen eternit. Det var inget som helst fel på vår panel...men vi valde ändå att tilläggsisolera och sedan sätta ny panel. Vi ångrar inte att vi satte upp ny panel för vi ville ha sekekskifteskaraktär och den panel som satt uppe var vanlig slät lockpanel där man bara tagit bort listerna. Men vi ångrar att
Bennysophia: Hej! Är det någon som har någon erfarenhet av den "mellanstrykning" som Götenehus numer säljer till sina hus? Det är en extra strykning med en alkydoljefärg utöver den grundoljning(transportskydd) som sker. Jag tror det är samma typ av målning som man gör på sina grupphusområden. Då målar de en gång till efter resning vad jag hört. Nu rekomenderar man 2 strykningar med Nordsjö
saturnus: Inga problem mot trädfasad, om Du nu håller dig med normal svensk odling. Odling av tropiska växter medför hög luftfuktighet, och kan på sikt skada träpanelen. En dörr från uthuset, ut till växthuset är inte fel. Bygg i trä, tryckimpregnerade reglar 45X70 är utmärkta som spröjs och enkelt att fräsa spår till glasen. Visar du en skiss, är det enklare att komma med tips. E-tuna
grävaren: Vi kommer att bygga ett hus med inbyggt garage och tegelfasad. Om takskjutporten i garaget monteras enligt anvisningarna, kommer den 30 cm in från tegelytan. Finns det någon som har lyckats sätta porten längre ut, så att endast tegeln syns =12 cm
se38005: Håller med ByggPutte, gör ordentligt med bra kvalitet på material och arbete, så slipper du småfixa på samma ställe igen om fem år. Enda undantaget är om du har alltför många olika renoveringar i gång samtidigt, då kan det vara ide att göra enligt den snabbaste/enklaste metoden, och räkna med att det blir ett provisorium, som ändå ska fixas till ordentligt inom några år.
Ulrik74: Stockpanel heter det! Finns nog lite varstans, t.ex http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=7100
Poggan: Hej! Fick ett ryck, rensade undan så gott det gick i garaget, så där finns nu plats att olja brädorna. Skall sedan lägga en distans i vardera ände av brädorna o sen lägga på nästa omgång med brädor å sedan fortsätta olja, påsåvis bygger jag 3 olika högar med brädor. Våra brädor kommer att mäta ca 2.90m, så de blir inte så långa. Jag kommer givetvis att vänta med att
Anders_S: För att Falurödfärg är en slamfärg och ska målas på nytt eller tidigare målat med Falurödfärg. Däremot kan man måla över med en Faluröd linoljefärg. Anders
Anders_S: En gammal regel är att aldrig måla något annat än linoljefärg på ytor som redan är målade med linoljefärg. Då kan det bli en linoljekokning när vädret är för varmt men föjd att den ny färgen "spricker". Det borde en färghandlare veta. Anders
ByggPutte: Skulle sätta vindpapp och sen läkt så Du får luft bakom ny panel. Mvh Putte
F_Stjernfelt: Glöm ej fråga vart virket kommer i från, det är enorm skilnad på norrlänskt och smålänskt. Givetvis är trä norr över av godare kvalité en det snabbväxta smålänska
Sommartorparn: Om du inte ska måla med linoljefärg, för då är det den släta sidan som ska vara utåt.
anaitis: [citat] Antagligen behöver du inte göra ngt alls. Sprickan verkar mkt liten och dessutom mot garaget. Jag antar att sprickan är i en elementgräns? Kan vara en krympspricka pga uttorkning av elementen kombinerat med ev tryckkrafter från fönsterkarmen. Är sprickan så stor att det läcker in? Men det kanske skulle vara klokt att mäta sprickan vid olika tillfällen för att se om den
Roger Spontare: Hej igen. Anledningen till att jag frågade är att jag har liggande panel på övervåningen och mansardtak. Stående på nedervåning. Det bara blev så då man på 70-talet klädde nedervåningen i mexitegel, och övervåningen i brunlaserad ligggande. Sen kom jag och rev ner teglet och fixade till den gamla stående panelen som fanns kvar under teglet, men på övervåningen lät jag den
peqvi: Ta en stege på 8-9 meter, eftersom dom oftast är 2 delt så er det bra om dom överlappar med ca 1,5 meter, annars står man bara och är nervös för at stegen bräkker av på mitten.
Skattman: Hej, Som tur är så har jag hjälp av riktiga experter i min renovering! Det blir hydrauliskt kalkbruk utanpå den gamla KC-putsen. Min experter säger att den gamla putsen var ganska porös, och hade inte så mycket cement, så det blir bättre med ett mjukare/porösare bruk. Vad skall man ha för färg då?
79:an: Är det åxå inte så att granen stänger porerna i virket när det torkas medans porerna i furun förblir öppna och således lättare tar upp fukt ( och impregnerinsmedel).
Dr_Jerkyll: Jag letar efter en p50 (tumac) som alla verkar använda, med tillhörande blandare om det går att få tag på. Hittar ingen "tabtronic" på nätet, är det något liknande? Kollar med murarfirmor imorgon, finns någon större firma som du kan rekomendera?
anaitis: Den är nog tänkt som en handbok för arkitekter och konstruktörer. Tror jag har den förra upplagan i bokhyllan.
DVE: Har tänkt att tunnputsa huset med Maxit Serposol. Är det någon som tunnputsat sitt hus? Vad fick ni betala? Skulle vilja komma i kontakt med någon som byggt med Aquapanel och sen tunnputsat. mvh Daniel
ktm250: Jag skulle absolut knacka ner befintligt och kanske lägga på tjockare isolering i detta läge när man ändå höll på. Jawen: När du som argument, för att inte plocka ner en reveterad fasad vid ev. tilläggsisolering, använder: djävulskt arbete, mängder med sopor och skitig tomt, så anser jag att du inte är så värst insatt i vad som skapar bättre värden för huset. Med dina
ktm250: axell: Första alternativet: Titta i bygghandlingarna. Där borde det stå dokumenterat vad man putsat med. Sprickorna kan bero på mycket t.ex. avsaknad av sprickarmering i dörr- och fönsterhörn , kanske sprickarmering över huvudtaget? Rörelser i stomme? Vad man gör?: Man tar in en kunnig eller så chansar man... Exempel: Ta en murare, Lämnar kanske in för fasaddiagnos på byggmarknaden
Sommartorparn: Här finns en tråd där man diskuterar olika slags ytbehandling av tegel http://www.byggahus.se/forum/fasad/64386-saeckaskura.html
yuphin: har nu bytt nästan hela panelen, 5 brädor kvar som skall inhandlas imorgon...nu är det risk för regn nästa vecka..bör man då täcka hela väggen med plast i och med att alla brädorna är obehandlade? eller klarar panelen lite regn bara man låter det torka innan man målar? det är hyvlat gran (stockpanel) jag valde... ska olja änderna i morgon och sedan måla med grundfärg och Beckers
v-g: Men det är ett problem om det lutar 10 grader längs med väggen och det samtidigt är 5 meter till takfot ;)