Bananya
Bananya: Hej alla, tack för feedbacken, jag tänker vara som en hök på vildvinet och det kommer inte i närheten av fasaden (50 cm avstånd minst). Tyvärr kan jag inte leva utan det :rolleyes: för dess tacksamma tillväxt och färgprakt. Men jag kollar upp tipsen. Vi har haft humle och jag minns vilken växtkraft det var i den, men humlen är skräpig och blir snabbt ful, drar till sig insekter...
6 svar · 2,6k läst
D
DanielMurare: Varför inte bara ringa och höra med en återförsäljare vad en säck kostar, själv har jag inte priset i huvudet. :) åtgång per m2 står på säcken.
2 svar · 3,2k läst
D
DanielMurare: Själv hade jag gjort utbygget i trästomme, sedan utvändigt använd Iso-Fin, till underdel och panelat gaveln, iso fin är ett puts sätt med Cellplastskivor med luftspalt, Glasfiberbruk på det sedan ädelputs utanpå, ger både bättre isolering + en duktigt snygg fasad, kör själv med detta system mycket inom mitt arbete. ring en återförsäljare till Iso-Fin och be dom ge ett pris på
4 svar · 7,2k läst
·
V
vimsingen: Hej, Någon som har några bra tips på hemsidor eller firmor för fasadbelysning? Vad bör man tänka på när man väljer fasadbelysning? Vimsingen blogg www.vimsingen.blogspot.com
0 svar · 2,1k läst
W
Wanit: Jag undrar ju egentligen detsamma... har fått ett pris på 500 kr/kvm och då ingår allt (nät, puts m.m.) Alldeles för dyrt med andra ord men tydligen så är det inget "fantasipris" som jag hade hoppats att det var... :( Mitt hus skulle i så fall kosta ca 100 000 att få putsat och det är 100 kvm stort och väggytorna ca 180-200 kvm
3 svar · 14,2k läst
K
kungoliver: Skulle också vilja ha lite erfarenheter om fasad med thermowood. Vi vill ha en så underhållsfri fasad som möjligt och kommer att bygga med puts, men på en utbyggnad vill vi ha en brunaktig liggande panel. Kollade deras hemsida och där står att man måste olja fasaden, helst med pigmenterad olja, för att den inte skall bli gråaktig. Det är väl ok men hur ofta? Är det som med trallen
3 svar · 5,3k läst
Larsa
Larsa: minst 5 plus även på natten....
7 svar · 1,5k läst
A
anaitis: Ljudisoleringen blir sämre! Med de 50 mm isolering du tänker dig blir kanske VÄGGENS isolerförmåga 25 - 30 % bättre. En gissning utan att ha sett din väggkonstruktion. Tveksam lönsamhet om det är värmeekonomin enbart du är ute efter. Lönar sig nog bättre att installera bergvärme eller liknande. Får du verkligen inte plats med mer isolering - mexistenen är ju 120 mm tjock? Tex
2 svar · 2,0k läst
·
J
jawen: Det finns också limträpanel i bredd på 200 & 300mm som jag hört bra om ( en lammellimmad som just motverkar sprickor ). http://www.martinsons.se/Allman/Filer/Hemsida-2007/Travaror/martinsons_limtr%C3%A4panel_low.pdf Lycka till MvH Jawen
2 svar · 6,9k läst
C
Cyphera: Någon mer?
4 svar · 1,5k läst
pinebar
pinebar: Där jag bor i Tallkrogen, finns ett par hus som har målad Eternit. Alla har valt ljusa pastellfärger, gult, grönt och blått. Jag tycker att alla de pastellfärgerna ser bra ut, så jag skulle nog rösta på ljus herrgårdsgul om du nu funderar på gult eller rött. Husen i Tallkrogen är små 40-talshus. Jag vet ju inte hur ert hus ser ut i modellen. Skulle kunna tänka mig att vitt blir bra
1 svar · 2,9k läst
R
RobinW: Vi bor på ett utsatt läge där huset konstant utsätts för salt havsluft. Efter senaste dagarnas regn har fogen (alltså inte teglet) vitnat på olika ställen, ofta i horisontella områden. Jag gissar att det är salt som följer med ut när teglet torkar, frågan blir då; - Läcker väggen mer än normalt? - Borde jag oroa mig? - Borde jag försöka täta väggytan?
0 svar · 2,0k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Fästgrund å fästgrund, vi borstade med piassava, sedan for jag förbi färgaffärn och köpte den bredaste roller som fanns. Spöregnade tom när vi rollade det sista, lite spontanprojekt över det hela, men, som sagt, det sitter som berget.
6 svar · 4,5k läst
C
CraneIsland: Håller på med en utbyggnad och hade tänkt sätta Mineritskivor som ytterfasad. Nu erbjuder istället butiken Amroc och hävdar att det är samma sak. Jag har ingen anledning att misstro säljaren, men undrar om någon har erfarenhet eller lite snabbt kan klargöra eventuella skillnader. Tack!
0 svar · 1,5k läst
I
Ignatius: Jag har exakt samma problem. Någon som har erfarenhet detta?
1 svar · 1,7k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tycker absolut att du skall grundolja panelen innan vintern. Olja lite senare på dagen när daggen försvunnit. Försök även dra på ett lager ofärgad lasyr innan vintern. På vårt hus har vi grundoljat, sedan ett lager med ofärgad lasyr och på det två lager färgad lasyr.
2 svar · 1,8k läst
5.2 racing
5.2 racing: Inte alla fyra sidorna va?
39 svar · 40,9k läst
V
vagabondo: Jag har rivit lite (lite för mycket rättare sagt) tegel för en öppning och nu måste jag lägga tillbaka några rader men hur gör man när man måste börja i mitten av väggen? Det vore ju snyggt om de nya fogarna möttes med de gamla. Kan man fixera stenarna temporärt på nåt sätt för att ev kunna justera fogbredden och sen fylla på med fogen? Vad kan man lägga bakom stenarna så att
0 svar · 2,6k läst
_bystrom_
_bystrom_: [citat] Är man någorlunda försiktig med det så går det alldeles utmärkt. Åtminstone om du , som i det är fallet, ska måla slamfärg. Är det tal om "riktig" färg, dvs alkyd, akrylat osv. så hade jag nog inte gjort det. Fukthalten ska vara bra låg då, och det tar rätt länge att torka ut virket tillräckligt. För att man ska få önskvärd effekt med högtrycken vid borttagning av
20 svar · 26,7k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Gällde den skrivelsen verkligen kalkf'ärg på kalkputs? Såvitt jag förstått kan man kalka innan putsen har torkat eftersom det är samma material som gifter sig med varandra.
3 svar · 3,7k läst
V
Valbobygge: Måla! Det ska vara minst 5 grC när du målar. Att det blir kallare på natten gör inget, färgen suger in fort.
1 svar · 2,4k läst
A
anaitis: Tillägg: Detta hindrar inte på ngt sätt att sådant murverk armeras på ngt ställe. Men murverk av tegel armeras sällan på det sätt man tex armerar lecablock!
4 svar · 2,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Hoppas att hon inte får syn på dessa, då. :D [bild] För övrigt målade jag över svartmögelprickarna med rödfärgen och det har inte synts något av detta i efterhand.
6 svar · 5,8k läst
M
martin_skold: Nu är det ju så att vindpappen ska sitta utanpå isoleringen, så då blir det ju murarens problem sedan. men det har han ju koll på. tack för snabba svar! ;)
1 svar · 1,6k läst
_bystrom_
_bystrom_: Undvik dagg. Risk för både flammighet och matta partier.
2 svar · 1,8k läst
K
kiirus: I Lövbrunna i Täby finns det flera svarta hus. Rätt snyggt. Någon är putsad, någon annan ser ut att vara målad med mycket matt färg - falu svart? Jag har bara gamla bilder på dem, från juni. Nu är husen färdiga. Det putsade vit-svarta huset blev senare helt svart (frånsett de mörklackade trädelarna).
12 svar · 5,8k läst
·
Fasting65
Fasting65: Saral: Jag tycker du ska fråga proffsen (dvs putsarna). Beroende på vilken typ av färg fasaden har nu så finns mängder med lösningar. Jag hade aldrig valt Nordsjöfärg till min fasad, men vi är alla olika... "Putsfärg" som Kanis länkade tid innehåller Akryllatex... Hua! Mitt tips är att du rådgör med ett proffs på puts. Ofta är fasaderna sprutade med mineralisk ytputs. Läs några
2 svar · 1,7k läst
Dr_Jerkyll
Dr_Jerkyll: Hej MHLD, vi står i samma situation märker jag. Jag är inte alls i samma nivå som pleximaster här, men ska du putsa direkt mot trästommen så skulle jag helt klart välja rent kalkbruk. Vi har en fasad reveterad kring sekelskiftet, lagad med cementbruk. Det gamla kalkbruket håller än, medan lagningarna som är ca 20 år gamla är helt förstörda. Jag ver inte än hur jag själv ska
2 svar · 3,5k läst
E
esox71: Enklast är väl att fräsa ur stenen och sätta i den där reservtegelstenen.
1 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.