Fasad
isendahl: Hej Pelle, Jag målade om vårt hus för 9 år sedan med Nordsjös silikatfärg, och är mycket nöjd. Kanske inte samma lyster som kalk, men inte långt ifrån. Huset putsades 1954 med ädelputs, orört sedan dess. Än idag är fasaden riktigt bra (kul att se grannar som målar om vart femte år), till skillnad från sockeln ,som jag dessvärre målade med "sockelfärg- modell sockiplast"
Mattias_Jo1: Du har rätt! Det skall vi nog göra.
Poggan: Jag har varit i kontakt med Gyproc gällande vårat bygge. Min fråga då var, hur mycket regn utegipsskivorna klarar. Till svaret fick jag 1 månad under normala förhållanden. Sedan sa han även att långvarigt slagregn är ju inte bra, så du sa han att man bör täcka utegipset med presenning. Så jag tog det säkra före det osäkra, täckte all gips med presenning, så då sover jag lugnt
oskis 123: Jag har hört från flera håll att cellplast visst andas. Ungefär med samma fuktgenomsläpp som murat.
ZeroX66: Japp det kan gå. Tänkte mest på att inte stänga inne fukt och att den skall vara övermålningsbar.
jola02: Någon som ser något problem med att sätta frostsäkert klinker på en tegelvägg utomhus. Tycker själv att det inte borde vara några problem då fogarna kommer andas. Men det kanske finns andra som har bättre kunskap eller kanske gjort det själv och har tips!? Mvh Jocke
moc: Hej Vårt hus har varit färdigmålat en månad nu och vi är så nöjda med färgen. Försöker få in en bild. Carina
tallmilan: Och om det inte är jätteförsent så kolla på riktig "Falu ljus" - fantastiskt lyster
Cribo: Hej. Skulle vilja ha lite tak över mina fönster. De färdiga lösningarna som finns är minst sagt svindyra och inte så snygge heller (t.ex. de entrétak som Beijer m.fl säljer). Nu funderar jag på en egen konstruktion, se bifogad fil. Vad ska man har för glas? Funderar på Makrolon 6mm. Några andra förslag. Kommer det att hålla? Räcker 3mm stålwire? Bör jag ha någon typ av stag
Poggan: Ja det borde det vara....säkert inga problem
hedde: Tjenare. I höst skall hantverkare komma o lägga om taket o sedan också fixa i ordning fasaden. Idag består fasaden av tegel på gavlarna o sedan på resterande sidor sitter det spiktegel, som man bara hakar av så att säga. Hantverkarna vill riva ner spikteglet o sen sätta någojn form av board där istället o sedan putsa hela fasaden med något som hette ROT puts, allt för att vi skall
Xiter: 1. Om du kommer åt bakom dem skulle jag ta obehaget med att måla på plats. Annars är det ju inte särskilt mycket besvär att plocka ner dem. 2. Dessa kommer du väl åt utan problem bakom? Det är väl bara fästena i så fall som du måste plocka bort. 3. Jag målade så långt jag kom åt... 4. Är det takfotsbrädan som du menar att du vill måla? Hänvisar till fråga 1 i så fall.
Xiter: Under takutsprånget på råsponten hade det blivit angrepp under vintern. Körde med roterande stålborste på borrmaskin. Andningsskydd rekommenderas! Det var dock inga stora mängder med svarta prickar. Försökte först med fasad och algtvätt men det bet inte särskilt bra.
jazzgossen: Har det funkat i 30 år så borde det väl funka i framtiden också, om du inte ändrar användningsområdet för förrådet på något vis (så att det blir mer fukt i det). Men nog skulle det kännas lite lugnare att ha luftspalt också.
mindblow: Det slutade med 145mm plank. Tycker det blev bra ändå.
Ola73: Hej Jan! Nej du det har varit riktigt trögt. Vi har inte klätt om ännu. Pga bl.a. priset på teakpanelen har vi istället börjat fundera på koppar eller skiffer (inte billigare direkt, men underhållsfritt). Jag har inte det exakta priset i huvudet nu, men det var drygt 1000 spänn/m2 och då pratar vi om 95X7 mm panel. Tydligen har teaken gått upp ca 70 procent på typ drygt ett år ..:-(
Krillle: Någon som har tips på bra fasad belysning för "timmerstock fasad" (se bild) i grå färg
viltfjall: Ivarpanelen går ju att få i "brädform" i ganska många kulörer. Räkna på mellan 150-200 kr/kvm. Ser lite ut som trä på håll faktiskt. Att det skulle slita på verktygen är ju inte helt sant. Kör man med rätt saker så funkar det lätt på 200 kvm. Proffsen använder Festol med en svindyr klinga, men själv tyckte jag att sticksåg med mothåll å alublad funkade fint. Summa 6 blad och
husfixaren_: Har ett nybyggt hus från 2005. det råder rena hysterin i Skåne just nu vad gäller hus med enskiktsputs efter det som har hänt i bl.a Lund. Har pratat med ett flertal mäklare och alla bekräftar att det är det första köparna frågar (om det finns luftspalt). Frigolithus har blivit lite svårare att sälja. Man ångrar nu i efterhand att man inte betalade den där halvmillen extra för att
FG: Har en tvåfamiljsvilla med omålad putsfasad som är i behov av tvätt. Det lutar åt att konsultera lämpligt företag i Göteborgsområdet. Någon som har erfarenhet av detta; något man bör tänka på och vad kan det tänkas kosta? Edit: Fasadimpregnering, är det något man bör satsa på?
Pysslarn: I vår närhet finns en gångtunnel (rå betongyta) som självklart regelbundet förskönas av "tonårskonstnärer". ;) Den s a s återställs regelbundet genom att en saneringsfirma blästrar den, det blir ett litet Sahara i själva gångtunneln men resten av omvärlden klarar sig. Någon typ av sliputrustning tror jag definitivt inte på men blästring funkar säkert. Lycka till! /Ronnie
Poggan: Jag tror inte det är så jobbigt att ta upp ett hål. Bara du vet vad som finns "bakom", typ bärande reglar å liknande. Att ta ner tegel är inga konstigheter alls. Bara du har riktiga verktyg för ändamålet...... VI har bilat ner våran tegelfasad ca 135m², 2man ca 25timmar, å då har vi "städat" undan, dvs lagt teglet i 3 stora högar. Till ändamålet användes en Hilti borrhammare,
Fabian-Bom: Puts på trähus tycker jag är ungefär som att sätta träpanel på stenhus. Att det blir billigare från början kan mycket väl innebära att det blir dyrare i slutändan. Jag vill med det inte sänka de som gjort på det sättet för några konkreta bevis att det är dåligt/bra finns nog inte, men det kan vara bra att tänka efter lite extra när man står inför ett nytt byggprojekt.
Wormit: Har sett en skitcool armatur med 4st spottar som är gjord för utomhusbruk, har sökt förgäves men inte hittat ngn tillverkare. Ngn som har en idé eller ännu bättre en länk? ///Wormit
Poggan: Panel skall man ju inte måla på baksidan, detta för att brädan skall kunna "andas" - alltså fasadpanel..... Hur det är med vindskivor vet jag inte.......
christiancarlsson: [citat] Ok. anade nästan det då jag hade skickat förra inlägget men orkade inte ändra. man vet ju aldrig... Läste dit inlägg ang "bara" sakerna :) Kan nog se mig själv i det.. som ex. Skulle "bara" mäta fuktigheten i min krypgrund.. va sådär. slutade med ny plast på marken,avfuktare och två givare på det. Skulle bara sätta upp en bård på min dotters rum, medans jag stod och satte
hjerpe: Hjälp! Håller på att byta fönster/balkongdörr i mitt tegelhus med putsad fasad. Imorn är det dags att montera ett fönster brevid balkongdörren samt balkondörr och kom just på att dessa just nu sitter jäms med fasaden och har träfoder. De övriga fönstren på huset sitter ca 10cm in och har då en putsad smyg. Hur mycket måste jag flytta in det här fönstret och balkongdörren för
Poggan: Jopp, tid å färg sparar du, många bäckar små........ ;)
imported_Thomas: Vi har köpt ett hus med putsfasad, finns lite frost sprägningar. Nu till mitt problem vi tänkte renovera fasaden och måla om i ny kulör. tog dit en fasad putsare. Blev inte allt för upplyftande samtal, huset är byggt -49 så det sitter kalkputs. Sen när huset målades om, så målades det med plastfärg. Fasad killen sa det blir inte billigt, han tyckte att vi borde sätta träfasad i
Poggan: Hej! Ta inte en offert, utan ta flera, ibland lönar det sig. Se bara på oss, som skall sätta träfasad. Vi river teglet, oljar/målar panelen, snickarna sköter resten. Första offerten landa på runt 162.000Kr 2:a på 162.500Kr å den 3:e landa på 98.000Kr! Så det lönar sig ibland att ta flera offerter. Nu hade vi iofs turen att få en nystartad firma, de skall slå sig in på marknaden,