Jag undrar om någon har ett tips om hur man enklast får en silvergrå färg som ser ut som på gamla äldre lador eller hus? Jag vet att man kan använda järnvitriol men tycker att den lätt slår i grönt istället för i silver! Vill gärna ha ett silvergrått resultat omg istället för att behöva vänta i x antal år för att nå den rätta tonen/nyansen på färgen. Jag tänkte använda färgen som en del av fasadfärgen på ett funkishus.
Vi bygger ett nyfunkis-hus och har precis målat med falu rödfärg Svart. Kanske inte riktigt vad du är ute efter då den från början är svart men den kommer att gå mer och mer åt det silvergrå hållet. Det är ju just denna färg som de lador du sett har. Den har varit helt suverän att måla med, ingen grundmålning behövs och den har den här matta färgen som kommer göra att den skiftar åt det svart-grå hållet. Vi kommer även sätta upp promonords fasadskivor på några sektioner av huset för att bryta av med ljusare grå ytor. Ett bättre tips för att få resultat med en gång kan ju vara alcros allmoge färg om man vill ha åt det matta silvergrå hållet. Av denna färg går det säkert att få det till att likna de gamla ladorna du sett. Vi valde mellan alcro allmoge och falu rödfärg.
Om man vill ha den grå färgen direkt kan man blanda i silverbets i järnvitriolen. Med tiden bleks silverbetsen bort men järnvitriolfärgen kommer fram istället. Man skall dock veta att järnvitriolen inte blir en jämn färg som man ofta eftersträvar på funkishus. Beroende på hur väder och vind når panelen så blir det olika nyanser. Kanske kan utelasyr vara något som passar? Tycker dock fortfarande att träet får lite för mycket struktur med bets för att passa funkisstilen. "house1" hade använt slamfärg. Man kan blanda sin egen nyans med vit slamfärg och grön umbra eller svart. Här är exempel på grå slamfärg från Gysinge byggnadsvård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
FKolla in detta ..
http://www.pedago.fi/dalton/hus/Hus8/jarnvitriol.html
.. här strök man med garvsyra efteråt för att få ett svagt blåstick istället för grönstick, något som jag funderar på. Längst ner på sidan finns bilder på resultatet efter fyra år, tyvärr ingen bild efter garvsyrastrykningen.
http://www.pedago.fi/dalton/hus/Hus8/jarnvitriol.html
.. här strök man med garvsyra efteråt för att få ett svagt blåstick istället för grönstick, något som jag funderar på. Längst ner på sidan finns bilder på resultatet efter fyra år, tyvärr ingen bild efter garvsyrastrykningen.
det där med järnvitriol har jag satt mig in i en gång, men släppt då det i princip inte ger något skydd åt fasaden. Hellre en skyddande färg än en snygg resonerade jag. Panela om skiten tar ju en hel sommar och kostar många tusen. Det vill jag inte göra oftare än vart 40
nde år...
Klicka här för att svara