Fasad
Fotografen: [citat] Fästgrund å fästgrund, vi borstade med piassava, sedan for jag förbi färgaffärn och köpte den bredaste roller som fanns. Spöregnade tom när vi rollade det sista, lite spontanprojekt över det hela, men, som sagt, det sitter som berget.
CraneIsland: Håller på med en utbyggnad och hade tänkt sätta Mineritskivor som ytterfasad. Nu erbjuder istället butiken Amroc och hävdar att det är samma sak. Jag har ingen anledning att misstro säljaren, men undrar om någon har erfarenhet eller lite snabbt kan klargöra eventuella skillnader. Tack!
Ignatius: Jag har exakt samma problem. Någon som har erfarenhet detta?
Hemmakatten: Tycker absolut att du skall grundolja panelen innan vintern. Olja lite senare på dagen när daggen försvunnit. Försök även dra på ett lager ofärgad lasyr innan vintern. På vårt hus har vi grundoljat, sedan ett lager med ofärgad lasyr och på det två lager färgad lasyr.
vagabondo: Jag har rivit lite (lite för mycket rättare sagt) tegel för en öppning och nu måste jag lägga tillbaka några rader men hur gör man när man måste börja i mitten av väggen? Det vore ju snyggt om de nya fogarna möttes med de gamla. Kan man fixera stenarna temporärt på nåt sätt för att ev kunna justera fogbredden och sen fylla på med fogen? Vad kan man lägga bakom stenarna så att
_bystrom_: [citat] Är man någorlunda försiktig med det så går det alldeles utmärkt. Åtminstone om du , som i det är fallet, ska måla slamfärg. Är det tal om "riktig" färg, dvs alkyd, akrylat osv. så hade jag nog inte gjort det. Fukthalten ska vara bra låg då, och det tar rätt länge att torka ut virket tillräckligt. För att man ska få önskvärd effekt med högtrycken vid borttagning av
Sommartorparn: [citat] Gällde den skrivelsen verkligen kalkf'ärg på kalkputs? Såvitt jag förstått kan man kalka innan putsen har torkat eftersom det är samma material som gifter sig med varandra.
Valbobygge: Måla! Det ska vara minst 5 grC när du målar. Att det blir kallare på natten gör inget, färgen suger in fort.
anaitis: Tillägg: Detta hindrar inte på ngt sätt att sådant murverk armeras på ngt ställe. Men murverk av tegel armeras sällan på det sätt man tex armerar lecablock!
Johan Gunverth: [citat] Hoppas att hon inte får syn på dessa, då. :D [bild] För övrigt målade jag över svartmögelprickarna med rödfärgen och det har inte synts något av detta i efterhand.
_bystrom_: Undvik dagg. Risk för både flammighet och matta partier.
kiirus: I Lövbrunna i Täby finns det flera svarta hus. Rätt snyggt. Någon är putsad, någon annan ser ut att vara målad med mycket matt färg - falu svart? Jag har bara gamla bilder på dem, från juni. Nu är husen färdiga. Det putsade vit-svarta huset blev senare helt svart (frånsett de mörklackade trädelarna).
Fasting65: Saral: Jag tycker du ska fråga proffsen (dvs putsarna). Beroende på vilken typ av färg fasaden har nu så finns mängder med lösningar. Jag hade aldrig valt Nordsjöfärg till min fasad, men vi är alla olika... "Putsfärg" som Kanis länkade tid innehåller Akryllatex... Hua! Mitt tips är att du rådgör med ett proffs på puts. Ofta är fasaderna sprutade med mineralisk ytputs. Läs några
globestar: Vill oxå veta...
Dr_Jerkyll: Hej MHLD, vi står i samma situation märker jag. Jag är inte alls i samma nivå som pleximaster här, men ska du putsa direkt mot trästommen så skulle jag helt klart välja rent kalkbruk. Vi har en fasad reveterad kring sekelskiftet, lagad med cementbruk. Det gamla kalkbruket håller än, medan lagningarna som är ca 20 år gamla är helt förstörda. Jag ver inte än hur jag själv ska
esox71: Enklast är väl att fräsa ur stenen och sätta i den där reservtegelstenen.
snickarboden: Om masoniten sitter utan luftspalt (inte alldeles ovanligt) så ta bort locken, sätt läkt så det blir luftspalt och sen på med ny fasad. Personligen hade jag inte ens övervägt något annat än vattenbaserad alkydolja (Beckers elit), enklare färg att måla med finns nog inte. /Kent
konichiwa girl: Det ska gå att måla en slamfärgsmålad fasad med oljefärg, såväl linolje- som alkyd. Men du kan inte byta tillbaka till slamfärg igen.
Krumeluren: [citat] :) De e ju bara på burken den e orange ju, inte i verkligheten ! Din mörka variant var inte så pjåkig förresten. Kan fungera som ett alternativ till Roslagsmahogny på lagårdsdörrarna kanske? ;)
vimsingen: Vi är lite inne på samma spår. Man behöver vök inte putsa om hela huset? Eller måste man det för att det ska bli snyggt?
fsn: [citat] Det kan man ju alltid göra men antar då att det är med en tunn läkt under och insektsnät så man inte har getingbo mellan brädorna. Men det tillför ingen direkt funktion, kan man rsikfritt måla råsponten så är det bättre för min del.
Alpha: Försöker undvika att bunkra upp allt för mycke virke pga den vrider sig snabbt, köpte raka fina 1"4 som jag tänkte ha till utvändiga foder, dröjde tyvärr 1månad eller 2 innan jag hann måla de, men de hade vridigt sig under den korta tiden, bara kapa upp till tändved ;) lika så med reglar man köpt, bara skräpvirke nu för tiden :) Men det klart ska man ha större mängder som i ditt
Poggan: Hej! Vi bilade ner vårat tegel, ca 134 m². Så farligt tungt var det inte. Sen krävs det lite teknik å snits för att det skall gå så lätt som möjligt. Jag bilade ner ca 5-6m² på en timme. Men sen skall det ju plockas undan tegel mellan varven. Vi var 2 man som turades om med bilmaskinen. Allt som allt tog det oss ca 20-25 timmar att få bort allt tegel å plockat undan det till 3 stora
Henrietta70: Vi bor i ett hus byggt 1992. Som har en fasad av tegel från Minnesberg. Vi ska byta några stenar som heter så här i anteckningarna: Rosa schatt tråd mass FT1. Min fråga är: Vilken typ av murbruk ska vi använda? Då det handlar om några entaka sten undrar jag även om vi kan blanda bruket själva? Det finns kalk hemma (även krita - från min tid i konstskolan) och cement. Även hörnsten
AndersS: Själva panelbrädan ska inte spikas för långt ut då den ändå kan spricka pga av att den torkar. Det är panellocket som sedan klämmer fast och fixerar. Ställ panelbrädorna i en pyts med impregneringsolja när du sågat till droppnäsan så att nederdelen får suga så mycket olja den behöver innan du klappar upp dem på väggen och sedan oljar vidare beroende av vad den färg du valt
Canuto: I sämsta fall kan det vara så att spillbruk från murningen har fallit ner i spalten och täppt till den med resultat att ventilationen i väggen utebli med fuktaproblem i fasaden som följd. Inte ovanligt. Kolla luftspalten genom att rensa ut några stötfogar och "se" om det finns en ren luftspalt i väggen.
Havsutsikt: Beror helt och hållet på vilken färg som är på fasaden innan, byter du leverantör eller färgsystem eller t.o.m kulör så kan du behöva grunda och färdig stryka minst två ggr. Är det samma färg som du redan har i samma kulör räcker det att tvätta med fasadtvätt och måla en eller så många gånger du nu vill. Bäst är två, men det går med en också om den gamla färgen inte