Fasad
maja317: Har fortfarande inte varit och tittat på huset. har ringt mäklaren tre gånger och hon har alla gånger meddelat mig att hon ska höra av sig i slutet av veckan. Hon har väldigt... mycket att göra. nu har det gått tre veckor o fortfarande inte fått någon visning. Huset har legat ute sen 24/9 börjar undra om det är något skumt med huset eller om det är mäklaren som har ett ointresse.
GustavW: Med tunnputs på så lär det sprika men med ett putsnär och tjockputsså borde det väl hålla. Gamla rappade hus hade ju papp, halm, hönsnät, puts och det satt ganska länge...
AnneFi: Jag hade aldrig godkänt att min puts skulle se ut så. klaga, betalar man för jobbet ska det göras bra.
Linus_E: Lite det ni beskriver som jag oxå tänkt på och just därför använda gammalt virke som klyvs för att inte bygga på vägen mer än nödvändigt. Tackar för länken ska in o kolla runt där. Mvh linus ps: inga bilder på fasader så man kan få lie ideér. gärna på båda renuveringar och färdiga o nybyggnation..
anaitis: En av de säkraste väggar du kan hitta map fukt. Avsevärt mkt säkrare än fasadetegelvägg utanpå träregelvägg och otroligt långt ifrån de en-stegstätade putsväggar på cellplast som nu har stora problem.
kungoliver: Vi skall bygga nytt och huset är förberett för en ventilerad putsfasad. D.v.s. på vindpappen sitter 28x70 reglar som en putsskiva fästs mot och sedan läggs tunn puts på den. Detta görs enligt hustilverkarna för att GARBO försäkringen inte täcker något annat system. Har pratat med lite "putsfirmor" och de tycker det är ett bra system men det är känsligt för slag och stötar.
imported_Byggaren: Om du inte har tillräckligt avstånd mark-nederkant fasadpanel hjälper det föga att sätta någon plåt/bleck i nerkanten. Då står vattnet på det istället och sugs upp i ändträet. Du får istället se till att mätta droppnäsan på fasaden med så mycket linolja och färg som den kan suga upp och sen se till att gräva undan och öka avståndet till mark. ________________________
Kutte Heitmann: Ja jag kommer att riva bort teglet och sedan en tillägsisolering. Och vad som döljs bakom teglet vill jag inte tänka på.brrrr Men jag vet att det måste väck. men man har inte hur djupa fickor som helst... Och det där med ventilen var det en besiktningsman som påpekade. Men det stora avgörandet blir när jag får in den första offerten...
Cyphera: Tack, tack för alla inlägg. Kul att få höra om andras erfarenheter. Fast jag har inte blivit så mkt klokare. Måla eller inte måla - det är frågan! Tills vidare har vi bestämt oss för att avvakta. Det är inte gjort i en handvändning att måla ett 1,5-planshus (krävs ställning/stege).
muskifjordi: Tack för svar och för länkar. Läste på en annan tråd här inne att man inte behövde bry sig om svarta prickar. Men det känns ju olustigt att se dem på fasaden. YES alltså, hur ska man applicera?
nite: 2-2,8cm alltså... Jag mätte på andra gaveln där den tidigare ägaren redan gjort denna förändring. Där var avståndet endast 1-1,5cm. Kanske får kapa lite där. Men då linjerar det inte med takfoten :( Nästan 3cm tror jag ser för isärdraget ut för min smak. Får nog sikta på ca 2cm för att inte göra för stor skillnad mot den andra gaveln.
Leffe_k: Jag har satt en spott på garaget som lyser på husgaveln riktad mot övervåningen ser ganska snyggt ut satt 30Watt i när vi köpte den, har nu 20w fast ska nog köpa 30w igen nästa gång.
sjönära: Bygger nytt och om 10 dagar börjar man putsa huset som syns på min avatar. (Vet inte hur jag lägger ut större bilder, hur får man en bilds url-adress?) Trähus med 240 mm isolering i väggar och fasad består nu av grön gipsskiva. Man ska ovanpå denna stänka puts på en 50 mm stenullskiva. Firman är småländsk men gör jobb över hela södra Sverige. Frågan är vilken nyans av vitt vi
Pingo: Det er ganske riktigt fasadtegel utanpå en trävägg. jeg har taget en sten ud så jeg komme se hvordan det så ud indenunder. Jeg må lave de værste fuger i morgen om vejret er til det, og så lave resten til våren.
Acerman: Det blir nog Täcklasyren ändå. Kanske mattas färgen av något snabbare, men det blri nog bra ändå.
ama3282: Jag gillar dessa lampor. Här finns även andra inspirationsbilder. http://www.utelampor.se/inspiration/index.php?_page=0&pid=5
gaia: Det har hänt mycket sen sist och sååå snygg hantverk över det hela. Grattis till den snygaste hus i stan !!!!! gaia
Bananya: Hej alla, tack för feedbacken, jag tänker vara som en hök på vildvinet och det kommer inte i närheten av fasaden (50 cm avstånd minst). Tyvärr kan jag inte leva utan det :rolleyes: för dess tacksamma tillväxt och färgprakt. Men jag kollar upp tipsen. Vi har haft humle och jag minns vilken växtkraft det var i den, men humlen är skräpig och blir snabbt ful, drar till sig insekter...
DanielMurare: Varför inte bara ringa och höra med en återförsäljare vad en säck kostar, själv har jag inte priset i huvudet. :) åtgång per m2 står på säcken.
DanielMurare: Själv hade jag gjort utbygget i trästomme, sedan utvändigt använd Iso-Fin, till underdel och panelat gaveln, iso fin är ett puts sätt med Cellplastskivor med luftspalt, Glasfiberbruk på det sedan ädelputs utanpå, ger både bättre isolering + en duktigt snygg fasad, kör själv med detta system mycket inom mitt arbete. ring en återförsäljare till Iso-Fin och be dom ge ett pris på
vimsingen: Hej, Någon som har några bra tips på hemsidor eller firmor för fasadbelysning? Vad bör man tänka på när man väljer fasadbelysning? Vimsingen blogg www.vimsingen.blogspot.com
Wanit: Jag undrar ju egentligen detsamma... har fått ett pris på 500 kr/kvm och då ingår allt (nät, puts m.m.) Alldeles för dyrt med andra ord men tydligen så är det inget "fantasipris" som jag hade hoppats att det var... :( Mitt hus skulle i så fall kosta ca 100 000 att få putsat och det är 100 kvm stort och väggytorna ca 180-200 kvm
kungoliver: Skulle också vilja ha lite erfarenheter om fasad med thermowood. Vi vill ha en så underhållsfri fasad som möjligt och kommer att bygga med puts, men på en utbyggnad vill vi ha en brunaktig liggande panel. Kollade deras hemsida och där står att man måste olja fasaden, helst med pigmenterad olja, för att den inte skall bli gråaktig. Det är väl ok men hur ofta? Är det som med trallen
anaitis: Ljudisoleringen blir sämre! Med de 50 mm isolering du tänker dig blir kanske VÄGGENS isolerförmåga 25 - 30 % bättre. En gissning utan att ha sett din väggkonstruktion. Tveksam lönsamhet om det är värmeekonomin enbart du är ute efter. Lönar sig nog bättre att installera bergvärme eller liknande. Får du verkligen inte plats med mer isolering - mexistenen är ju 120 mm tjock? Tex
jawen: Det finns också limträpanel i bredd på 200 & 300mm som jag hört bra om ( en lammellimmad som just motverkar sprickor ). http://www.martinsons.se/Allman/Filer/Hemsida-2007/Travaror/martinsons_limtr%C3%A4panel_low.pdf Lycka till MvH Jawen
pinebar: Där jag bor i Tallkrogen, finns ett par hus som har målad Eternit. Alla har valt ljusa pastellfärger, gult, grönt och blått. Jag tycker att alla de pastellfärgerna ser bra ut, så jag skulle nog rösta på ljus herrgårdsgul om du nu funderar på gult eller rött. Husen i Tallkrogen är små 40-talshus. Jag vet ju inte hur ert hus ser ut i modellen. Skulle kunna tänka mig att vitt blir bra
RobinW: Vi bor på ett utsatt läge där huset konstant utsätts för salt havsluft. Efter senaste dagarnas regn har fogen (alltså inte teglet) vitnat på olika ställen, ofta i horisontella områden. Jag gissar att det är salt som följer med ut när teglet torkar, frågan blir då; - Läcker väggen mer än normalt? - Borde jag oroa mig? - Borde jag försöka täta väggytan?