zno
zno: Målade en till fasad, denna gång utan att drabbas av regn. Även här kan man se bubblor på ett fåtal ställen, men betydligt mindre än sist. Det verkar helt enkelt som att färgen bubblar sig där man dragit på lite för tjockt lager...
6 svar · 6,5k läst
·
A
akhagen: det där med järnvitriol har jag satt mig in i en gång, men släppt då det i princip inte ger något skydd åt fasaden. Hellre en skyddande färg än en snygg resonerade jag. Panela om skiten tar ju en hel sommar och kostar många tusen. Det vill jag inte göra oftare än vart 40:onde år...
4 svar · 12,8k läst
·
Myrlejon
Myrlejon: Slamfärg består av råg- eller vetemjölsklister, vatten, järnvitriol, pigment och eventuella tillsatser av linolja. Slamfärg är en av de äldsta och samtidigt den mest använda färgtypen i vårt land. Här finne en länk till lite mer information. http://www.abcfargekonomi.se/slam.html Vi har just påbörjat målning med grå slamfärg till foder etc i röda carport. Panelen är målad i
7 svar · 12,1k läst
K
klos: Hittade okantad gran hos Rolf Carlsson, 070-564 21 83, som har sin såg i Länna öster om Uppsala, torr och färdig att sätta upp! Han råkade ha lite över, räcker till täckbrädorna så vi tar vanlig panel under. Han har annars mycket olika lövträ om man behöver nåt som man inte hittar på de stora sågarna och byggvaruhusen.
3 svar · 6,5k läst
P
pleximaster: Jag fixade vår sista vägg på huset 20 meter längt och ca 2,5 meter högt. Då rev jag ner gammal puts nätade putsade om med kalkbruk, bildade bort en betongtrappa satte i en en dörr och stoppade in två fönster, samt målade med kalkfärg. Tid två veckor inklusive helger. Jag jobbade säkert längre dagar än en normal murare men de bör fixa bara omputsning på en vecka om det inte är
3 svar · 4,4k läst
L
Lewen: Då färgen har spruckit på några panelbrädor på mitt gamla hus, var jag tvungen att skrapa ner den och måla på med ny färg. Nu var det några år sedan huset målades, så färgskillnaden blev ganska stor. Finns det något bra knep att matta ner dessa panelbrädor jag var tvungen att ommåla? Vill ju inte gärna måla om hela huset pga av detta. Kan man tvätta färgen mattare? Klorin
0 svar · 2,6k läst
N
n099300: Hej I ordning : Puts, 45mm regel fäst med 200mm fransk bult, isolering, 45mm regel spikad 4tum, isolering, vindpapp, luftspalt 20mm och sedan panel. /Roger
11 svar · 19,7k läst
·
J
jpml: Vi kikar runt som tusan för att hitta rätt utebelysning, och har fastnat lite för Globo-serien http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=LO-GL100U-72 http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=LO-GL4000-72 Vi har dock bara sett den på bild, och undrar om någon vänlig själ vill tala om hur de ser ut live :-) Tack tack!
0 svar · 2,3k läst
R
rinaldo: Tack för svaret, då vet jag. //Reinhard
4 svar · 6,3k läst
G
gaia: förr i tiden byggde man trähus när man inte hade råd med sten. Idag har man råd att bygga med sten men väljer att bygga låtsasstenhus = putsad träkonstruktion i stället. Vid renoveringar av putsfasader väljer man att gå åt andra hålet som är lika fel, tycker jag. Varför? Finns det inga riktiga murare tillgängliga? I artikeln ovan kan man läsa att om man bygger för sej själv så
6 svar · 6,2k läst
H
hedde: Vi håller just nu på och letar bilder på förstukvistar, då hantverkarna som skall fixa fasaden komme rom tre veckor och innan dess behöver vi ha bestämt oss för hus vi vill att den skall se ut. Därför undrar jag om någon vet något bra sida där man kan se flera olika varianter, eller är det leta efter en och en som gäller?
0 svar · 1,6k läst
G
grävaren: Jag använde en tryckluftsdriven mejsel. http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251504&_path=251882;251520;251027;251504
9 svar · 9,2k läst
·
5.2 racing
5.2 racing: Håller nog med Poggan. Men försök att få tag på fint virke. Det finns säkert nån här som vet bättre, men Byggmax kanske man ska undvika. Troligtvis så är det väl samma kvalitet överallt. Har snickare som byter brädor hos oss på jobbet, och dom har köpt virke lite överallt i Göteborg med omnejd. För mig är det samma kvalitet oavsett vart dom kommer ifrån.
2 svar · 2,7k läst
C
Christian S: Hej, Har använt Jotuns silikonemulsion på mitt nybyggda prefab betongelementhus. Jag kan inget om teknikaliteterna ovan, men där var grundfärgen som vatten blandat med mjölk i karaktären och täckfärgen tjock och fyllig. Där uppstod "gore-tex"-fenomenet som nämns ovan redan med grundfärgen. Betongen sög in första strykningen och blev alldeles mörk av fukt direkt, därefter pärlade
14 svar · 20,5k läst
B
BarneY: som jag hoppades på stod det inte rätt till med färgen. kontaktade fluggerbutiken och det visade sig att de hade haft problem med torktiderna på denna grundfärg. Det var olyckligt att jag fått en sådan burk då de skulle vara bortplockade. Fick en ny 10L hink gratis med en nyare grundfärg och fick även med en burk grundolja. Bra kompenserat tycker jag då jag bara hade köpt en 3L från
2 svar · 2,2k läst
·
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Är den oljehärdad ska den bort, är den fuktig/dålig ska den bort. Annars kan den vara kvar även om jag instämmer med ovanståeende att det är bättre att ta bort den p.g.a. eventuell kondensutfällning mellan isoleringslagren. Denna risk minskar ju mer isolering du lägger på, d.v.s. skivan hamnar på varma sidan i väggen.
2 svar · 1,6k läst
L
LillaCamilla: Finns det några för- eller nackdelar mellan enkelfaspanel och dubbelfaspanel, eller är det bara en fråga om tycke och smak? (Funderar på droppet i nederkant och hur man kommer åt med målarpenseln) Någon uppfattning om vad som är vanligast???
0 svar · 5,5k läst
L
larsu: Tack för svaret KTM250. Det var den typen av svar jag ville ha, dvs gradering av svårhetsgraden. Skall försöka hitta någon"putsmästare" i närheten som kan utföra jobbet.
10 svar · 6,5k läst
Y
yuphin: [citat] Jag har bytt på ena väggen redan, då rev jag det gamla. Skulle jag sätta upp nytt panel på dem andra 3 väggarna utanpå gamla panelen och ha för stor luftspalt så blir det lite svårt att få knutbrädorna snygga...(Har ju en på 95 och en på 120). Så det kansek är lika bra att riva panelen på dem andra sidorna också...
4 svar · 2,8k läst
gadeberg
gadeberg: Joho de skulle jag nog klara av om det funkar
7 svar · 1,6k läst
L
larsu: Det jag menade var bla att glasmästaren ev hade bra ideer och samtidigt så så får du ju prisuppgift. Begagnade skyltfönster?
4 svar · 1,3k läst
T
Tommyboy: ok, tackar! Då kör vi på liggande:)
4 svar · 2,1k läst
·
K
ktm250: Ni grundar med vitgrund. [citat] Nu förstår jag inte riktigt vad ni menar med tanke på att stänkputs liksom härdputs är just ädelputser. Ädelputs är ett "gruppnamn" som innefattar olika produkter på samma sätt som ordet "frukt" gör för äpplen och päron osv. :)
3 svar · 2,3k läst
R
Raukas: Nej. Lägger ner denna diskussion nu. Jag och killarna som gjort jobbet är överens, man lämnar inte sår, skrapningar, ojämnheter som det var utan slipning samt dom killar som är målare i min krets menar på att man har ett slippapper till hands när man målar. Verkar vara olika förstår jag nu. Det viktiga är att jag och målarna är överens och det är vi nu. Tack för era synpunkter.
18 svar · 7,2k läst
·
saturnus
saturnus: Bra förslag att skissa upp, då liggande respektive stående panel väsentligt ändrar på husets utseende. Har man ett litet men högt hus, så kommer det att se bredare och lägre ut med liggande panel, och vise versa.
5 svar · 3,4k läst
M
MikkoK: Slutmålning, strykning nummer två.
13 svar · 24,9k läst
J
johanfl: Närå 5.2 racing. Jag trodde bara att du missade vilket Beckers färg jag pratade om :-) //Johan
6 svar · 17,6k läst
E
ellwe: Hej! Ska måla ett uterum som består i glaspartier och en hel del träpanel. Det rör sig om utsidan denna gång. Träpartierna är rejält torra men har säkert varit behandlade en gång i tiden med olja eller lack. Insidan ser bra ut fortfarande så där ser man att trät har behandlats med ngt okänt. Ska jag välja ngn dyrare färg som används till fasadmålning eller fungerar det med
0 svar · 1,7k läst
M
Mike N: Hur stort flöde har du i din frånluftsventilation? Du skriver att det sprutar in luft vid telefonjacket vilket tyder på stort undertryck i huset. Hur justerades frånluftsflödet in?
25 svar · 7,0k läst
T
tbl: Våran reverterade kåk från -45 e precis sundersprucken. o måste åtgärdes snarast. kan ju putsa om den men vill ju ha issoleringen med när man ändå gör om o lägger ut stora plånboken. Alt:1- Putsa om o skita i isson... Alt:2-frigolit och en sto puts el finjas tunn puts system. Alt:3-Isso o brädfodring. Vet ej men isson vill man ju ha me. friggo o tunn puts e ju ganska billigt men va
0 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.