Fasad
Mr Painter: Hejsan.. Har ett lösvirkeshus från -59 Har en fråga om en åtgärd på huset... Någon gång under tidens gång så har det blivit skummisolerat... lite spontant enligt mig... det har borrats genom fasaden..här och där... Tog bort knutbrädorna och där var det fullt med denna isolering Min frågor är följande.... ska det inte var en luftspalt mellan pappskivan och yttervägg? Vad
kuse: Hej, Håller själv på att spika stående panel, hua så varmt det är :) Jag har 145 mm både som under bräda och som lock men tekniken är ju den samma. Börja från ett fönster och ut till väggen. Räkna fram hur många underbrädor du behöver sätta samt med vilket mått (underbrädabredd+mellanrum), märk ut på väggen spika upp under brädorna i lod. Kolla denna länken superbra, mata
Jens_H: Latexfog går att använda, men den är inte antimögelbehandlad. Då är det bättre att använda sig av en målarfog för utomhusbruk som också är övermålningsbar.
pirko: Har ett hus med trä och tegelfasad. Kortsidorna i tegel och långsidorna i trä. Vad ska jag täta med i skarven mellan trä och teglet? Har en massa getingar som gillar att bygga bo där.. Känns som att det är en onödigt bred skarv.. Tack på förhand..
fremar: Ok, fast jag har ingen cirkelsåg, även om det nog blir nästa elverktygsinköp :) men just nu så blir det nog bara att måla de få kvm med panel som är utsatt för regn om det blåser mot sydväggen. De är bara de två gråmålade ytorna plus ungefär lika mycket till. Resten av framsidan är under altanens tak.
Lancer: Slutade med att jag skruvade dom två nedersta panelbrädorna (bara ifall jag behöver byta ut dom i framtiden) /L
Fader Jan: Tack för ditt svar Kuse. Jag var inne på att göra så också. Efter ditt tips så får det bli så.
Lancer: Har haft lite annat för mig så jag är inte helt klar med panelen, foder mm, belysningen har fått vänta. Men det lutar mot Nordlux lågenergi...rostfri alt svart... Dock vill jag inte bygga in takfoten, utan nöjer mig nog med väggbelysning.
NickeLT: Hej ! är det ngn som har bra tips på vad man kan ta bort rostfläckar från grunden med :confused: Jag har testat kalkbort (funkade bra på plåtblecken och fönsterna) vilket dock inte hade önskad effekt på sundolit-elementen :( . Man får väl kanske ställa in sig på att måla elementen när det slutat fälla av sig.
pettan100: Lyfter frågan igen. Har nu forskat vidare kring färg till tegel och enligt Jotun så skall jag använda en Silikonemulsions färg. Någon som har erfarenhet av att måla med denna färg på tegelhus.
AGK: Hej! Vi ska foga om vår fasad av mexitegel och sedan slamma eller måla för att få väggen vitare. Vi har kört bort ett par cm av fogarna med vinkelslip och tänkte foga om med Serpo 222 som är KC-baserat. På förpackningen står det att man ska grunda med Serpo 103 rödgrund och vi undrar varför. Fyller den någon funktion när vi endast ska fräscha upp fasaden, och ej putsa den? /Annika
Nimajneb: >Förstår heller inte frågan.. vem skulle vilja chansa med något när det redan finns Demidek i botten.
Nimajneb: skall putsa om huset och samtidigt lägga på lite extra isolering. Nuvarande puts är ok på 2 väggar och mycket dålig på dom andra 2. (Huset har trästomme och ligger nära havet) Har fått likvärdiga offerter på Finjas system Isofin samt från STO med ett Therm Vario system. Tekniskt sett är dom olika men jag som lekman kan inte bedöma för o nackdelar. Vore tacksam för goda råd innan
moiran: På vårt hus har man valt att sätta asfaboard och ny brädpanel ovanpå den gamla (slitna och delvis algpåväxta, förmodligen rödfärgade men spår av färg finns bara kvar där lockläkten suttit) brädfodringen, lockläkterna bortplockade. Timmervägg innanför. Det såg likadant ut på min systers hus som ligger i samma område när hon renoverade förra sommaren. Här har nog tidigare
pertanzania: VI dränerade utefter ena väggen i höstas. Nu har vi fått jättestora sprickor i mexiteglet utmed den väggen. På något ställe är ungefär 1 kvadratmeter av teglet helt löst. Det verkar som den yttersta delen av betongväggen som teglet vilar på har rört sig utåt. Den verkar bestå av två gjutna betongplattor som har delat sig. Jag funderar på att laga teglet genom att trycka in nytt
fremar: Hur pass känsligt är det om första lagret färg skiljer lite på en del ytor? Tänkte byta färg på vårt hus från rött till någon grån färg, men det blir nog att provmåla med 3-4 olika gråa färger först. Kan man då räkna provmålningen som en strykning eller kommer det att synas igenom sen att man hade en ljusare eller mörkare grå färg på första lagret färg? Har inte så
KnockOnWood: Någon slags plast eller hellre en (billig) presenning blir väl bra. En "japanpresenning" är ju så billig att man kan behandla den lite omilt, då den nästan är en engångsartikel. //KoW
Farzan: Det är väl en fördel att använda produkter som man vet passar ihop och tillverkare har ju lite olika system. Jotun har t ex sin Visir som är kombinerad olja och grund.
WardiW: Hej, Finns det någon där ute som kan hjälpa mig med prisnivån på puts (material och arbete)? Jag tänker bygga i lättbetong och vill ha putsfasad. Vad skall man använda för putssort? Kan ni också rekomendera någon svenska firma som utför jobbet eller någon/några från utlandet. Walle
Farzan: Där vi bor har hus från samma tid som ert lockläktspanel, så det är vad jag instinktivt tänker på. Annars skulle jag föreslå att du tittar runt vad andra hus i motsvarande ålder har, det kan kanske ge idéer och jag tycker att det är lite kul om det finns en lokal stilförankring... Men är det inte lite tråkigt att gå ifrån den liggande panelen om huset har haft det? Jag vet ett
Mikael_L: Menar du materialkostnad eller arbetskostnad? Materialkostnad varierar väl med vad man väljer, men jag gissar på 80-200:- /kvm Från enklaste billiga till lite halvexklusivt. Sen tillkommer det antagligen lite reglar och ev vindpapp och sånt, säg 50-100:- /kvm till. Grova gissningar, men jag antar att det inte är så stora ytor det rör sig om.
Nygge72: Okej, tack för ett bra svar. Som den klåpare jag är, bör jag nog hålla mig ifrån värmepistolen om jag vill ha huset kvar =)
holmertz: 25% på Beckers låter riktigt bra. Kanske gäller det att ha tur när man väljer färg. Att man hittar någon färg som verkligen fäster på underlaget. När det gäller fönsterfärg har jag haft problem. Dyr färg från Beckers och Flygger har börjat flagna efter ett par år fastän förarbetet var bra.
Nene: Garafetaket är också altan. Efter en läcka lades ny betong och nu är det problemet ur världen. Teglet under det nya betonskicktet missfärgade av betongrinn, se bild. Tacksam för tips om hur detta kan åtgärdas.
Andreas A: Hej! Ska bygga ut huset, blir 1,5 plan med isoleca som stomme och troligtvis Maxit EF-puts Har en gavelspets som blir träregelstomme med någon form av isolering och EF. Frågan är om jag ka sätta cellplast med puts (Serpo therm EF) på regelstommen eller om jag måste använda Serpomin EF med mineralull. Maxit är inte överens med sig själva där, då det i ena broschyren står att
Rebeckaf: För övrigt: Jag skulle nog inte ha gjort det själv. Som du säger - massor av jobb. Å andra sidan - 17 000 kan du bjuda alla som var med och jobbade på något riktigt kul för. Och ha en slant över. Tål att tänkas på... :D
olabjörk: Har nyligen köpt ett hus som jag ska totalrenovera. Det är en skånelänga från slutet av 1800-talet. Det ena huset har putsad fasad men det andra har bara en sida med puts, de andra har fått tegel utanpå. Borde jag ta bort allt tegel innan jag putsar väggarna eller tycker ni att jag ska lägga puts utanpå allt tegel?
satansbarn: Hmmm men det ska finnas ett sätt för att manuellt räkna ut det där. Man räknar med ett sk brädpar, dvs botten och lockbräda som ett par? Bordpar som dom säger i Norge. Och sen multiplicerar man det med den totala längden på den sidan av fasaden och dividerar eller gud vet vad. Hjälp
sad_ant: jag blandade fasadtvätten i en bunke och körde en sån där borste som svartöra länkade till, och borstade ytan för att sedan låta verka och köra rent med högtryck, kan tillägga att det är putsfasad. Jag tycker resultatet blev skitbra men jag vet inte om det är korrekt eller inte :)