F
fredand44: Hej! Nej jag menar alltså luftspalten mellan windy och panel. Är det så här man monterar spiklisten längs takstolen, som det "beiga"-färgade på bilden visar? Dvs det blir ju inget hål fär luftspalten så som nere vid syllen. Mvh Fredrik
2 svar · 3,1k läst
A
Amatörbyggaren: Byggmax säljer ett "distansstag" så att man kommer ut från väggen när man målar vindskivor. Man slipper klänga som en apa. Naturligtvis även stegar, men jag vet inte hur långa. De har tillbehör i form av en fotplatta, som hakas på stegen och även en stång som man kan hänga upp målarburken i, förutsatt att burken har en ögla/handtag. Det underlättar.
5 svar · 21,5k läst
H
hheheh: Passa på att kolla på en tilläggisolering innan du monterar skivorna. Ofta är källarvägg ovan mark en del som glöms bort och i många fall till stor del gör källaren mycket kallare och mer energislukande.
4 svar · 7,3k läst
D
dräng: ändrat mig..har provat att banka loss putsen på flera ställen men den sitter som berget .får helt enkelt ha putsen kvar bakom isleringen.
7 svar · 3,1k läst
A
Abris1: Jag tycker inte att tre lager behöver vara för mycket. Det vita i färgen är titandioxid och slamfärg är en tunnstruken produkt. Man kan behöva tre strykningar men det är inte givet att det behövs. Med Falu Vapen slamfärg blev kulören till slut NCS S 0300-N på den brädstumpen vi testmålade. Ni kan jus testa och se hur vit ni vill ha. Det kändes som om vi behövde bryta ner vår vita
6 svar · 12,2k läst
Immobil
Immobil: Du kan använda vad du vill bara det blir stabilt. Höjden måste vara minst 900 mm. Avståndet mellan spjälorna får inte överstiga 100 mm. Å sen får det inte vara klättervänligt.
1 svar · 1,6k läst
M
monsterbyggare: Har någon koll på vad priserna för Aquapanel Outdoor är i Tyskland Danmark Polen etc..Någon som vet?
0 svar · 1,8k läst
P
Panamayellow: Ta dit en besiktningsman värt varenda krona, har också tegel hus men på mitt har dom reglat upp o sätt på asfaltbord skivor (populärt på 60talet) men väggrna e torra
2 svar · 1,7k läst
S
sampa75: Hej. Vi har en 70-talsvilla med den klassika plåtfasaden som ser ut som trä. Vit o brun färg. Kan någon svara på vad den fasadplåten heter och finns att få tag på. Sen har vi bytt ut 3 st fönster, men har väldiga problem med hur vi ska klä in våra Aluminiumbeklädda fönster, mellan fönsert o fasad. Dessa nya fönster hamnar 2 cm längre in i huset än dom gamla så det blir en
0 svar · 938 läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Du har rätt att en kalkad fasad är mera levande än en målad. Dessvärre fäster kalken inte så bra på moderna putser, vilket gör att man måste kalka ofta. Bästa underlaget är ren kalkputs utan någon cement i, men sådant gillar inte murarna att jobba med av någon anledning. Om det är ett gammalt hus som tidigare varit kalkat, så kan det vara motiverat att köra med kalkputs och
2 svar · 1,8k läst
D
danne007: Tänkte förnya denna tråden, har själv funderingar på samma projekt.
3 svar · 16,3k läst
J
Jocke Aero: Det va ingen som sa nåt om att det skulle kunna ramla ner. Vi har en granne längre ned på gatan som målade sitt hus för ca 10 år sedan och det ser lika frächt ut fortfarande. Visst mexitegel är ju underhållsfritt men va gör man inte för att få lite modernare stil på huset.
8 svar · 16,5k läst
P
Poggan: Shoppa Akrylfog, den är övermålningsbar med många olika färger.
4 svar · 2,1k läst
A
anaitis: Färg skyddar bättre mot UV-strålning
1 svar · 4,0k läst
M
Morgan4256: Tackar! Får prova combimix på en bit.
4 svar · 3,5k läst
C
cjn: Jaha, verkar inte få något svar av substans på detta forum. Får väl söka svar någon annanstans.
3 svar · 1,9k läst
A
almanakis: lite sent svar, senast då tråden var aktiv var 2006 :)
8 svar · 7,4k läst
M
Marton: Jag skulle vilja ha mitt nyinköpta hus uppritakt i något sjysst ritprogramm sp jag kan modda lite med fasad, planlösning etc. Hur löser man det smidigast? Marton
7 svar · 8,5k läst
G
greenis: Hej. Jag gjorde samma sak förra sommaren, fast jag gjorde det på ett hus med gammal panel som jag rev ner hel (Det tog tid). Det tog mig 3 dagar at göra en vägg på ca:60m2. Men jag skruvade i 45mm reglarna, och det rekomenderar jag dig oxå att göra det sitter mycket bättre.
1 svar · 5,9k läst
Snailman
Snailman: jag tror aldrig jag har sett det som jag tror kallas funkispanel, annat än som stående panel, som liggande skulle denna panel vara särdeles olämplig, då den lär ruttna upp med det snaraste...:confused: (det jag kallar funkispanel ser ut ungefär som råspont men med ett mellanrum mellan brädorna) vid regn lär det alltså bli vatten stående väldigt länge i mellanrummen mellan brädorna,
2 svar · 10,2k läst
M
magnushasselqvist: BUMP Fasadsten - leverantorer Kan nagon ge tips pa vilka de storsta tillverkarna och aterforsaljarna (aven av utlandska marken) av fasadsten ar i Sverige? Jag soker frostsaker, tunn (oftast bara 10 mm) fasadsten for privatbostad, som "klistras" (med speciell fastmassa) direkt pa t ex en existerande tegel- eller betongvagg. Jag soker inte "storformatsgranit" (manga decimeter stora rutor) eller
1 svar · 4,6k läst
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Tryckimpregnerat skrev jag lite slarvigt som en jämförelse. Jag tror inte heller att det använts sådant i fönster. Att kärnvirke kan fås i fönster även idag känner jag till, men det är inte standard.
9 svar · 3,4k läst
K
ktm250: Du behöver inte cellplast (frigolit) på teglet såvida du inte är i behov av ev. tilläggsisolering.
3 svar · 2,2k läst
K
ktm250: Du frågade efter nåt att kvasta ut och det gör man när man vill ha en slammad struktur och då är ju slamningsputs lämpligt beroende på vad man har för underlag. Man kan ju stänka en fasad med t.ex. stänkputs om man vill ha den strukturen. Bara att välja kornstorlek. Finns två olika. Bara att köra beroende på vad man har för underlag. Vill du säckskura så kan du ju använda ett
3 svar · 4,1k läst
G
goranr: Läste för ett tag sen i någon villatidning om någon sorts färg som kunde ersätta puts, alltså att man "målade" putsen på väggen, färgnyans inkluderat. Kanske typ strukturfärg som man målade på inomhus på 70-talet. Någon som känner till nåt om detta och om det är ett alternativ. Låter ganska enkelt. Ska putsa en tillbyggnad i lättbetong. MVH
0 svar · 2,4k läst
H
Hemmafru: Ja .... det stämmer med min makes teori om att det är kanske fibernät som ligger under putsen suger åt sig fukten (kan fiber göra det ? ) och sedan släpper EF bruket ut fukten för den kommer inifrån. Jag ska försöka att tvätta bort de fula ränder nu på våren när det blir varmare. Tack för era svar. Det är skönt när man är orolig att höra vad andra tycker. Mvh, Galina
6 svar · 5,4k läst
P
imported_Byggaren: Den påminner om stockpanel (STP* 3035 1"x5") som dock har halvrund flatsida. Den här har plan flatsida. Du kan även söka på dubbelfasspont T.G.V. (STP 3020-3021). * STP = Svenska träprofiler ________________________ Byggaren
9 svar · 4,5k läst
·
M
maxald: Hej! Vi har stora problem med en hantverkare (läs gärna mer här: http://www.byggahus.se/forum/juridik/105490-stora-problem-med-en-hantverkare.html) som bland annat byter fasad på vårt hus. Vi skrev kontrakt i augusti och det står i avtalet att det ska vara klart senast i november. I deras beskrivning så skulle de ta ned lite av fasaden i taget och sätta upp ny så att huset inte skulle
0 svar · 4,4k läst
B
BobbyEwing: Jag röstade på puts, eftersom det är vad vi har och för att vårt hus skulle se skrutt ut med träpanel, och grannen som har trä är inte helt nöjd med att behöva måla om titt som tätt (Skåne, 3 kilometer från havet). Men det beror jättemycket på hus. Hade jag byggt hemma i Småland hade det självklart blivit en traditionellt småländsk hustyp med stående träpanel. Jag gillar
8 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.