2 980 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Puts på hussockel av skiffer
Jag har en befintlig hussockel av skifferplattor. Den är ful och trasig och på grund av markjustering täcker den inte hela sockeln som är i dagen idag. Jag tänkte därför putsa utanpå skiffret. Skifferplattorna sitter fast helt ok. Av olika anledningar vågar jag inte ta bort skifferplattorna (dom bildar en sockel som hela tegelfasaden står på). Min tanke var följande: 1. Göra rent med högtryck och stålborse. 2. Slamma skiffret med välling av cement och sand i blandning 1 till 1. Sedan putsa/slamma på med cementbruk A. Jag vill alltså ha en levande slammad yta och ingen slätputs. Låter det bra, eller har Ni andra tips? Vad jag är lite orolig för är att få det hela att fästa på skiffer som är ganska glatt i ytan och väldigt tät. Jag såg produkten glasfiberbruk, kan det vara nåt annars? Hur blir ytan med glasfiberbruk? Kan man lägga på en "ytputs" utanpå glasfiberbruk?
Skiffret idag är inte oregelbundet utan sågat rektangulärt i stora bitar. Det funkar inte att byta bitar, svårt att få det snyggt plus att jag måste byta en hel hussida bland annat. Dessutom vågar jag inte ta ner det som sitter där - då kan hela fasaden ramla ner... Det får nog bli puts alltså. Nån som har tips på hur få det att fästa och sitta kvar? Kan putsnät bidra i något avseende?
Klicka här för att svara