Fasad
AGK: Hej! Vi ska foga om vår fasad av mexitegel och sedan slamma eller måla för att få väggen vitare. Vi har kört bort ett par cm av fogarna med vinkelslip och tänkte foga om med Serpo 222 som är KC-baserat. På förpackningen står det att man ska grunda med Serpo 103 rödgrund och vi undrar varför. Fyller den någon funktion när vi endast ska fräscha upp fasaden, och ej putsa den? /Annika
Nimajneb: >Förstår heller inte frågan.. vem skulle vilja chansa med något när det redan finns Demidek i botten.
Nimajneb: skall putsa om huset och samtidigt lägga på lite extra isolering. Nuvarande puts är ok på 2 väggar och mycket dålig på dom andra 2. (Huset har trästomme och ligger nära havet) Har fått likvärdiga offerter på Finjas system Isofin samt från STO med ett Therm Vario system. Tekniskt sett är dom olika men jag som lekman kan inte bedöma för o nackdelar. Vore tacksam för goda råd innan
moiran: På vårt hus har man valt att sätta asfaboard och ny brädpanel ovanpå den gamla (slitna och delvis algpåväxta, förmodligen rödfärgade men spår av färg finns bara kvar där lockläkten suttit) brädfodringen, lockläkterna bortplockade. Timmervägg innanför. Det såg likadant ut på min systers hus som ligger i samma område när hon renoverade förra sommaren. Här har nog tidigare
pertanzania: VI dränerade utefter ena väggen i höstas. Nu har vi fått jättestora sprickor i mexiteglet utmed den väggen. På något ställe är ungefär 1 kvadratmeter av teglet helt löst. Det verkar som den yttersta delen av betongväggen som teglet vilar på har rört sig utåt. Den verkar bestå av två gjutna betongplattor som har delat sig. Jag funderar på att laga teglet genom att trycka in nytt
fremar: Hur pass känsligt är det om första lagret färg skiljer lite på en del ytor? Tänkte byta färg på vårt hus från rött till någon grån färg, men det blir nog att provmåla med 3-4 olika gråa färger först. Kan man då räkna provmålningen som en strykning eller kommer det att synas igenom sen att man hade en ljusare eller mörkare grå färg på första lagret färg? Har inte så
KnockOnWood: Någon slags plast eller hellre en (billig) presenning blir väl bra. En "japanpresenning" är ju så billig att man kan behandla den lite omilt, då den nästan är en engångsartikel. //KoW
Farzan: Det är väl en fördel att använda produkter som man vet passar ihop och tillverkare har ju lite olika system. Jotun har t ex sin Visir som är kombinerad olja och grund.
WardiW: Hej, Finns det någon där ute som kan hjälpa mig med prisnivån på puts (material och arbete)? Jag tänker bygga i lättbetong och vill ha putsfasad. Vad skall man använda för putssort? Kan ni också rekomendera någon svenska firma som utför jobbet eller någon/några från utlandet. Walle
Farzan: Där vi bor har hus från samma tid som ert lockläktspanel, så det är vad jag instinktivt tänker på. Annars skulle jag föreslå att du tittar runt vad andra hus i motsvarande ålder har, det kan kanske ge idéer och jag tycker att det är lite kul om det finns en lokal stilförankring... Men är det inte lite tråkigt att gå ifrån den liggande panelen om huset har haft det? Jag vet ett
Mikael_L: Menar du materialkostnad eller arbetskostnad? Materialkostnad varierar väl med vad man väljer, men jag gissar på 80-200:- /kvm Från enklaste billiga till lite halvexklusivt. Sen tillkommer det antagligen lite reglar och ev vindpapp och sånt, säg 50-100:- /kvm till. Grova gissningar, men jag antar att det inte är så stora ytor det rör sig om.
Nygge72: Okej, tack för ett bra svar. Som den klåpare jag är, bör jag nog hålla mig ifrån värmepistolen om jag vill ha huset kvar =)
holmertz: 25% på Beckers låter riktigt bra. Kanske gäller det att ha tur när man väljer färg. Att man hittar någon färg som verkligen fäster på underlaget. När det gäller fönsterfärg har jag haft problem. Dyr färg från Beckers och Flygger har börjat flagna efter ett par år fastän förarbetet var bra.
Nene: Garafetaket är också altan. Efter en läcka lades ny betong och nu är det problemet ur världen. Teglet under det nya betonskicktet missfärgade av betongrinn, se bild. Tacksam för tips om hur detta kan åtgärdas.
Andreas A: Hej! Ska bygga ut huset, blir 1,5 plan med isoleca som stomme och troligtvis Maxit EF-puts Har en gavelspets som blir träregelstomme med någon form av isolering och EF. Frågan är om jag ka sätta cellplast med puts (Serpo therm EF) på regelstommen eller om jag måste använda Serpomin EF med mineralull. Maxit är inte överens med sig själva där, då det i ena broschyren står att
Rebeckaf: För övrigt: Jag skulle nog inte ha gjort det själv. Som du säger - massor av jobb. Å andra sidan - 17 000 kan du bjuda alla som var med och jobbade på något riktigt kul för. Och ha en slant över. Tål att tänkas på... :D
olabjörk: Har nyligen köpt ett hus som jag ska totalrenovera. Det är en skånelänga från slutet av 1800-talet. Det ena huset har putsad fasad men det andra har bara en sida med puts, de andra har fått tegel utanpå. Borde jag ta bort allt tegel innan jag putsar väggarna eller tycker ni att jag ska lägga puts utanpå allt tegel?
satansbarn: Hmmm men det ska finnas ett sätt för att manuellt räkna ut det där. Man räknar med ett sk brädpar, dvs botten och lockbräda som ett par? Bordpar som dom säger i Norge. Och sen multiplicerar man det med den totala längden på den sidan av fasaden och dividerar eller gud vet vad. Hjälp
sad_ant: jag blandade fasadtvätten i en bunke och körde en sån där borste som svartöra länkade till, och borstade ytan för att sedan låta verka och köra rent med högtryck, kan tillägga att det är putsfasad. Jag tycker resultatet blev skitbra men jag vet inte om det är korrekt eller inte :)
andersmc: Jag menar att en lite skillnad i bredd är inget som kommer att synas. Men det går inte att ha en halv bräda nånstans, det är för mycket. Men om du fördelar det på alla brädorna under fönstret märks det inte.
DemolitionMan: Gjorde samma misstag igår. Litade på SMHI's prognos som lovade mulet uppehållsväder fram till tisdag. Detta medförde att jag idag har en matt gråaktig-flammig-faluröd fasad efter nattens slagregn. Antar att det bara är att bita i äpplet och stryka en gång till vid senare tillfälle när färgen har tokat ordentligt? Har också jobbat med oljefärg. Någon som vet hur färgen påverkas
TOL09: Det blev skivor, jag hittade ingen som rekommenderade rulle för vägg i bygghandeln. Jag tror också att rulle skulle bli otymplig att arbeta med. Vitsen skulle väl vara att man inte får så många skarvar, men jag tror att det fungerar bra när man tilläggsisolerar och försöker överlappa där det går mot den gamla isoleringen.
Beppo: Vi satte aquapanel på vårt garage. Snickaren åkte helt sonika till typ Jula och köpte en ny "noname" cirkelsåg för typ 300 och då ingick det diamantklinga. Denna såg användes till kapning av skivorna utan att knorra.
Jens_H: Visst är det snyggt med Z-panel, men vet inte hur snyggt det är på ett hus helt i trä. Har själv en viss variant av Z-panel, men jag har gavel och underdel i Mexitegel. Det tycker jag är snyggt. Har inte sett ett hus klätt helt i Z-panel dock. Jag kan ta en bild åt dig i morgon om du vill se..?
*Martina*: [citat] Okej. Ska iväg och handla färg idag så tänkte fråga då. Passade bara på att fråga lite här innan :)
gaia: [citat] Läs mer om putsade trähus och fundera en gång till om du vågar göra ett håll i en sån fuktkänslig konstruktion som finns under "putsskorpan" gaia
pettan100: Hej, Har tidigare frågat om råd kring ommålning av tegelfasad, då färgen nu börjat gulna och inte se så rolig ut. Den förra målningen gjordes med Pitong för minst 25 år sedan. Huset är byggt 1955 och tilbyggt 1968. Fasaden består av två olika tegeltyper för hus respektive tillbyggnad. Tegel med räfflad synlig yta och spader formade hål inuti, samt mexitegel i tillbyggnaden.
kuse: Hur lång är "praxis" att skjuta ut panel-neder-delen över sockeln så att säga? |-----|----- < sockelöverkant/spikregel längst ner |___| < panel-nederkant Hur långt avstånd mellan dessa menar jag alltså ?
kuse: Beror nog lite på hur det ser ut under den gamla panelen, har du exempelvis isolering med luftspalt där under får du väl sämre verkan med ytterligaren luftspalt.