Hej!
Jag går i planeringsstadiet för att renovera fasaden på vårt nyinköpta hus ( det arbetet kommer nog dock att göras nästa sommar, det är en del annat som ska fixas i år som t.ex. inflyttning, ytrenovering invändigt, tilläggsisolering vind och värmepumpsinstallation ).
Husets har liggande stockpanel och vi tänkte att vi skulle ha det igen. Den nuvarande panelen är dock "något" eftersatt i underhåll, dvs. det har bara målats en gång och det var när huset byggdes 1973. Min tanke var att ta det två värst utsatta sidorna i en omgång och de två andra året därpå. Jag hade dessutom tänkt att helt sonika riva ner den gamla fasaden som ändå är så gisten och torr, tilläggsisolera med typ 45mm isolerskivor och sen sätta upp en ny liggande stockpanel. Men jag går och grunnar på det här med köldbryggor? Hur undviker jag dem enklast? Enklast ur arbetsperspektiv vore ju att spika upp 45mm reglar utanpå de befintliga stående reglarna, fylla i mellan med isolermaterial, spika på ny vindpapp och sen spikläkt utanpå den. Men är det inte stor risk att det bildas köldbryggor p.g.a. reglarna? Eller är det kanske inte en så stor risk för det?
/Jari

För att minska risken för köldbryggor kan du först regla upp liggande, isolera, sedan regla upp stående ovanpå det och ett lager isolering till, då kommer det att lappa över varandra och således minska köldbryggor. Blir ju dock dubbelt med isolering.

Ok... hmm.. var iofs det jag hade hoppats slippa göra... Detta för att inte bygga ut fasaden allt för mycket. Men iofs om man använder cellplast skivor istället för mineralull, då slipper man väl vindpappen också? Typ 20mm i det liggande regel-verket och 20 mm i det stående. Känns som att mer än 45mm bygger på för mycket och det är det tunnaste jag hittat i isolermaterial typ isover och roxull mfl. Det blir ju minst 65mm med luftspalter och annat. Cellplast finns ju tunnare skivor, men jag vet inte hur bra dom är som isolermaterial i detta fallet?
/Jari

Hmm.. en fundering jag hade var en liknande som Västkustskivan, fast "egen-konstruerad" med att lägga material liknande Roxull Flexibatts 45mm skivor på längden och sätta någon form av klossar istället för distanser i plast på strategiska punkter, en 5-6 på varje befintlig regel där skivorna löper emellan. Ovanpå klossarna spikar jag sen fast ny vindpapp och sen spikläkten som jag ska fästa fasadbrädorna på. Allt för att hålla ner kostnaden och sen då samtidigt kunna köra flexibattsskivorna över det befintliga regelverket för att minimera köldbryggorna.
/Jari

Funkar säkert lika bra. Kör med deras plastdistanser så sparar du en massa tid. Inte kul att sitta och tillverka klossar.

Kan du inte låta den gamla fasaden sitta och regla upp mot den istället? Då bör du slippa köldbryggor sålänge de nya reglarna inte hamnar exakt framför de gamla. Förutsättningen är att fasaden håller för detta. Jag är inte snickare eller konstruktör så jag vet inte om detta är lämpligt eller ej. Bara en idé :)

Vad har du under spikreglarna i dag? Eftersom du inte vill bygga på fasaden för mycket skulle jag i ditt ställe ta bort spikreglarna också och isolera med en Västkustskiva. Finns i tjocklek 30, 50, och 80 mm. Då slipper du allt vad köldbryggor heter.

Jeppeknaster: Ja, du har antagligen rätt! :) Varför uppfinna hjulet 2 ggr?

Injonil: Nja, om man säger som så här: Tilläggsisolering är väl inte det som är orsaken till fasadrenoveringen, snarare som så att fasaden är hyfstat torr och sprucken på många ställen ( Huset är målat en gång och det var när det byggdes - 1973.) Så jag måste nog riva ner den och spika upp en ny, och då kan jag ju lika gärna passa på att tilläggsisolera. :)

JanneL: Jag har faktiskt ingen som helst aning om vad som finns under, det kommer att bli en glad överraskning när jag börjar ta ner den gamla fasaden. (Har tillträdesdag på huset idag.) Men det lutar åt att jag antagligen slår upp "dubbel-korsvis" regling med isolering mellan och tar smällen med påbyggnaden, typ 2*45mm Roxull Flexibatts eller liknande som kostar motsvarande som 1*30mm västkustskiva och ger bättre isolering om jag förstått det rätt. Fast det är ju mer jobb med regling och vindpapp och liknande..

Jo, det är sant... kan vara så att jag inte sett det materialet då min "webläsare" är inställd på butiken i stan. ( Uddevalla ) Och där finns inte det materialet. Måste erkänna att jag inte ens kollat om man kan handla på postorder på Byggmax....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.