6 454 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
svartmålad fasad, kommer vi få problem med sprickor?
Vi ska snart börja måla vårat nybyggda hus, halva huset har putsad vit fasad den andra halvan har liggande träpanel. Vi har fastnat för alcros allmoge svart. Har blivit avrådd att måla svart då de säger att vi kommer att få byta panel omgående eftersom panelen kommar att spricka. Den delen som ska målas är inte den mest utsatta delen av huset utan har sol på morgonen och en stund mitt på dagen. Jag vill verkligen måla i denna färg, vill absolut inte ha någon ljus färg utan alternativet är att måla med någon mörkare grå. Skillnaden på yttemperaturen på en svart kontra en mörkare grå kan väl inte vara så markant?
Någon som har målat svart och som har erfarenhet av detta??
Tacksam för svar
Någon som har målat svart och som har erfarenhet av detta??
Tacksam för svar
Det har att göra med att svart absorberar mycket med ljus än vitt och därmed blir varmare. Låter logiskt att det skulle kunna spricka men jag skulle också gärna vilja höra något proffs tycka till.
Har flera bekanta som målat svart. Att det spricker har jag varken hört eller sett. Själv har jag målat mörkgrå 7502-Y.
Hej!
Vi har acros allmogefärg på vårt hus. Vi har både stående funkis och liggadne panel!
Det vi har märkt är att det inte är några problem med liggande panel!
Stående panelen har buktat sig en aning men det är ingen fara... det som tagit stryk är några foder som består av tunna bräder.....
Så måla svart om det är liggadne.. igna problem!!!
Vårt hus byggdes målades 2006!
Vi har acros allmogefärg på vårt hus. Vi har både stående funkis och liggadne panel!
Stående panelen har buktat sig en aning men det är ingen fara... det som tagit stryk är några foder som består av tunna bräder.....
Vi har målat med Alcro svart alkydoljefärg på vårt nya hus som började byggas förra sommaren. Kan intyga om att fasaden blir stekhet av solen och det bör rimligtvis påverka livslängden på panelen. Har inte sett något ännu förutom att panelen slagit sig lite men det har nog mer med bredden (140mm) att göra än färgvalet. Tror tyvärr att det kommer att behöva målas rätt ofta och det känns lite drygt. 600m2 fasad phuu!! Men det blev snyggt!
Vilken typ av liggande panel har du? Är det så att du även har luftspalt?JKPK_peter skrev:Hej!
Håller precis på att sätta ny panel på garaget, vi tänkte också måla svart eftersom den del av husfasaden som är panel är målad svart sen tidigare. 2 av grannarna är "gamla gubbar" som älskar att komma och prata om mina hus- och garageprojekt, båda säger att jag kommer att få ljusa partier på panelen pga att jag inte målar den innan jag sätter upp den för den kommer att röra sej och "gå isär" i spånten men ingen har sagt nåt om livslängden. Panelen på huset är (precis som hela huset vart) nåt som ingen brytt sej om sen 1986
men den är inte sämre än att den har överlevt till i år alla fall. Att svart färg skulle förkorta livslängden på panelen tror jag inte på alls, ju varmare det blir ju mer luft passerar väl luftspalten? Det är därför man har luftspalt för att hantera värmen bakom panelen. Jag använder liggande panel som kallas baspanel.
Livslängden har jag inte märkt nån betydelse på mit hus...svart och suttit i 36 år.....Jan-Å skrev:Håller precis på att sätta ny panel på garaget, vi tänkte också måla svart eftersom den del av husfasaden som är panel är målad svart sen tidigare. 2 av grannarna är "gamla gubbar" som älskar att komma och prata om mina hus- och garageprojekt, båda säger att jag kommer att få ljusa partier på panelen pga att jag inte målar den innan jag sätter upp den för den kommer att röra sej och "gå isär" i spånten men ingen har sagt nåt om livslängden. Panelen på huset är (precis som hela huset vart) nåt som ingen brytt sej om sen 1986men den är inte sämre än att den har överlevt till i år alla fall. Att svart färg skulle förkorta livslängden på panelen tror jag inte på alls, ju varmare det blir ju mer luft passerar väl luftspalten? Det är därför man har luftspalt för att hantera värmen bakom panelen. Jag använder liggande panel som kallas baspanel.
De har rätt i att panelen rör sig och att du kommer få ljusa streck om du inte målar panelen innan, men det gäller ju alla färger....
Det känns betryggande. Fortfarande ovanligt med svart så jag möts ofta av skeptiker som framhärdar risker som sprucken panel och hävdar/tror att temperaturen i huset stiger.verktygsgurun skrev:
Klicka här för att svara