Fasad
tompa_70: Skiffret idag är inte oregelbundet utan sågat rektangulärt i stora bitar. Det funkar inte att byta bitar, svårt att få det snyggt plus att jag måste byta en hel hussida bland annat. Dessutom vågar jag inte ta ner det som sitter där - då kan hela fasaden ramla ner... Det får nog bli puts alltså. Nån som har tips på hur få det att fästa och sitta kvar? Kan putsnät bidra i något
bumpaberra: Hur gick det på besiktningen egentligen? Fick ni någon kompensation. Som sagt totalentreprenad är inte lösningen på allt som många tror.
verktygsgurun: [citat] Det kan nog bli snyggt ! Ett alternativ till är att mura upp i LECA och putsa.
MattiasBj: Hej igen Hittade detta på nätet http://www.vitalfinland.fi/sweden/sidor/produkter/ Någon som har erfarenhet av det? Var man ev kan köpa det?
njitnjau: Hur är det med kalk? Enligt vad jag hört så i och med att kalken kritar så trillar skiten av efter hand varpå fasaden håller sig vit o fin.. Detta gör tex inte en silikat färg... Vet inte hur detta stämmer i verkligheten dock utan, som sagt, bara vad jag hört. mvh Njitnjau
Tornhill 2: Ett annat alternativ är att sätta stenull (inte frigolit, frigolit anges av tillverkarna som diffusionsöppet, men är diffusionsöppet bara i skarvarna mellan skivorna, därför problemen senaste året med mögel i frigolitisolerade hus) på fasaden, näta och tjockputsa. En variant av systemet heter maxit serporoc. / Fredrik
grävaren: Om det är en ventilerad tegelfasad, blir det jättebra att putsa den. Eller måla den med slamfärg. Om du undrar vad jag tycker, så gillar jag inte träpanel.
mlkjhr: [citat] Jag har tagit ner en 4 meter lång sektion på min ena långvägg i samband med utbyggnad. En vinkelslip med stenskiva för att kapa där det ska kapas, går som i smör att kapa Mexi. Knacka sedan ner stycke för stycke. Slutligen en gammal yxa och en huggkubbe för att rensa bruk som sitter kvar på stenarna. I princip inget spill blir det.
keisman: Detta tackar vi i mångfald för, blir ju nästan "granne" med Backabo på nya adressen i Sjömarken. Sedan är anslag på lokala orter längs med Borås-Gbg ett alldeles utmärkt tips. Mången tack för detta mina herrar. Mvh /Kristian R
hheheh: Jag skulle också vilja rita mitt hus i Sketchup men har inte haft tid att sätta mig in i programmet. Kan någon som gjort en vägg med lockpanel dela med sig av filen så vore det otroligt snällt!
staffan1978: Hej! Jag har ett hus med träfasad från 50-talet, som målades senast någon gång på 90-talet (uppskattning). På alla sidor, utom norrsidan, är färgen helt uppsprucken. Virket är det dock inget fel på. Vad rekommenderas för förarbete innan jag målar? Jag har funderat på följande metoder, någon som gjort detta förrut och har bra erfarenhet? - Vanlig skrapning (blir ej trärent, risk
kuse: Hej, Har så smått börjat planera fasadbyte på ena gaveln som ska bli av nu till våren/sommaren och har en undran angående panelen i gavelspettsen. Har sett mycket bilder och mycket verkliga exempel där panelen i gavelspetsen (panelen som sitter ovanför midjebrädan/dropbleck) sitter ca. en spikläkt längre ut än restrerande panel på gaveln (nedanför midjebräda/dropbleck), är det
AndersS: Du har använt slamfärg där den vanligaste är falurödfärg och vissa av dem kan innehålla t.ex. linolja i olika mängder. Med slamfärg ska du inte använda någon speciellt penetrerande olja, ev. kan du förtunna färgen 10-15% vid första strykningen för att förstärka att den suger in bättre i materialet. Så sitter färgen där och det ser bra ut ska du just nu inte göra något.
Mikael_L: Lägga ny vindpapp utanpå asfaboarden låter väl som en utmärkt idé. Om du sas tänkt göra så lite som möjligt då, annars kan du ta ett helhetsgrepp, med mer isolering, korsreglat eller heltäckande skivor, ny vindtät beläggning osv. Men vindpapp utanpå asfaboard som fått div småhål blir ju vindtätt och rimligt beständigt mot fukt, så det tror jag är bästa reparationen. De här
gurupower: Hej Jensen "gurupower, med rakfalsad menar du då spontad panel??, den panel jag hittar är "falsad, dvs panelens fals överlappar, eller menar du Spontad med not och fjäder?" Naä, menade falsadpanel där panelens fals överlappar.
house1: Vi har oxå målat vårat nybyggda hus med falu rödfärg svart. Vi hörde av oss till flera färghandlare och tillslut lyckade vi pruta ner till 500 kr/st. Färgen har bara suttit på ett halvår. Det var enkelt att måla med rödfärgspensel och enkelt att få jämnt. Den enda nackdelen vi upptäckte var att på solsidan så sprack träet lite efter ett tag och det gör att ljusa strimmor syns
Immobil: Eternittillverkningen i Sverige förbjöds -76, men viss import förekom fram till början av 80-talet.
anaitis: 1 När du inte längre är nöjd med utseendet! 2a Prova med rengöring först 2b Om det inte hjälpte får du slamma om. 2c Det går såklart också att putsa!
Sommartorparn: Och när du har gjort det jobbet kommer du säkert att känna en viss motvilja mot vildvin på fasad.....;)
agnara: Hej till alla, det är mitt första post här. En fråga till em som är kunniga inom fasadmålning med järnvitriol. Tänker måla mitt timmerhus med järnvitriol dock gillat inte så mycket den grå nyansen man får med FeSO4. Jag kan det klassiska receptet med 5% lösning men letar efter möjlighet att göra slutresultat betydligt ljusare, mer åt beige/ljus brunt håll. Vet ni om man kan
Jocke Aero: Högtryckstvätt år väl ingen höjdare. Ta en ordentlig fasadtvättborste o prova med, i värstafall prova med en stålborste. Vi borstade vårt tegel innan vi målade, och vi fick bort massor av smuts.
Jenny_B: Oj, så du har gjort allt själv? Imponerande! Det är just det vi inte vill... Vi har en tvååring och i april kommer nästa barn, då det skulle liksom inte funka känner vi. I alla fall inte att göra precis allt själva. Det blir väl till att kalkylera och ta in offerter. Och jobba på att övertala sambon till nybygge :)
therese75: Har fått en offert från Älsvbyhus själv där vi räknade snittpriset på att måla huset på 20000 :- , ett 1 1/5 plans med 120 kvm yta på bottenplan.
magnushasselqvist: Hej Jag funderar på att bygga dubbla lecaväggar med isolering i mitten, och sedan sätta träfasad med sedvanlig spalt emellan trä och lecavägg. Nu är frågan: Vad skall man göra med lecavägen bakom spalten ? Någon form av skydd skall den väl ha ? mvh Magnus
Strandtomt: Det är en trästomme. Kommer välja panel nu, jag hade på känn just det du sa. Tack för svar! Strandtomt
åsaåsa: Varför skall du skölja av skivorna? Tag ner skivorna utan att såga eller på annat sätt skada skivorna, är de hela, skall det inte frigöras någon asbets, det är det som är farligt. Vi tog själva ner ett eternit tak, och körde till en återvinninsstation som tog emot eternit. Man får göra det själv, tar man hjälp av någon annan är det strikta regler om sanering odyl. Man bör
*Martina*: Snälla kom med bilder på lockläkt och springläkt! :) Jag försöker bestämma vad jag vill ha för panel på vårat hus. Jag får nämligen bestämma.. spelar inte sambon någon roll :D Men vi vet i alla fall att vi ska inte ha några hattar! :D