Byggahus.se

Hur lång tid tar det att tunnputsa en kvadratmeter i genomsnitt?

1. Per Eskilsson
    Administrator · Skåne · 5 645 inlägg

Per Eskilsson

Administrator
    Hej, Vi håller på att bygga till och just nu murar vi upp väggar med hjälp av lättbetong. Snart är det dags att putsa huset både ute och invändigt. Vi planerar använda tunnputs (Maxit Serpo 261 + glasfibernät + Serpo 261). Jag har räknat ut att vi behöver putsa 347 kvm inkl smygar. Muraren säger att det tar en timme att putsa en kvadratmeter. Jag tycker att det låter mycket. Vad har ni för erfarenheter? Undrar Per

2. M
    Medlem · Malmö · 3 inlägg

mogge4256

Medlem
    Låter som muraren inte har koll på läget alls.jag putsade en hel gavel på mitt uthus,tog ca 5-6 timmar.Ytan var på 12 kvm.Serpo 261 är mycket lätt att arbeta med tyckte jag,bara dra på ett tunt lager bruk med stålskånska och sen på med nätet och ett lager bruk till.Sen filta jag ytan bara.

3. Per Eskilsson

Per Eskilsson

Administrator
    Jag trodde man måste låta det torka ett dygn från det att man lagt första lagret och nätet till det att man lägger på lager nummer 2. Menar du att du hann göra hela alltet på 5-6 timmar?

4. Per Eskilsson

Per Eskilsson

Administrator
    Vi vill ha en slät struktur. Hur blev strukturen när du filtade? Har du möjlighet att ladda upp en närbild på fasaden?

5. M

mogge4256

Medlem
    Jag drog på andra lagret nästan direkt efter att ha tryckt dit nätet.Sen vet jag inte om det är rätt eller fel att göra så.Borde dock inte spela någon roll.Jag såg ett par murare som gjorde så på en vägg på mitt jobb.PM:a din e-mail så skickar jag en bild ikväll till dig.

6. M

mogge4256

Medlem
    Måste bara säga att om det handlar om så stora ytor som du har,så är det nog bättre att vänta med andra skiktet till dan efter.Men mer än 8kvm per dag borde dom klara av.Hur många ska dom vara?
    Jag drog på ett lager på ca en timme på 9 kvm,Min vägg var 2m x 4,5m sen nätet lägger du bara utan på och drar över med en stålskånska,jag lät nätet sitta en timme sen drog jag på ett lager till.Sen filta jag till det när det torkat lite .Mycket lätt att arbeta med måste jag säga,nästan som spackel.

Redigerat 22 jul 2009 15:00
  7. K
    Medlem · Stockholm · 1 421 inlägg

ktm250

Medlem
    Det är fel.

Klart att det gör. Skulle det inte spela roll så skulle ju inte tillverkaren heller speca hur det ska gå till i anvisningar.

Jaha, några till som inte förstått vikten av att göra rätt. Antagligen icke läskunniga tattarhantverkare.

Per Eskilsson: Om ni nu verkligen skall ha tunnputs på lättbetong så tänk på att köpa 261 Vit och inte den vanliga 261 och följ anvisningarna :)

8. B
    Medlem · 783 inlägg

Beppo

Medlem

Stämmer nog

Jag skulle säga att det kan nog stämma hyffsat men då räknar dom nog allt arbete och snittar över ytan. Så arbetsinsatsen för att putsa en yta är 1h/kvm med allt.

Jag hade färdigskruvad aquapanel ca ´75 kvm som putsades av 2 pers på 4 dagar.

2*8=16 16*4=64h

Då skötte jag maskering och avmaskering själv vilket säkerligen tog mig resterande tiden.

Då spacklade dom skarvarna mellan aquapanelen och lade nät i skarvarna. Spacklade in insektsnät och nedre odjursnät. Sedan spacklade dom fast ett stort glasfibernät på hela ytan och lade 2 lager puts på detta. Sedan målades hela fasaden och så sprutades ett lager infärgad puts på toppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.