Sommarens rotprojekt: ett av uthusen (se bild). Huset är byggt med en regelkonstruktion, sedan råspont, sedan 10 mm Tretex (!), sedan eternit. Grunden går som minst bara tio cm över marknivån och syllen är inte isolerad nedåt, varför hela nederdelen av huset ruttnat. En halvmeter upp är råsponten i oväntat bra skick. Nu tar vi ned eterniten och tretexen, lyfter huset bit för bit med domkraft, byter ut syllen och skarvar stolparna. Det funkar ganska bra. Huset är oisolerat och ouppvärmt.

Så till mina frågor:
1. Vi tänkte sätta upp en stående träpanel i.s.t.f. eternit. Kan vi spika den direkt mot den gamla råsponten eller borde vi sätta läkt först?
2. Om vi behöver läkt, kan vi sätta läkten direkt mot råsponten eller borde vi ta bort all råspont och sätta läkten direkt mot reglarna?
3. Kan det vara idé att sätta upp vindpapp under panelen?
 
  • förråd.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan, saftigt projekt ni har, mina känns genast mycket lättare. :)

Eftersom det är oisolerat (antar att det ska förbli så) så hade jag satt vindpapp på sponten, sen läkt och därefter panel, då har ni en vindtät konstruktion men där ytterpanelen kan andas.
 
J
Macke202 skrev:
Hejsan, saftigt projekt ni har, mina känns genast mycket lättare. :)

Eftersom det är oisolerat (antar att det ska förbli så) så hade jag satt vindpapp på sponten, sen läkt och därefter panel, då har ni en vindtät konstruktion men där ytterpanelen kan andas.
Instämmer helt.

Risken är stor att det blir för tätt om man hoppas över läkten.
 
Tack! Då får den friska sponten sitta kvar, så sätter jag papp och läkt över den.

Jo, det är ett saftigt projekt, men när man väl kommer igång går det ganska fort. Värst är väl att riva eterniten, med engångsskyddskläder och andningsmask. Att hissa upp huset och skarva stolparna är inga stora problem (ännu ...), jag började i går och har gjort klart fem meter syll och tre stolpar, tänkte hinna ett par stolpar till innan middag och kanske de två sista på långväggen innan kvällen. Idag är jag ensam, men det går betydligt snabbare när man har nån att ropa på då och då, t.ex. när man ska rikta upp domkraften med stödben på samtidigt som man pumpar domkraften och stämmer av med vattenpass!
 
GunnarM skrev:
Tack! Då får den friska sponten sitta kvar, så sätter jag papp och läkt över den.

Jo, det är ett saftigt projekt, men när man väl kommer igång går det ganska fort. Värst är väl att riva eterniten, med engångsskyddskläder och andningsmask. Att hissa upp huset och skarva stolparna är inga stora problem (ännu ...), jag började i går och har gjort klart fem meter syll och tre stolpar, tänkte hinna ett par stolpar till innan middag och kanske de två sista på långväggen innan kvällen. Idag är jag ensam, men det går betydligt snabbare när man har nån att ropa på då och då, t.ex. när man ska rikta upp domkraften med stödben på samtidigt som man pumpar domkraften och stämmer av med vattenpass!
Imponerad!!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.