Hej

Börjar fundera så smått på om jag skulle ta och byta ytterpanel på stugan, har en panel som suttit sen sjuttiotalet och det börjar bli glipor m.m. Färgen som sitter på stugan verkar däremot ha varit en kanonfärg som än idag inte har flagnat eller liknande och jag tror det var åtminstone 25 år sedan det målades om.
I vilket fall, det jag funderar på är om jag kan slänga på ny panel direkt på bottenbrädan, jag river alltså bara ner lockbrädan?
Här har jag ritat upp lite snabbt hur min vägg ser ut:
vägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser väggen ut:
vägg1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns idag ingen luftspalt mellan panel och reglar men det har ju inte ruttnat något nämnvärt under tiden det suttit uppe iallafall.
Vad tror ni som kan sånt här?:D

Ola78
Visst kan du göra så att du kan låta den gamla panelen sitta kvar. Tänk dock på att om den är rötskadad bör du inte ha det kvar.

Du skriver att det inte ruttna något nu trots att du inte har någon luftspalt, det misstänker jag beror på att du inte har så tjock isolering så det läcker ut lite värme som håller fasaden torr. Det bästa är självklart att sätta en luftspalt, för om huset tilläggsisoleras i framtiden så kommer inte lika mycket värme smita ut och hålla fasaden varm. Detta i kombination med kondensfukt på baksidan av panelen, ev regn som tränger in ge upphov till att det börjar ruttna då det inte finns någon luftspalt som kan torka ur fukten.

Men tänker du inte göra något sådant så kan du köra på. Tänk bara på att de brädor du tar bort får du spikhål i pappen efter så du tejpar dessa så det inte blåser in i isoleringen och försämrar isoleringsvärdet. Hm, det blev mycket text detta:D hoppas jag gjort det lite lättare för dig.

Kanonbra, tack för hjälpen! d^_^b
Kanske lika gärna ska köra på en luftspalt då så är ju risken mindre att det blir något knas iallafall. Men då är det ju hur man ska gå till väga med det men det borde ju finnas hjälp om man söker runt på forumet antar jag.
Den här panelen jag har idag som jag visat på ritningen, det är inget som finns att köpa någonstans idag, någon som vet? Tänkte att man kanske kunde byta ut det som är lite sämre bara i så fall.

Ola78
Jag hade satt luft spalt om jag varit i din situation, som du skriver, mindre risk för knas. Riv all gammal panel, sätt en upp en ny vindväv/vindpapp, sen spikar du spikläkt 28*70 med c/c 600 mm och sedan panelen. Vill du vara riktigt duktig sätter du remsor som är av 3 eller 6 mm board horisontalt för att lyfta upp spikläkten från huset stomme så det luftar på alla håll. På tumstocken som är på bilden verkar det som panelen är 95 mm bred. 21/22*95 mm panel finns på närmaste brädgård så det är nog inte så svårt att få tag på. Ett annat alternativ är ju lockläktpanel..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.