Ska till sommaren måla om min fasad, har tidigare varit linoljemålat och senaste gången allkydoljemålat.
Men finns dessa färgtyper kvar idag?
Och finns det kanske bättre ändå?
Om jag byter till vattenbaserad, så måste väl allt grundas först eller, även om det finns ett färgskikt, alltså inte trärent?

Mvh. Jonte:)

Jag tror inte att det blir så bra att lägga på en vattenburen färg (typ Jutun Demideck) på gammal linoljefärg. Linoljefärgen avger gaser som inte kommer ut då tex Jutunfärgen är för tät.

Jag fick byta panel på garaget för att slippa problemet då det var målat med linoljefärg tidigare. Fick enormt mkt linoljeblåsor som det tydligen kallades:@

Jag har målat om mitt hus för 3 år sen och hade lite liknade problem som du. Från början var det linoljefärg på huset och det var övermålat med plastfärg som flagnat en hel del. Jag ringde runt till olika färgtillverkare för att kolla om det var någon färg som fungerade. Becker hade ingen utan skulle jag använda deras färg var jag tvungen att renskrapa eller byta panel, men när jag ringde till Jotun så hade dom en sort. Den kostade 2000/10liter och kanske är lite över medel men det fungerade perfekt. Jag skrapade och mögeltvättade sen var det bara att måla. Nu 3 år senare ser det fortfarande riktigt bra ut, peppar peppar.
Jag kommer tyvärr inte ihåg vad den hette, demideck någonting.

Ni skriver om linoljefärg som om det vore en elak liten jävel. Men det är den såklart inte. Det är plastfärger som är elaka. Måla med linolja på linolja så blir det nog bra...

Jag menade inte att linoljefärgen var skurken, den räddade min panel eftersom plastfärgen ovanpå hade flagnat en hel del. Utan linoljefärgen skulle panelen ruttnat på dom 15 år de stod flagnat. Men de är inte helt lätt att hitta en färg som passar och rekomenderas när basen i färgen inte är densamma.
För mej räckte det med att skrapa bort de som satt löst och sen måla över både linolje- och plastfärg. Oändligt mycket smidigare tyckte jag än att byta panel och måla från trärent.

Har även mycket sprickor i färgen, säkert många lager, känns svårt att skrapa eller slipa bort dessa. Önskar att denna målning skulle fylla upp dessa. :S

haavard skrev:
Ni skriver om linoljefärg som om det vore en elak liten jävel. Men det är den såklart inte. Det är plastfärger som är elaka. Måla med linolja på linolja så blir det nog bra...
På vilket sätt är en akrylat/alkyd färg elak???

Även fått rekomendation att övergå till vattenbaserad täcklasyr, någon som prövat? Känns lite ovisst om det kan funka, de hävdar att den är mycket mera elastisk så sprickor bör int uppstå i den färgen?:S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.