1 739 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Hur många lager panel kan man ha?
Jag har några bekanta som har tänkt panela sitt 2våningshus. Nu sitter det stora plana eternitplattor på fasaden och under de orginalpanelen som är ca 80 - 90 år gammal. De har tänkt sätta ett nytt lager ovanpå dom två gamla, låter inte de som väldigt mycket belastning med tre lager ovanpå varandra.
Vad tror ni om detta?
Är det okej att sätta 3 lager utan att riskera att konstruktionen belastas för mycket?
Vad tror ni om detta?
Är det okej att sätta 3 lager utan att riskera att konstruktionen belastas för mycket?
Det vettigaste hade varit att ta ned all gammal panel, då får man också en inspektion på hur det ser ut under, kan ev fylla på isolering och fönster behöver troligtvis inte flyttas ut.
Är det eterniten de är rädda för att riva så tror jag inte det blir bättre av att någon skall spika upp läkt och fasad på den.
Är det eterniten de är rädda för att riva så tror jag inte det blir bättre av att någon skall spika upp läkt och fasad på den.
Huset kommer inte braka ihop om man gör jobbet rätt, det är inga konstigheter. Men jag håller med om att det rimliga är att plocka bort skräp man inte ska använda. Att ta ner eternitskivorna är i sammanhanget ett litet jobb som går rätt fort.
Okej, nej jag tror inte det är asbest de oroar sej över utan mest att de ska slippa lite arbete.
De jag tänkte på var om huset inte klarade av tyngden eller så.. Eterniten är plan och dom menade att de bara är att börja läkta utan förarbete..
De jag tänkte på var om huset inte klarade av tyngden eller så.. Eterniten är plan och dom menade att de bara är att börja läkta utan förarbete..
Men det är väldigt dumt att börja spika i eternitplattorna, dom kommer troligtvis spricka och asbest ( om det är sådana plattor) kommer frigöras. Oavsett om det är mer arbete säg till dom att plocka bort plattorna iaf. onödig risk att utsätta sig för. Tror ingen firma kommer gå med på det heller om dom tänkt leja bort.
Ska berätta om vad som sagts här få se vad som ska göra... Men föresten är vell eterniten spikad från början eller hur sitter den fast?
Den är sannolikt spikad från början och man borrade hål i plattorna innan man spikade. Och nej, dom som satte upp dom dog inte i rätt hög grad. Men ja, man ska ha mask och engångskläder när man jobbar med dessa plattor även om halten asbest är väldigt låg.Henke O skrev:
Att leja bort nedmonteringen är antagligen inte ett alternativ av kostnadsskäl - det är dyrt pga arbetsmiljöregler för den som jobbar med dessa material varje dag.
Nej jag vet att inte folk dog i rätt hög grad, var på ett möte om bydddamm i olika former för bara några veckor sen. Där menade på att till och med på vanligt kvartsdamm är betydligt farligare och dödar fler än asbest bara för det är nått som byggare utsätts för dagligen.. Många byggare får KOL av dammet.
Men tillbaka till fasaden, ett argument till som dom hade var att allt som finns i väggen isolerar alltid något, därför skulle de inte va fel att ha kvar alla lager. Takfoten kommer inte att bli för liten så de är inget argument för att ta bort något lager.
Dessutom hittade jag en artikel här på sidan om att man lika gärna kunde spara eterniten eftersom de kostar att göra sej av mej den och att man då också slipper hantera den.
Men då återkommer man till de att de kanske blir för många lager panel helt enkelt? Eller är artikeln inge bra?
Men tillbaka till fasaden, ett argument till som dom hade var att allt som finns i väggen isolerar alltid något, därför skulle de inte va fel att ha kvar alla lager. Takfoten kommer inte att bli för liten så de är inget argument för att ta bort något lager.
Dessutom hittade jag en artikel här på sidan om att man lika gärna kunde spara eterniten eftersom de kostar att göra sej av mej den och att man då också slipper hantera den.
Men då återkommer man till de att de kanske blir för många lager panel helt enkelt? Eller är artikeln inge bra?
här på västkusten satte man eternit på den gamla panelen och nu när folk fixar till dom med ny fasad mm så e det bara läkt och ny panel.oftast så är det inge fel på klädseln under eterniten bara att dom ville ha något som var underhållsfritt. finns även dom som tagit bort plattorna och skrapat originalklädseln och målat om. jag hade reglat alla dagar i veckan om du inte skall tilläggsisolera en massa....
Ok, det finns inga direkta bevis eftersom dom dog av följdsjukdomar som även kan uppstå av andra skäl. Men kopplingen e i mina ögon solklar.MathiasS skrev:Den är sannolikt spikad från början och man borrade hål i plattorna innan man spikade. Och nej, dom som satte upp dom dog inte i rätt hög grad. Men ja, man ska ha mask och engångskläder när man jobbar med dessa plattor även om halten asbest är väldigt låg.
Att leja bort nedmonteringen är antagligen inte ett alternativ av kostnadsskäl - det är dyrt pga arbetsmiljöregler för den som jobbar med dessa material varje dag.
Hmm... kopplingen mellan asbest och diverse otrevliga lungsjukdomar, cancer och annat är det väl ingen som tvivlar på eller ifrågasätter. Jag menar bara att man inte trillar stendöd av stegen för att man bryter av en eternitplatta. Bär man sig vettigt åt när man tar ner plattor en eller två gånger i livet (dvs använder mask etc) så finns det väääldigt många saker som med större sannolikhet kommer ta livet av dig.
Klicka här för att svara