2 819 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Tegelfasad beklädd med träpanel
Någon som vet riskerna med att isolera en tegelfasad och sedan klä med ny träpanel?
Tegelhuset är från 50-talet beklädd med träpanel från 80-talet (tilläggsisolerad utifrån). Någon som vet hur stor luftspalten bör vara mm för att träfasaden inte ska ruttna inifrån? Grunden är betongplatta och ventilation är självdrag.
Är det befintlig fasadtegelvägg med luftspalt bakom som du ska tilläggsisolera är nog den största risken att du inte får så stor nytta av tilläggsisoleringen på grund av luftrörelser i den bef. luftspalten.
Är det massiv tegelvägg får du nytta av tilläggsisoleringen fullt ut.
/Ingenjören
Är det massiv tegelvägg får du nytta av tilläggsisoleringen fullt ut.
/Ingenjören
Tusen tack för era svar! Jag blev nämligen orolig när jag läste ett inlägg (nedan) från forumet och jag är nära att köpa en stor 50-tals tegelfastighet beklädd i träpanel på 80-talet. Borde jag vara orolig? Läs nedan:
"Vid förberedande arbete för att bygga uterum märkte jag att några brädor under fönstret på en kupa var dåliga. Jag tar bort dessa och ser till min förvåning att det inte finns någon luftspalt bakom panelen. Huset är ett putsat 20-talshus som tilläggsisolerats under 80-talet och sedan klätt med dubbelfalsad (Z) -panel. Vi har ägt huset i fyra år och vid besiktningen uppmärksammades inget om detta och inte nämde säljaren något om detta heller, trots att han själv har gjort arbetet. Jag har lyft på lite fler brädor runt om huset och konstaterat att det är samma sak överallt."
"Vid förberedande arbete för att bygga uterum märkte jag att några brädor under fönstret på en kupa var dåliga. Jag tar bort dessa och ser till min förvåning att det inte finns någon luftspalt bakom panelen. Huset är ett putsat 20-talshus som tilläggsisolerats under 80-talet och sedan klätt med dubbelfalsad (Z) -panel. Vi har ägt huset i fyra år och vid besiktningen uppmärksammades inget om detta och inte nämde säljaren något om detta heller, trots att han själv har gjort arbetet. Jag har lyft på lite fler brädor runt om huset och konstaterat att det är samma sak överallt."
Klicka här för att svara