Jag har en spiktegelfasad i bra skick, det är ytterst få sprickor under den. Huset är ursprungligen putsat från början och jag vill nu ha en putsad fasad igen.

Är det någon som har någon erfarenhet av att putsa direkt på teglet?

Jag har tyvärr ingen aning men då vi också har spiktegel (coloroc) och går i samma tankar delar jag med mig av dessa.
Puts är tungt och därför är det sannolikt så att konstruktionen för spiktegel inte kan bära både teglet och puts. Men man måste nog undersöka konstruktionen, kanske går det. Coloroc, som vi har, är inte spikat utan uppsatt på metallreglar. Kanske kan dessa reglar användas för att sätta upp en annan, lättare, pustbärare. (Känner också att det finns en risk att om man tar bort spikteglet komme man ev. att vilja byta ut även tilläggsisoleringen).
Trots att vi känner oss ganska händiga skulle vi inte ge oss på att putsa huset själva, så expertis måste nog ändå konsulteras.
(Det ger dessutom en hel del bieffekter, tilläggsisolreingen som jag nämnt, infästning/överlappning kring, fönster dörrar och tak mm). Stort jobb tror jag.

/Fredrik

Letade upp ett svar från en person jag haft kontakt med i ett annat sammanhang. Dessa hade coloroc.

> Vi har originalfasaden kvar som är i trä.
> Vi tilläggsisolerar genom gips, ull, aquapanel som monteras direkt på fasaden med reglar. Därefter är det att
> fåpå putsen på aquapanelerna.

/Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.