2 892 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Fasadbyte - Från puts till ?
Jag har just köpt ett hus byggt 1940. Jag har ännu inte fått tillgång till huset, jag vet därför inte exakt hur uppbyggnaden ser ut.
Husets ytterväggar är troligen uppbyggda med dubbla lager stående 45 mm tjocka plank/reglar, troligen helt utan isolering. Utanpå trästommen ligger en puts som troligen är föränkrat i trästommen genom hönsnät eller liknande.
Jag har nu för avsikt att byta fasad och tilläggsisolera i samma skede. Jag har inte bestämt vilken fasad jag vill ha efter bytet och jag tänker mig att tekniska fördelar med olika påbyggnader får avgöra.
Vilka alternativ finns det för detta fasadbyte?
Måste putsen avlägsnas?
Är det bättre att tilläggsisolera innåt?
Vart placerar jag i så fall fuktspärr för att inte bygga in träväggen?
Hur påverkar detta fönstrebs placeringen i väggen, vill jag byte fönster i samma skede?
I samband med detta gör jag en totalrenovering av insidan vilket kan påverka arbetsmomentens ordning.
Många frågor och funderingar i ett och samma inlägg men jag vore tacksam för några kreativa svar.
Husets ytterväggar är troligen uppbyggda med dubbla lager stående 45 mm tjocka plank/reglar, troligen helt utan isolering. Utanpå trästommen ligger en puts som troligen är föränkrat i trästommen genom hönsnät eller liknande.
Jag har nu för avsikt att byta fasad och tilläggsisolera i samma skede. Jag har inte bestämt vilken fasad jag vill ha efter bytet och jag tänker mig att tekniska fördelar med olika påbyggnader får avgöra.
Vilka alternativ finns det för detta fasadbyte?
Måste putsen avlägsnas?
Är det bättre att tilläggsisolera innåt?
Vart placerar jag i så fall fuktspärr för att inte bygga in träväggen?
Hur påverkar detta fönstrebs placeringen i väggen, vill jag byte fönster i samma skede?
I samband med detta gör jag en totalrenovering av insidan vilket kan påverka arbetsmomentens ordning.
Många frågor och funderingar i ett och samma inlägg men jag vore tacksam för några kreativa svar.
Vi hade också ett reveterat hus som vi sen slog brädfodring på. Isolerade med 45mm gullfiber sen vindpapp. Det man ska tänka på när man gör detta är att ju mer man slår på desto mindre blir takutsprånget. Reveteringen måste inte tas bort. Fönstrerna kan man flytta ut om man vill men vi satte bara smyglister.
Jag håller på med det du funderar på, du kan kolla här;
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/176689-mitt-fasad-och-foenster-byte.html
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/176689-mitt-fasad-och-foenster-byte.html
Klicka här för att svara