S
synpunkter: Bygger en förrådsbod på 12 kvm och funderar på panelen. Skulle helst vilja ha det underhållsfritt, t.ex. tryckt panel med det går nog bort av olika orsaker. Funderar nu på att köpa vanlig granpanel i nån profil (funderar på stående dubbelfas). Vill inte måla. Funderar därför på om det funkar att endast behandla panelen med nån olja eller träskyddsmedel (en gång innan jag spikar
0 svar · 2,1k läst
G
Gabbe1: Jag gjorde detta förra sommaren, jag använde heltäckande 70mm spontad cellplast istället för dyra fasadskivor. Cellplasten klämde jag fast mellan husvägg och spikläkt genom att skruva långa skruvar rakt igenom. Det gick snabbt och smidigt.
7 svar · 3,6k läst
F
flelle: Priserna är inte riktigt så bra som det verkar då det gäller 9 liters hinkar och köper jag hos lokala handlaren så är det 10 liter(tänkte inte på det från början). Fortfarande en skillnad dock men jag tycker inte att det motiverar ett köp på nätet så det får bli köp på orten istället.
4 svar · 4,1k läst
TorOdd
TorOdd: Vi har precis tvättat både garage och hus med kraftvask. Köpte 5 liter och har lite kvar än så det blir nog en del över för dig. Vi sprutade på med en tryckspruta.
2 svar · 5,2k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Attans också! Hoppades kunna dra nytta av dina gör-det-själv erfarenheter. Ser på din blogg att det blev jättefint! Förstår att det var skönt att leja ut ett sådant jätteprojekt!
21 svar · 17,9k läst
·
P
Pem: Vi bor i ett hus från -53 som är putsad. Huset har vad jag vet aldrig målats om och vi har massa sprickor i fasaden. Huset är förövrigt byggt i Ytong. Vi vill nu byta till träfasad med liggande träpanel och samtidigt tilläggsisolera. Jag antar att man sätter typ 45x45 reglar och isolerar direkt mot gamla fasaden. Sedan lämnar man luftspalt mellan isoleringen och den liggande nya
0 svar · 2,7k läst
Lagavulin
Lagavulin: [citat] ------------------------------------------------------------ Klistervarianten brukar man väl kunna brädriva i sista pålaget. Väntar därefter ett par veckor och målar lämpligen med silikatfärg alt. STO´s berömda putsfärg som jag målat med. Heter..... letar..... http://sto.se/44478_SE-Fasadbelaeggningar-StoLotusan_KMP.htm.pdf Kolla även in deras putssystem....
4 svar · 3,9k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Döh, kom på nu vad som menades... =) Jo, sådant vore ju bra att i förväg skydda sig emot.
7 svar · 1,6k läst
·
B
BorgP: Googla på "underhållsskolan site:villaagarna.se" utan citationstecken. Massor av tips! Tror det totalt är uppe i 12 kapitel nu.
1 svar · 1,3k läst
4
48henry: Finns det på marknaden idag någon bättre till o frånlufts värmepump än Nibe 410P? Det gäller att värma upp 120 kvm. Är det någon som har erfarenhet av detta? Tacksam för förslag o komentarer. :cool:
0 svar · 852 läst
T
TomasP: Kul att du hade precis samma fråga! Jag trodde det var en så udda lösning att jag inte kollade på forumet först... Hör av dig om du kommer på något! /TomasP
1 svar · 1,4k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Hejsan! Har börjat riva lite utmed vardagsrum/kök för att se vad som är bakom. Det är just nu liggande panel där, jag ska byta till stående och det ska målas vitt (troligen även teglet till slut). Har köpt 45x45 reglar, och 120x25mm lockträ förgrundat. Jag är amatör..., men vill lära mig. Tanken är att köra omlott som på bifogad bild. Samma trädimensioner om vartannat alltså.
0 svar · 4,5k läst
·
F
flamestrike77: Låter super. Prickfritt i två år är i alla fall en fördubbling mot hur det är nu ;) Är också nyfiken, vad kostade medlet?
6 svar · 7,6k läst
D
DanNym: Jag är inget fan av preparaten i normala fall men kanske kan det vara läge att testa färgborttagningsmedel? Det finns varinater som man smörjer på och sedan kan man skrapa bort färgen... Det hela bygger ju såklart på att man vet vad det är för färg som sitter, fick du något svar på den frågan från målerifirman?
1 svar · 2,0k läst
C
camelot: Hej! Vi titttar på ett litet skrutthus (90 m2) från 1870-talet och har funderingar kring fasaden (stående träpanel byggt av "trädstammar", dvs olika tjocklek i ändarna så lockläkten går krokigt). När vi själva byggde ett litet sommarhus så var vi noga med en luftspalt innanför läkten, men i det här fallet finns ingen luftspalt alls, utan under panelen är det helt tätt. Hur kan
0 svar · 2,3k läst
N
nossodo: Skulle vilja sätta 145*22 slätspont som fasad men vissa säger det blir problem när virket jobbar i olika luftfuktigheter. Har någon testat om det funkar och är det något speciellt att tänka på när man sätter upp den? Jag ser inte att det skulle vara några problem jämfört med andra spontade paneler.
0 svar · 2,4k läst
N
nossodo: Byggarätt, skall jag tolka ditt svar som att du rekommenderar att jag sätter fönstret i liv med vindskyddsskivan och sedan lägger en 66mm salning?
3 svar · 7,6k läst
S
Stertman: Hejsan! Jag ska laga en spricka i husfasaden som består av trådskuret gult tegel med rött inslag. Måtten på stenen är 250x120x75. Om någon vet var man kan få tag i sådant tegel eller liknande vore jag glad. Behöver bara 10 stenar. Det finns ingen nytillverkning av detta tegel. MVH Stertman
0 svar · 1,9k läst
B
Bandvagn: Ok, tackar för inputen. Nej dom sitter inte vidare symmetriskt men håller med om att många av dom ser ganska prydliga ut, ser "gjorda" ut, när man tänker efter. /B
5 svar · 7,4k läst
·
N
nemlan: OBS att tråden är ~1 år gammal. Huset är förhoppningsvis målat vid det här laget :)
9 svar · 11,1k läst
F
Freddy_kruger: Man kan ju läsa på slamfärgsburken oxå...
6 svar · 6,9k läst
mhg_3
mhg_3: Tack Majjijann, då förstår jag skillnaden bättr iaf :)
2 svar · 4,4k läst
Bricco
Bricco: Är det typ detta ni pratar om? Jag ska måla om kåken snart med Jotun Demidekk Ultimate. Vore det ett alternativ med roller alltså för att spara tid och armar? http://www.anza.se/web/Mala_fasaden_pa_halva_tiden.aspx Om du målar fasaden med roller istället för med pensel slipper du undan med halva arbetstiden. Och resultatet blir, tack vare Anzas specialrollers, minst lika bra!
14 svar · 22,9k läst
B
byggankan: Säger precis som Freddy_kruger. Ta hem ett färgprov och provmåla. Om ni köper färg från t.ex. alcros butik så kan de komma hem till er och titta på huset och hjälpa till med förslag och blanda färgprover tills ni blir nöjda (är säkert samma sak med andra butiker men det är Alcro vi har tagit hjälp av).
7 svar · 4,4k läst
A
Ander_s: [citat] Från täcklasyr (olja) till akrylat typ bestå, demidekk ultimate är inga problem enl handlarna, det är luftspaltsdilemmat jag får olika besked om
4 svar · 2,2k läst
niklash
niklash: Klart jag skall göra rent dem, tänkte gå lös med stålborsten innan tvätt för att få bort det mesta innan tvätt.
5 svar · 1,5k läst
slacker
slacker: Huset ser ut som den största bajskorven på gatan och skall under sommaren nu äntligen bli grått - Nyans inte riktigt spikat ännu. Granit, blygrå eller järngrå. Tuffa val. Min målarfirma säger att vi BÖR borsta ned de yttre fibrerna med stålborste då det är där pigmentet sitter, innan vi går på med målartvätt - Helt rätt med tanke på hur fasaden ser ut. Men det måste finnas
0 svar · 1,5k läst
H
HER: Hej, Vi köper i dagarna en äldre 2-plansvilla med eternitfasad, yttermåtten är ca 10x10 m. Huset är byggt på plankstomme och vad vi förstått är tilläggsisolering troligtvis inte nödvändigt/att rekommendera. Vi är nu i valet och kvalet om vi ska leja för jobbet eller inte, därför skulle det vara intressant att veta hur mycket kostnaden skiljer sig mellan de två alternativen?
0 svar · 1,7k läst
M
Markisolering: Jaaaaa! Tack! Fick hjärnsläpp. Pilaster var för övrigt också ett fullgott förslag, men ej det jag tänkte på. Tack ändå!
3 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.