2014-01-02 11.05.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2014-01-02 11.05.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2014-01-02 11.05.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2014-01-02 11.05.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Se bilderna på en fasad målad med "rödfärg". Fasaden ser lite risig ut och behöver en ommålning, men vad är det gråsvarta? Tidens tand? Ett tecken på att dålig färg har använts eller mögel? Annat?
 
Antar att det är mögel. Så ser vårt hus ut också trots att vi målade om för 1,5 år sedan bara
 
Ingen annan åsikt?
 
Svartmögel
 
Det i nedre kanten ser ut som svartmögel men det på plankorna kan vara smuts.
Köp mögeltvätt och borsta av, svartmögel lossnar oftast väldigt lätt.
 
Läs på falurodfarg.com, frågor och svar - mycket info om allt om rödfärg. Men smuts o svartmögel ser det ut som.
 
Inget att bry sig om. Bara att måla över. Det är ju det fina med rödfärg. Bara det är någon enstaka plusgrad ute så kan man lite lätt borsta bort skräp och sedan måla på. Billigt, snabbt och enkelt, och klassiskt, och snyggt!

Det kommer att bli svartmögel här och där. Även på en nymålad fasad. Det är oundvikligt. Mögel (sporer) finns alltid i luften, och mögel lever på fukt och typ smuts mm (som ju också alltid finns i luften). Det är bara att lära sig leva med det.

Tricket är att inte gå så nära fasaden att man ser mögelprickarna. :D
 
Spruta på Prickfri så blir du av med svartmöglet och du slipper måla om i tid & otid
 
Hört att man kan blanda Atamon i färgen så blir det inga mögelprickar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.