Vi har köpt ett hus med eternitfasad, skulle vilja byta ut det till träpanel! Huset är i en plan och 160kvm. Är det någon som kan säga på ett ungefär hur lång tid det skulle ta att riva ner och bygga upp och ungefärlig kostnad! Mannen gör det själv (snickare). Jag tycker ju att detta borde kunna göras på en vecka typ, men vad vet jag! 😁Jag vill ha liggandes panel, breda brädor! Med breda kan jag nog mena en 30-40 cm! 😃
Tack på förhand!

Om din sambo är snickare så borde han ju veta bäst av alla ang kostnad samt tidsåtgång!? Eller är han hobby snickare som dom flesta andra här på forumet ;) ?

Plocka ned eterniten gör du på en dag, man drar ut spikarna och lyfter av skivorna, undvik att slå sönder dem. Använd engångsoverall och mask med P3-filter. Släng kläderna när du är färdig och försök låta bli att gå in i huset så att inte dammet sprids.

Hur lång tid det tar att sätta fasaden är svårare att säga, det beror lite på hur ni väljer att göra med tilläggsisolering osv. Tänk också på att om ni låter fönstrena sitta kvar som de gör nu kommer de att ge ett "insjunket" intryck iom att träfasaden bygger på en del. Räkna med 2-3 veckor iaf om det bara är din "gubbe" som ska göra det. Har man fler som hjälper till går det naturligtvis snabbare.

Sen kommer det att år att hitta panelbrädor som är 40 cm breda så ta god tid på er ;)

Josephine Göttrik Eklöf skrev:
Vi har köpt ett hus med eternitfasad, skulle vilja byta ut det till träpanel! Huset är i en plan och 160kvm. Är det någon som kan säga på ett ungefär hur lång tid det skulle ta att riva ner och bygga upp och ungefärlig kostnad! Mannen gör det själv (snickare). Jag tycker ju att detta borde kunna göras på en vecka typ, men vad vet jag! 😁Jag vill ha liggandes panel, breda brädor! Med breda kan jag nog mena en 30-40 cm! 😃
Tack på förhand!
Rivningen går på någon dag.
Att bygga upp igen tar betydligt längre tid.
Allt beror på om det behöver riktas, tilläggsisoleras mm

Salningar och foder runt fönster och dörrar tar lika lång tid sim resten av panelen.

30-40 cm brädor lär du inte hitta i första taget...

1 vecka om man är ensam skulle jag påstå är väl optimistiskt, det dubbla, minst...

oceanis skrev:
Sen kommer det att år att hitta panelbrädor som är 40 cm breda så ta god tid på er ;)
Limträpanel.
Har sett det en gång på en bygdegård i Halmstad.

verktygsgurun skrev:
Limträpanel.
Har sett det en gång på en bygdegård i Halmstad.
Ja det har du rätt i. Tänkte jag inte på men det blir lite annorlunda ådring för det blir som en limträbalk sedd från sidan men dom är ganska fina och finns nog i 300 bredd åtminstone.

Haha, han e riktig snickare men han svarar 10 år, därför vill jag veta lite bättre så jag kan ha piskan på honom! 😜
Nä, jag menar nog 20cm...kanske! 😁

Eternitplattor sattes väl oftast upp direkt på den gamla fasaden? Har du tittat vad som finns under? Kanske en fin originalfasad som bara behöver ett nytt lager färg?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.