Gissar att det är någon form av panelbräda därav val av underforum.
Det är en gammal hundkoja som senare konverterats till lekstuga som behöver lite reparation av taket.
Men vad kallas den här typen av brädor?
De är skålade.
Om de finns att köpa, vad ska jag leta efter?
Det är en gammal hundkoja som senare konverterats till lekstuga som behöver lite reparation av taket.
Men vad kallas den här typen av brädor?
De är skålade.
Om de finns att köpa, vad ska jag leta efter?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Aldrig sett!
Men allting går ju att specialbeställa
Men allting går ju att specialbeställa
Är det någon skum rundad hyvel som gäller om man vill ge sig på att ordna till en själv eller vad tror ni?
Annars får det väl bli att gynna ett lokalt litet hyvleri.
Edit: Ja det låter väl troligt att man bygger en hundkoja av lite spillbitar. Men tyvärr hittar jag inga fler ute i gömmorna.
Annars får det väl bli att gynna ett lokalt litet hyvleri.
Edit: Ja det låter väl troligt att man bygger en hundkoja av lite spillbitar. Men tyvärr hittar jag inga fler ute i gömmorna.
Redigerat:
En bordssåg beställde jag faktiskt i helgen så den bör vara på väg hitåt just nu.
Jag gissar att man får göra ett antal längsgående snitt med klingan på olika höjd för att få till det och sen ev. jämna till lite på något annat sätt då.
Att köra plankan från fel håll på sågen låter väl som ett recept för att skicka iväg en höghastighetsplanka flygande genom rummet.
Jag gissar att man får göra ett antal längsgående snitt med klingan på olika höjd för att få till det och sen ev. jämna till lite på något annat sätt då.
Att köra plankan från fel håll på sågen låter väl som ett recept för att skicka iväg en höghastighetsplanka flygande genom rummet.
Sant, men är likväl en förekommande variant. Du behöver ju ändå något att styra emot, fäst linjalen på rätt sida och ta 1 mm i taget så ska du se att det går hur smutt som helstflying_c skrev:En bordssåg beställde jag faktiskt i helgen så den bör vara på väg hitåt just nu.
Men självklart, var försiktig
Här finns en bra artikel på ämnet: http://woodgears.ca/cove/index.html
Det går att spendera mycket tid på den siten, särskilt om man är ingenjör.
Det går att spendera mycket tid på den siten, särskilt om man är ingenjör.
Smart med snedställningen för att variera "radien", tänkte inte på det. Dock får man inte en cirkulär radie om man gör så, men med den stora radie kontra låga djup TS har kommer det nog inte att märkas alls. Bara att tuta och köra 
Medlem
· västra götaland
· 1 014 inlägg
Mer om att fräsa hålkäl med cirkelsåg:
http://www.youtube.com/watch?v=ZqXyiYDmj34
Vill du ha ännu fler exempel, så sök på cove cutting eller cove mouldings.
http://www.youtube.com/watch?v=ZqXyiYDmj34
Vill du ha ännu fler exempel, så sök på cove cutting eller cove mouldings.