3 768 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Fågelungar stoppar fasadbytet...
Vet ju inte om detta är rätt forum riktigt.. Håller iaf på att byta fasad och tilläggsisolera huset. Igår upptäckte jag att det tjöt av fågelungar "inne i väggen" tydligen är det ett svalbo där svalan flyger in i skarven mellan den väggen och taket (gammalt bräd lock tak så det är 2.5-3cm glipor). Nyss köpt huset och totalrenoverar så jag vet inte riktigt hur boet sitter, bakom innerväggen i kattvinden eller på vinden som är väldigt svåråtkomlig i nuläget..
Eftersom det låter som att det finns fågelungar kan ja väll inte göra annat än att vänta tills dom flyger ur boet . Även om jag harde kommit åt så går det ju inte att flytta dom precis...
alternativt så sätter jag på och lämnar springan öppen tillsvidare och stänger till när jag är säker på att dom flyttat uut... käns juinte helt korrekt kanske..
Snart dax att lägga om taket oxå och även där ser jag att det flyger in svalor här å där...
Eftersom det låter som att det finns fågelungar kan ja väll inte göra annat än att vänta tills dom flyger ur boet . Även om jag harde kommit åt så går det ju inte att flytta dom precis...
alternativt så sätter jag på och lämnar springan öppen tillsvidare och stänger till när jag är säker på att dom flyttat uut... käns juinte helt korrekt kanske..
Snart dax att lägga om taket oxå och även där ser jag att det flyger in svalor här å där...
Själv sitter jag och hoppas att takbytarna kommer dra på tiden ännu mer. Har tre bon under taket och jag vill inte ha döda gråsparvar på mitt samvete. Sambon tycker inte att man kan skjuta på taket "bara" pga fåglarna men det tycker jag. Grr! Vet inte hur folk brukar resonera?
Vill inte heller a död på någon. och OM jag skulle råka ha död på ett gäng fågelungar så känns det ju inte så gött att ha ett gäng fågelungar som ligger å ruttnar i huset.... å en vacker dag... när jag river hitta deras små sklett... 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag förstår ditt dilemma, och hade tänkt likadant.
Skulle aldrig förstört ett svalbo med ungar!
Från http://www.luontoportti.com/suomi/sv/linnut/ladusvala
Så snickra på andra sidan huset ett par veckor, eller ta det som en påtvingad semester
Skulle aldrig förstört ett svalbo med ungar!
Från http://www.luontoportti.com/suomi/sv/linnut/ladusvala
Och från http://www.luontoportti.com/suomi/sv/linnut/hussvala
Jag skulle tro att det är ladusvalor du har, de som har långa stjärtpennor.
Så snickra på andra sidan huset ett par veckor, eller ta det som en påtvingad semester
Äter du kyckling utan dåligt samvete? Isåfall är det väl bara att fimpa fåglarna, fågelunge som fågelunge. Moraliskt ekvivalent. Det spelar ingen roll om man själv håller i kniven eller om någon annan gör det.
Alternativt kan man vänta ut fåglarna, men erkänna för sig själv att det beror på att det helt enkelt känns jobbigt att ta ihjäl dem.
Alternativt kan man vänta ut fåglarna, men erkänna för sig själv att det beror på att det helt enkelt känns jobbigt att ta ihjäl dem.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 536 inlägg
Du kan låna KoWs kanon, hela väggen fungerar säkert som resonanslåda, tar med dig alla skadedjur på köpet
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tycker det känns som om att en svala eller fler gör lite mer nytta än mullvadar.
Dom äter ju upp en massa mygg och andra mindre flygfän som ska trilskas i sommarvärmen.
Även om mullvadar äter sin beskärda del av kryp så är dom ju under jord och där är ju inte vi.
Dom äter ju upp en massa mygg och andra mindre flygfän som ska trilskas i sommarvärmen.
Även om mullvadar äter sin beskärda del av kryp så är dom ju under jord och där är ju inte vi.
Moraliskt ekvivalent, nja jag vet inte riktigt. Att förvirra och "såra" fågelföräldrar som har träffat sina ungar och börjat jaga mat och fått dom nästan flygfärdiga är väl inte riktigt samma heller? Sen vet jag inte hur länge de lider av det, men höns är ju inte särskilt smarta djur heller och vissa av dem ruvar ju och håller på tills de får ungar har jag hört. Det är ju dessutom gårdsfåglarna som bor här, på ett vis skillnad ändå.
Klicka här för att svara