Hej.

Vi bor i ett hus byggt 1938 med ca 15 cm tjocka träväggar.. För ett par år sedan gjorde vi en tillbyggnad med väggar murade med Finja Ergotherm Plus 350 mm leca/isoblock.

Väggarna är murade med s k dilationsspringor vertikalt lite här och där enl Finjas instruktioner och sedan putsade utanpå. Innerväggarna är klädda med gipsskivor som har "limmats" med klickar avgipsbruk och det finns därmed en luftspalt på någon cm mellan mur och gipsskivor. Dessa nya rum är alltid de kallaste i hela huset och innerväggarna i de nya rummen är alltid iskalla.

Är det någon som har liknande erfarenhet av Finja Ergotherm och vet vad det kan bero på? Tycker själv att det är extremt konstigt att moderna 35 cm tjocka väggar ger kallare rum än 75 år gamla träväggar utan isolering.. Men tyvärr ganska jobbigt att göra om.. :)

Det verkar som om värmen räcker inte till. Höj temperaturen i rummet eller sätt i större radiatorer ( vad det nu blir enklast?). Fex stora fönster, högt till tak kräver mer värme än vanliga standardrum. Se på helheten när du jämför.

Gipsskivor känns alltid kallare än träyta fast ytans temperatur är den samma på båda material.
gaia

Tack för svar. Kan vara så att vår bergvärme inte räcker till, ska rådfråga någon om det. Ang helheten vid jämförelse så har vi lika minst stora radiatorer i förhållande till yta i de nya rummen, samma takhöjd och 75 år nyare fönster i samma storlek med både bättre tätning och tjockare glas. Om man ska prata om skillnader så är det i så fall att vi har mer tilluft i de nya rummen (dvs större/bättre ventiler, mest fönsterventiler i gamla delen av huset).

Om någon har mer erfarenheter av Ergotherm får ni gärna skriva en rad! Jag är som sagt inte så imponerad.. har skrivit till Finja och frågat också men inte fått något svar ännu.

>Väggarna är murade med s k dilationsspringor vertikalt lite här och där enl Finjas instruktioner och sedan putsade >utanpå. Innerväggarna är klädda med gipsskivor som har "limmats" med klickar avgipsbruk och det finns därmed >en luftspalt på någon cm mellan mur och gipsskivor.

Menar du att ventilationsspringorna går ända från ytterväggen in mot gipset på insidan?

Så här står det i instruktionerna:

"Dilatationsfogar
På grund av att murverk kan krympa eller utvidgas beroende på temperaturskillnader skall de förses med dilatationsfogar på avståndet 10–15 meter. Fogarna får ej ha genomgående armering och skall tätas inifrån mot luftläckage och utifrån mot fukt. Varma och kalla byggnader skall alltid avskiljas från varandra. Dilatationsfogen utförs lämpligen över stöd som t.ex. mellanväggar."

Jag har inte gjort jobbet själv, men antar att byggarna tätat utifrån och inifrån.

Henry72 skrev:
Jag har inte gjort jobbet själv, men antar att byggarna tätat utifrån och inifrån.
Block med inbyggd isoleringskärna ställer höga krav på noggrannhet, något som kan vara svårt att uppnå med omotiverad arbetskraft. Hyr en värmekamera så behöver vi inte spekulera om var felet ligger. Just nu har du vädergudarna med dig :p

OK, ska göra det vid tillfälle. Hör av mig om resultatet blir intressant.. Tack för svar.

Bumpar tråden då jag står i begrepp att bygga hus med Leca Ergotherm. Hur gick det med värmen?
Fick du nån klarhet i vad som orsakade problemen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.