Efter att ha tagit bort några gamla fönster och lagt till några nya samt satt en ny skjutdörr i glas så behöver fasaden putsas till och målas om.

Vi är inte särskilt intresserad av att knacka ner all puts och putsa om, putsen som finns idag sitter bra och är nog inte gjort för så länge sedan. Vil vill snarare putsa vid fönsterna samt snygga till vid några sprickor som uppstått för att sedan måla.

Tror ni det funkar och vad bör jag använda för puts och sedan färg? Jag vet inte vad som använts innan och kan inte ta reda på det.

Sprickorna:
bild (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man putsa tunt med nån puts eller husfix?
bild (4).jpg
Skapa konto

Kommer det att spricka?
bild (3).jpg
Skapa konto

bild (5).jpg
Skapa konto

Tacksam för alla idéer och hjälp då vi sätter igång i dagarna.

läste någonstans att om man är osäker på vad för puts som redan sitter så ska man använda c-bruk. Stämmer det?
Lite nervös nu, ska börja i övermorgon.

Man ska ju alltid putsa med ett lika starkt eller svagare putsbruk, så C-bruk är ett säkert val så länge fasaden inte är putsad med kalkbruk tidigare.

Tack för svaret!

Så om man vill vara riktigt säker så tar man kalkbruk?
Som detta:
http://www.bauhaus.se/kalkbruk-fin-cs-i.html

Vågar man ta ett tunt lager över hela fasaden (över färgen som sitter bra) för att få samma struktur tror ni?

danielte skrev:
Vågar man ta ett tunt lager över hela fasaden (över färgen som sitter bra) för att få samma struktur tror ni?
Nej absolut inte !

Kommer aldrig att fungera att lägga något bruk på färgen och för det andra så är det inget kalkbruk som använts kring fönstren. Och det igenmurade fönstret ser ut att vara leca så där måste du grunda med tex rödgrund innan ytterligare putsning.

Sprickorna får du antingen hugga upp och laga men det kommer alltid att synas att det är lagat efter det. Så antingen leva med sprickan och måla in den så gott det går, laga sprickorna eller putsa om fasaden. Men du kan aldrig lägga en tunn puts på färgen för att få samma struktur som det du putsar.

Men det ser ut att vara mycket sprickor så det är ju frågan hur putsen sitter så kanske en omputsning av den fasadsidan behövs för att få ett bra resultat. Frågetecknet är att sprickan ser ut att gå rakt ner i grunden samtidigt som det ser ut att vara nära en hörna vilket kan indikera en liten sättning i huset.

Redigerat:
  • Gilla
isolde
  • Laddar…
Tack för svaret!

Då får det bli A-puts (somma som rödgrund va?) som grund och sedan kalkputs på det. Eftersom vi inte har tid och pengar att putsa om hela huset så får vi leva med att det troligtvis blir en liten skillnad i struktur.

Finns det någon fog man hade kunnat dra i sprickan för att det inte ska synas på håll iaf?
Vilken färg rekommenderar ni till detta?

Vad gäller sprickan så är det inte omöjligt att det är nån typ av sättning. Vi rev en bärande vägg och ersatte med balk enligt konstens alla regler, har bytt taket samt gavlar på ovanvåningen, så då kanske sådant kan hända, eller bör jag vara orolig?

Jag tycker inte du ska använda kalkputs om det inte putsat med kalkputs sedan tidigare, använd C-bruk.

Gäller detta även om jag inte vet om det är kalkputs tidigare?

Den oputsade Leca ytan ska inte putsas med kalkbruk. Runt fönstren på bilden är det nog C eller B bruk som använts.

När är huset byggt och vad är väggarna murade med?

huset är byggt av lertegel. Blandat bränt med obränt. Huset är från 1902.

Jag utgår då ifrån att du har bränt tegel i de yttre delarna av väggen och möjligen obränt inåt i huset, något som ofta användes för att spara pengar.

Jag tror av utseendet, men kan naturligtvis bli lurad, att man använt ett c-bruk runt fönstret. Och eftersom man nu murat igen fönstret med Leca så efter grundning skulle jag kört ett kc-bruk där. Du kommer alltid att få en synlig kant mellan gammal och ny puts runt fönstret. Det enda sätt att slippa det är att putsa hela sidan och näta noga runt skarven mellan tegel och Leca. Se till att du tar ett kc-bruk med liten ballast max 1 mm för det ser ut att vara ganska fin puts på huset innan. Om du tar ett med 3mm ballast får du en ännu mer grov struktur.

Weber hade en tidigare som hette elastisk kc, tror jag som nog kan ta lite rörelse i huset.

Själv skulle jag putsat om hela ytan med ett hydrauliskt kalkbruk för att få det snyggt och förhoppningsvis slippa sprickorna.

Redigerat:
Med tanke på husets ålder och hur liten grunden ser ut att vara så kan det ju mycket väl vara en murad grund med dålig grundläggning.

Om du nu har tagit bort en bärande vägg och lagt upp en balk på ytterväggen som då består av blandat obränt och bränt tegel och med hundra procent säkerhet ett mycket svagt kalkbruk. Kan detta mycket väl vara orsaken till dina sprickor i putsen som ser ut att vara ganska nygjord.
Om ytterväggen tex är omputsad med ett c-bruk som egentligen är för starkt för för en sådan vägg så uppstår sprickor när väggen rör sig. Kalkputs och kalkbruket är förlåtande för små rörelser vilket inte c-bruket är.

Hart du koll på lasterna på din balk för en svag vägg av obränt tegel med svagt bruk klarar inte hur stora punktlaster som helst ?

Tänk på att det är väldigt varmt nu och soligt. Så om du använder kc-bruk så måste du hålla ytan fuktig och täckt för att den inte skall spricka. Den får inte torka för fort, skulle säga att den bör hållas fuktig 3-4 dagar minst nu i sommar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.