2 081 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vitlasera utvändig panel?
Hej!
Vi behöver byta befintlig träpanel på våra gavelspetsar, garage och friggebod. Idag sitter där vitmålad stockpanel. Resten av huset är vitt mexitegel med beige fogar. Vi tänker ersätta stockpanelen med fjällpanel. Den vitmålade färgen till teglet är bra, dock är vi inte alls sugna på att täckmåla när vi nu byter panelen. Allra helst skulle vi vilja använda lasyr, och gärna vit sådan. Är det någon som har erfarenhet av hur det blir? Det får ju inte se halvfärdigt ut, vilket ju en del vitlaserade tak och paneler inomhus kan göra...
Tacksam för alla synpunkter och erfarenheter
Vi behöver byta befintlig träpanel på våra gavelspetsar, garage och friggebod. Idag sitter där vitmålad stockpanel. Resten av huset är vitt mexitegel med beige fogar. Vi tänker ersätta stockpanelen med fjällpanel. Den vitmålade färgen till teglet är bra, dock är vi inte alls sugna på att täckmåla när vi nu byter panelen. Allra helst skulle vi vilja använda lasyr, och gärna vit sådan. Är det någon som har erfarenhet av hur det blir? Det får ju inte se halvfärdigt ut, vilket ju en del vitlaserade tak och paneler inomhus kan göra...
Tacksam för alla synpunkter och erfarenheter
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det sitter väl i betraktarens öga?
Förväntar man sig solida färger så ser väl lasyr ut som det fattas en strykning.
men om man som jag har vitlaserat, eller snarare vitvaxat, inne så ser det "färdigt" ut.
Men finns det ej täckande lasyr i vitt för utebruk?
Förväntar man sig solida färger så ser väl lasyr ut som det fattas en strykning.
men om man som jag har vitlaserat, eller snarare vitvaxat, inne så ser det "färdigt" ut.
Men finns det ej täckande lasyr i vitt för utebruk?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Här kan du se vad Jotun har att erbjuda när det gäller ej täckande lasyr
http://jotun.se/www/se/20030062.nsf...29B1C12575B4004801CB!OpenDocument&v=10EE&e=no
Trebitt använde jag på 80-talet som grundning.
Jag har inget vetenskapligt fog för det, men tycker att den är överlägsen moderna vattenbaserade grundfärger.
Har mer "bett" helt enkelt
Nu använder vi Trebitt brutet med brunsvart till att behandla gamla trädgårdsmöbler.
Vattenavvisande yta är bara förnamnet
http://jotun.se/www/se/20030062.nsf...29B1C12575B4004801CB!OpenDocument&v=10EE&e=no
Trebitt använde jag på 80-talet som grundning.
Jag har inget vetenskapligt fog för det, men tycker att den är överlägsen moderna vattenbaserade grundfärger.
Har mer "bett" helt enkelt
Nu använder vi Trebitt brutet med brunsvart till att behandla gamla trädgårdsmöbler.
Vattenavvisande yta är bara förnamnet
Tack för återkopplingen
. Det var intressanta synpunkter. Vi har pratat med två färghandlare än så länge. Ingen av dem rekommenderar dock att använda täcklasyr, med motiveringen att det är bättre att använda nyare moderna täckfärger, Caparol Carat eller Demidekk Ultimate istället eftersom de håller längre, är tunna och ger ett hållbarare resultat. Men, då blir det ju täckfärg i alla fall... Angående lasyr avråder de från att använda oljebaserade varianter för vit färg, eftersom den har en tendens att gulna... Men, som sagt - om någon har egna erfarenheter så är det välkommet. Försäljare är försäljare, och verklighet är kan ju vara något annat
Hela färgsystem är ju bäst, men färg är framförallt en estetisk fråga för den som bor i huset. Täcklasyr är riktigt snyggt, tycker jag, och då får man helt enkelt bortse från att den kanske håller några år mindre (sen ska man komma ihåg att de är lätta att underhålla).
Oljebaserade färger gulnar i mörker, inte om de exponeras för solljus!
Oljebaserade färger gulnar i mörker, inte om de exponeras för solljus!
Klicka här för att svara