Har 22 + 15 + 10= 47mm innan regel för min fasad?? Eller är det 100mm som gäller
Mvh Mattias

Nog skulle jag gå upp på minst 4", 90 mm maskinspik t.ex. Vid en lockpanel eller ribbpanel kanske underbrädan kan spikas med 75 mm medan locket behöver längre.

Tumregeln är väl 2/3 av spikens längd i underliggande regel (vilket skulle ge dig närmare 150mm/ 6" spikbehov).

Vad är det du ska spika upp? Fasadbrädor? De behöver ju knappast fästas i regel.

Eller missförstår jag?

Skall spika baspanel dvs inget lock. Inte fästas i regel hur tänkte du nu? Kör nog på 100mm

Jag tänker att du bakom baspanenel har spikat 28x70 som luftspalt. Och att du fäster baspanelen i den. Då behöver du inga större längder på spiken för panelen.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Ok.då är jag med. Har 100mm spik hemma redan. Använder nog upp dem.

Använd särskilt panelspik. Vet att Gunnebo gör sådan. Jag har nyligen bytt all panel på vårt hus och jag kan intyga att utdragsstyrkan i de är avsevärt högre än i vanlig trådspik (det hände att någon bräda hamnade på fel ställe så jag fick bryta loss den igen).

Detta är särskilt viktigt om man bara har 28mm att fästa i.

Var köper man den? Förmodar att den är räfflad.

Jag handlade den hos min lokala Woody bygghandlare. Finns nog hos de flesta välsorterade bygghandlare!

Och ja, den är kamgängad (tror jag det kallas)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.