3 731 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Räcker 75mm spik för mig??
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Har 22 + 15 + 10= 47mm innan regel för min fasad?? Eller är det 100mm som gäller
Mvh Mattias
Mvh Mattias
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Nog skulle jag gå upp på minst 4", 90 mm maskinspik t.ex. Vid en lockpanel eller ribbpanel kanske underbrädan kan spikas med 75 mm medan locket behöver längre.
Tumregeln är väl 2/3 av spikens längd i underliggande regel (vilket skulle ge dig närmare 150mm/ 6" spikbehov).
Tumregeln är väl 2/3 av spikens längd i underliggande regel (vilket skulle ge dig närmare 150mm/ 6" spikbehov).
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Skall spika baspanel dvs inget lock. Inte fästas i regel hur tänkte du nu? Kör nog på 100mm
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Ok.då är jag med. Har 100mm spik hemma redan. Använder nog upp dem.
Använd särskilt panelspik. Vet att Gunnebo gör sådan. Jag har nyligen bytt all panel på vårt hus och jag kan intyga att utdragsstyrkan i de är avsevärt högre än i vanlig trådspik (det hände att någon bräda hamnade på fel ställe så jag fick bryta loss den igen).
Detta är särskilt viktigt om man bara har 28mm att fästa i.
Detta är särskilt viktigt om man bara har 28mm att fästa i.
Produkter som diskuteras: "panelspik"
Panelspik
Panelspikar är särskilt utformade för att användas vid montering av paneler, såsom träpaneler, gipsplattor eller liknande. De är oftast lite längre och har ett mindre huvud, vilket gör att de kan sjunka in i panelen och bli mindre synliga.
Läs mer
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Var köper man den? Förmodar att den är räfflad.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden