1 794 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Ny fasad
Kommer troligen att ta över ett hus som behöver fasadbyte, idag är det putsad fasad på trästomme.
Fasaden målades för många många år sen och med fel färg för den började flagna och ha sig nästan direkt.
Så jag misstänker att ommålning inte är ett alternativ utan stora åtgärder, kanske blästring av hela fasaden... huset mäter ca 10x11m och är 2.5plans så det är rätt stora ytor.
Till saken hör att det behövs bytas en hel del fönster men min tanke är att byta fasad och byta fönster allteftersom man renoverar invändigt, alltså fönsterbyte ligger på en 10års plan minst.
Huset är relativt energisnålt så tillägsisolering hade jag inte tänkt mig.
Vad är bäst som Ny fasad, med tanke på underhåll, ekonomi vid byte, enkelt att byta fönster i efterhand osv
Fasaden målades för många många år sen och med fel färg för den började flagna och ha sig nästan direkt.
Så jag misstänker att ommålning inte är ett alternativ utan stora åtgärder, kanske blästring av hela fasaden... huset mäter ca 10x11m och är 2.5plans så det är rätt stora ytor.
Till saken hör att det behövs bytas en hel del fönster men min tanke är att byta fasad och byta fönster allteftersom man renoverar invändigt, alltså fönsterbyte ligger på en 10års plan minst.
Huset är relativt energisnålt så tillägsisolering hade jag inte tänkt mig.
Vad är bäst som Ny fasad, med tanke på underhåll, ekonomi vid byte, enkelt att byta fönster i efterhand osv
Jag har lurat åt plåtfasad då jag sett en del hus som har det och dom har verkat klara tiden bra, iof har väl färgen blivit sämre dom sista 10-20åren?
Skulle gärna ha cortenplåt som fasad men tror inte det passar in...
Var ett hus i trakten i nästan samma storlek som man satte på timmerpanel /fusktimmer men i mina ögon blev det inte så bra, sällan man ser mer än 1.5plans hus i timmer
Stofix har en tegelfasad på skenor men säljer inte endast material och tar inga objekt under 800kvm
Skulle gärna ha cortenplåt som fasad men tror inte det passar in...
Var ett hus i trakten i nästan samma storlek som man satte på timmerpanel /fusktimmer men i mina ögon blev det inte så bra, sällan man ser mer än 1.5plans hus i timmer
Stofix har en tegelfasad på skenor men säljer inte endast material och tar inga objekt under 800kvm
Vårt hus har stående lockpanel, ca 27 år gammal.
På ena kortsidan på huset har panelen murknat och den har jag nu slitit ner.
Har tänkt att sätta upp pvc panel för att slippa röra panelen någon mer gång i mitt liv.
Ska hålla minst 50 år påstås det, 20 års garanti.
Nackdelen, eller fördelen om man nu gillar vitt, är att det är den enda kulören som håller över tid, de kulörta alternativen bleks gradvis över åren.
Tänkte sätta upp panelen på fredag om ingen stoppar mig
https://oncewall.se/vara-produkter/exclusive/
På ena kortsidan på huset har panelen murknat och den har jag nu slitit ner.
Har tänkt att sätta upp pvc panel för att slippa röra panelen någon mer gång i mitt liv.
Ska hålla minst 50 år påstås det, 20 års garanti.
Nackdelen, eller fördelen om man nu gillar vitt, är att det är den enda kulören som håller över tid, de kulörta alternativen bleks gradvis över åren.
Tänkte sätta upp panelen på fredag om ingen stoppar mig
https://oncewall.se/vara-produkter/exclusive/
Klicka här för att svara