5 497 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Mura tegelfasad. Hur funkar det?
Ja, cellplasten är ju isoleringen. Tar man bort den så är ju källaren ovan jord oisolerad utanför betongkärnan?R roli skrev:
En supersnygg skiss på huset från sidan
Tanken är att göra källarplan i Thermomur, ev hela huset. Men då måste ju cellplasten vara kvar annars håller den inget U-världe.
Ah, du vill ha tegel även på den synliga källarvåningen. Jag var inne på att det var våningen över källarplan som skulle ha tegel medans källarvåningen putsades.... Tänkte för mycket på min egna lösning.
Men om du skall ha Thermomur systemet på ett hus i sluttning. Hur gör du då vid motfyllning, kan man lägga fylle mot Thermomuren?
Men om du skall ha Thermomur systemet på ett hus i sluttning. Hur gör du då vid motfyllning, kan man lägga fylle mot Thermomuren?
Japp, med en dräneringsskiva ytterst. Funkar säkert med isodrän eller liknandeR roli skrev:Ah, du vill ha tegel även på den synliga källarvåningen. Jag var inne på att det var våningen över källarplan som skulle ha tegel medans källarvåningen putsades.... Tänkte för mycket på min egna lösning.
Verktygstokig
· Dalsland
· 303 inlägg
Verktygstokig
· Dalsland
· 303 inlägg
Enklast blir nog att mura en 10cm Leca vägg som du ställer tegelväggen på sen..
Verktygstokig
· Dalsland
· 303 inlägg
Jaha jag tänkte mest att du skulle mura en lecavägg utanpå thermomuren.
Roligt att du ser thermomur som ett enklare alternativ än isoleca, jag tänkte helt tvärtom, roligt att vi tänker så olika
Roligt att du ser thermomur som ett enklare alternativ än isoleca, jag tänkte helt tvärtom, roligt att vi tänker så olika
Ja det är ett alternativNyaTorpane skrev:
Att bygga legobitar med lite armering känns enklare än att mura en massa skift rakt med block och fog. Jag är en proffsig amatör, jag är elektriker så jag utför aldrig byggnationer på jobbet, men man lär sig mycket av att se på de andra yrkena. Hade jag kunnat låna periformarna på mitt bygge så hade det blivit bra väggar
Klicka här för att svara