Hallå i stugor och vråer!

Ursäktar på förhand för ev. brist på fackmässiga uttryck samt ev. fel forum (Ventilation?!)

Nyköpt radhus med självdrag. Inluftsingång med ventilationsgaller på insidan. På utsidan av kåken sitter fyra grova "pinnar", sen drygt 2 dm fyrkantig betonggång innan det ni ser på bild kommer.

Problemet ifråga; kondensvatten ifrån ventilationsgallret. Först började det droppa ifrån gallret när det var "rättvänt". Valde då att vända på den vilket mildrat kondensen, men bildas fortsatt på hela gallrets yta. Den är ju iskall av naturlig anledning.

Fått tips om att skaffa något typ av kondensfilter/galler att fästa på insidan. Men när jag hört mig för på bygghandeln har jag inte riktigt fått assistans.

Vad kan jag göra åt detta? Går det att göra något åt detta?
Tack på förhand!

• Vit ventilationsgaller på vägg ovanför ett vitt rör, kondensproblem i radhus diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Nej.

Testa att sätta ett filter innanför gallret. Det borde finnas där oavsett.

Det där gallret ska ju sitta på utsidan. På insidan ska du ha en tilluftsventil. Antingen rund med tallrik, eller fyrkantig med spjäll

E EmilTG skrev:
Hallå i stugor och vråer!

Ursäktar på förhand för ev. brist på fackmässiga uttryck samt ev. fel forum (Ventilation?!)

Nyköpt radhus med självdrag. Inluftsingång med ventilationsgaller på insidan. På utsidan av kåken sitter fyra grova "pinnar", sen drygt 2 dm fyrkantig betonggång innan det ni ser på bild kommer.

Problemet ifråga; kondensvatten ifrån ventilationsgallret. Först började det droppa ifrån gallret när det var "rättvänt". Valde då att vända på den vilket mildrat kondensen, men bildas fortsatt på hela gallrets yta. Den är ju iskall av naturlig anledning.

Fått tips om att skaffa något typ av kondensfilter/galler att fästa på insidan. Men när jag hört mig för på bygghandeln har jag inte riktigt fått assistans.

Vad kan jag göra åt detta? Går det att göra något åt detta?
Tack på förhand!
Ja orsaken till stora kondensen är hög luftfuktighet inne samt kylan på metalldelarna!
Temporär lösning!
Börja med att sätta en ram och klä den med glest ylletyg bakom där kan du stoppa yllegarn som isolerar och suger upp kondensen men släpper igenom luft
Sedan byter du ut det fuktiga o låter det fuktiga torka!

Sedan pratar du med någon som kan hjälpa dig med att byta ut gallret o kanalen mot en bättre lösning som också kontrollerar varför du har fuktigt inne!!!
Antagligen så fungerar inte självdraget

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.