Mitt garage är i behov av lite panelbyte men jag lyckas inte lista ut vad det är för panel riktigt. Garaget är byggt runt -75 om det är till någon hjälp.

Först trodde jag det var helt vanlig ”21x120 baspanel” som finns lite överallt men jag tycker den verkar aningens tunnare, typ 16-17mm. Svårt att mäta mer exakt just nu då vädret inte riktigt tillät någon större rivning idag.

Någon som vet vad den här paneltypen kallas? :)

• En hand håller ett måttband mot en gul huspanel för att mäta tjockleken, troligtvis en äldre typ av fasadpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gulmålad vertikal träpanel på ett garage byggt 1975, eventuellt tunnare än standard 21x120 baspanel.
    Skapa konto
  • Skadad gul garagepanel med behov av byte, synlig träskada vid nederkanten.
    Skapa konto
Ser ut att vara dubbelfasspont men dimensionen verkar lite mysko om den är tunnare.
Har den både not och fjäder?
Det är smidigt om du kapar en bit och tar med till bygghandeln lr lokal såg så får du likadan.
Eller byter en hel sida i taget med samma utseende av panel men den dimension du hittar på bygghandeln

• Gilla
berisen
  • Laddar…
Jag skulle övervägt att kapa någon decimeter och sätta en plåt och offerbräda istället för att byta hela fasaden.

/ATW

• Gilla
Dobby och 3 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Ja jag får nog ta med mig en bit till handeln helt enkelt för att vara säker. Förhoppningsvis är det någon standardpanel som finns att få tag på fortfarande eller så är det är något som fanns förr och då får jag väl byta hela den sidan till det som ser närmast ut.

120mm Z-panel/baspanel borde bli ganska likt tänker jag?

På ena kortsidan har jag faktiskt tänkt att försöka kapa av nedersta biten och sätta plåt och en vanlig 120 mm som offerbräda men på södersidan är det på gränsen att det räcker alltså. Det har spruckit och blivit dåligt en bra bit upp men där kanske man kan köra på en bredare offerbräda istället helt enkelt.

• Skadad gavel på en gul träfasad med sprickor och fuktskador vid nedre kant över ojämn mark med småstenar.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.