Hej.
Jag behöver byta ut ett par fasadbrädor men det verkar inte vara en standard på dessa (inte som jag kan hitta i alla fall).
Finns det någon som vet var man kan köpa dessa samt vad de kan heta?
Det är ytterbrädan 120mm (lockläkt) jag är ute efter.
Hoppas bilder och ritning är tillräckligt för att ni skall se vad jag är ute efter.
Tack!
Vit fasad med vertikala brädor och en röd pil som pekar ut en skadad 120mm ytterbräda som behöver bytas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på fasadens ytterbräda (lockläkt) på 120mm som behöver bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av fasadbräda med dimensioner och lockläkt markerad med röd pil.

S
Jag hade nog köpt en lite större bräda, ställt cirkelsågen på rätt vinkel å kapat av dem.

Infasningen är ju desto jobbigare dock

P
Är det bara några brädor skulle jag köpa 17/120 och snedklyva kanterna.

• Haha
tompaah7503
  • Laddar…
Det verkar som om varje hustillverkare har hyvlat till sina egna fasadbrädor...är det bara ett par brä'r hade jag skaffat närmast större dimension och använd cirkelsåg och hyvel för att få fason på dem.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Det är typ femte gången på två veckor som denna panel efterfrågas i forumet. Måste varit poppis precis samma period så att allihop ruttnar denna säsongen :)

Här till exempel:

Ytterpanel
[länk]
Är det verkligen exakt samma?
Det finns fortfarande gott om lokala sågverk och hyvlerier, och har funnits ännu fler, och alla verkar ha sina egna fasadplank.

Fotografen Fotografen skrev:
Är det verkligen exakt samma?
Det finns fortfarande gott om lokala sågverk och hyvlerier, och har funnits ännu fler, och alla verkar ha sina egna fasadplank.
Nä det finns nog precis lagom stora skillnader för att den man hittar inte ska passa

Håller med om att enklast är nog att bearbeta fram den själv om man inte ska ha stora mängder, annars ett hyvleri.

Tack för att ni tar er tid att och försöker komma på lösningar.

Tänkte ge lite mer info för att hjälpa till på traven.
Byggnadsår: 1982
Hustillverkare: Bromölla hus/Folkhemmet (finns inte längre)
Position: Skåne

Det är inte mycket fasad som är dålig, den har klarat sig rätt bra. Men efter snart 40år så är det såklart vissa brädor som tagit stryk i utsatta områden (tidigare ägare har väl missat lite underhåll i tid).

Visst kan man såga till själv men med tanke på infasningen så är det rätt jobbigt samt att som nybliven villaägare så får jag prioritera vilka maskininköp som är viktiga.

Det är inte exakt samma som Bernieberg länkade till (även om den är lik). Tror det ligger något i att många hustillverkare hyvlade till sina egna brädor på denna tiden.

Det finns ett par hus till i området med samma typ av fasad (samma hustillverkare) och jag tror att en del av dem är intresserade på att dela på en batch med bräder om det går att få tag i.

Med detta sagt undrar jag nu om någon vet om det finns någon firma (gärna i skåne) som kan hyvla till dessa brädor?

Vad är det för tjocklek om du inte räknar med fasningen in mot Spikläkt?
Enklast är väl som tidigare sagt, såga eller hyvla fasningen på ytterkant och sen skippa fasningen på baksidan och bara lägga utanpå som en vanlig ytterpanel.

imported_Mogge imported_Mogge skrev:
Vad är det för tjocklek om du inte räknar med fasningen in mot Spikläkt?
Enklast är väl som tidigare sagt, såga eller hyvla fasningen på ytterkant och sen skippa fasningen på baksidan och bara lägga utanpå som en vanlig ytterpanel.
16mm (+4mm fasning mot baksida så total 20mm).
Jo att skita i fasningen mot baksida är ju ett alternativ, kommer ju se likadant ut från framsidan utan det...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.