Färg, Måla & Tapetsera
PJay: Jaha, tack för det! :) Bara att bita ihop och gå ut och skura huset då. Man gör det ju vart 15e år ungefär så det är väl lika bra att få det ordentligt gjort.
fasadgurun: [citat] Tava: En underbar formulering. Jag tror att vi menade ungefär samma sak. Jag har faktiskt rättat min text oven så att den nu säger samma som du säger, hoppas jag.... :D :)
arny: Vi fick ett avdrag på 2000 kr när vi valde ogrundad panel på vårt hus från Lappli. De hade inte möjlighet att grunda med slamfärg redan i fabrik.
Svenne: [citat] Jag var inne på det med. Flugger har ju till och med en scanner som kan scanna av det färgprovet du har med och sedan klurar datorn själv ut hur den blandar den. Tack för hjälpen.
poppgubben: "oljning av ädelträ på båtar, ytterdörrar, utemöbler, trösklar, fönster mm. Före oljning skall ytorna vara väl avslipade och rengjorda från smuts och fett. Nytt trä slipas och strykes flödigt med Teakolja. Efter cirka 30 minuter avtorkas överskottet med en trasa. Vid behov upprepas behandlingen. Tidigare oljat trä tvättas med Fasad & Algtvätt som avsköljes noga.När ytan
poppgubben: [citat] Det är bra att produkter testas. Finns det motsvarande test gjort för tapeter ?
Ullisojonas: Hörde på ett gårdsmuseum i Luleå skärgård att man i fordom, när det klubbades sälar precis som på andra sidan kölen, kokade sältran och ersatte en del av den betydligt dyrare linoljan i rödfärgen med. Hade tydligen också en god konserverande effekt. Luktade dock enligt berättelsen överjävligt på sommaren och hela holmen låg under ett lock av en miljard flugor... Jag röstar
Sly_fox: Har ingen erfarenhet av liggande panel tyvärr men jag tror att det är bäst att måla innan iaf. Jag tänkte säga att falusvart är så snyggt - med liggande panel så blir det ett x-tra plus tror jag! Bra val! :) Och nej, vi har det inte - men ett av husen vi tittade på innan vi byggde hade det och det var helt grymt snyggt.
fredwel: Såg senaste avsnittet (avsnitt 3) av sommartorpet där Ernst målade med just äggoljetempera. Han sade att "man" inte använder shellack när man målar med äggoljetempera då det kan vara problematt få äggoljetemperan att fästa på shellacken. Kanske det är den tanken som ligger bakom byggnadsvårdsaffärens underarbete. Om ni är intresserade så kan ni se på sommartorpet på SVTs
fasadgurun: hej AOL. Hur behandlade du väggarna - blev du nöjd ? :)
Johan Gunverth: Tackar! Jag känner igen trycksaken nu när jag ser den.
OLHA: Som sagt inte min starka sida. Men målaren sa samma sak som Du gör. Det kanske är rätt väg att gå. Några mer synpunkter? Tänkte köra Beckers Harmonifärger i lämplig kulör.
EARTH22: Inte helt bra enligt min synpunkt, försommar är bäst maj-juni , senast juli tycker jag. Sen blir det som sagt väldigt fuktigt... men å andra sidan han får väl säga sitt, målaren alltså!!
Ubbe: Gör/hitta egna bilder/mönster och lämna dessa till en reklamfirma som jobbar med dataskärning för t.ex. fordonsdekor och fönsterdekor. En sådan firma kan fixa de schabloner du vill. När vi målade barnens rum blev det blåa dödskallar i pojkrummet och rosa hjärtan i flickrummet... Här fixade vi våra schabloner www.grizzly.se
koko: Vi lyckades faktiskt ta in våra bestå-rester från garaget innan det blev riktigt kallt, så de klarade sig. Oljefärgen till fönstren lämnade vi däremot "ute" (i garaget), och det gick alldeles utmärkt. Den hade delat sig, men efter några varv med träsleven såg den som ny ut igen. :) Så nu målas det hejvilt hemma hos oss igen, tänk om man kunde bli klar nån gång...
Jesca_j: För att undvika tråkiga tapetsprickor i hörnen så kör vi med latexfog i hörnen och målar istället, utom en del fondväggar där vi tapetserar. Tapetsprickor i hörnen är annars vanligt i nybyggda trähus.
atteso: Tack, men har redan hittat det jag sökte på svenskttra.org.
Lurvnos: Inte helt enkelt att måla rostfritt. Kanske finns svaret i båtvärlden? Ex. International's "Etch primer"? Sedan grundfärg, och så täckfärg. Läs mer här: http://www.yachtpaint.com/Sweden/
Krusboda: För att fortsätta mina frågor om färgval: under sommaren kommer vi att lägga ny träpanel på del av huset (hela ska bytas inom loppet av några år). Panelen är fabriksgrundad men efter alla kloka synpunkter här tänker jag ändå slaska på grundolja och grundfärg (Beckers). Sedan infinner sig den stora frågan: alkydolje eller akrylat? Vad är bäst och vad blir den stora skillnaden?
digital: Vi köpte alla våra tapeter på Bauhaus (tre rum, hall och kök). Jag kommer inte ihåg vad den billigaste av de vi köpte kostade, men det var inte över 100 kr i alla fall. De har ju flera märken, och olika märken fungerade lite olika. Vissa behövde man fukta lite extra för att de inte skulle suga åt sig allt vatten från tapetklistret och torka ihop på två minuter efter att man har
drx: Beror helt och hållet på färgkvalitet. Bra färg kan räcka med en strykning dock rekommenderar jag alltid två. Dålig kvalitet kan du stryka 5 ggr om du har oflyt
Lisen: Jo det kan ni tro att förvånade blev de!!! -Nä det kan inte vara möjligt! var en fras. :o Det tog några timmar sen stod någon ur arbetsledningen här i huset och fick mycket pinsamt medje att de tapetserat fel!! Och de skall naturligtvis tapetsera om och stå för kostnaden av de nya tapeterna. Men jag blir lite lessen ihjärtat för nu skall det röras till inne (just som vi böjar få det